Odpowiedź brzmi: tak

Będę was dziś namawiać do wsparcia pewnego brodatego hipstera z Bandcampa. Ale nie dlatego, że ów serwis dziś sprzedaje muzykę bez prowizji (gest szlachetny, ale trochę się już przyzwyczailiśmy do tego przez ostatni rok). A przynajmniej nie tylko. Na swoim profilu na Bandcampie ten artysta ma jako zdjęcie profilowe pewien rysunek z hasłem RIP indie rock i brodatym hipsterem – albo lumpem – ogrzewającym się przy ogniu, do którego dosypuje kwity za mikropłatności ze streamingu na Spotify jakiś artysta sceny niezależnej. Byłoby nieźle, gdyby rzeczywistość nie dogoniła tej satyry, bo Ryley Walker to piekielnie zdolny muzyk. Podobno pytali go kiedyś, czy woli grać rock progresywny,  folkowe piosenki, jazz czy może psychodeliczne jam sessions. Odpowiedź brzmiała: tak

No dobra, zmyśliłem ten dialog, ale nie zmyśliłem tego, co opisał dziennikarz „Uncuta” – że gdy włożył wersję promo nowej płyty Walkera do iTunesa, pojawił się opis gatunkowy: prog fucking rock. Nie traktuje siebie zbyt serio, żartować potrafi. Na szczęście nie gorzej wychodzi mu samo granie.     

Dla stałych czytelników Polifonii reakcją na mój entuzjazm w stosunku do Walkera może być delikatny ziew. To prawda, wychwalałem jego debiut, płytę numer dwa i kolejną. Przy okazji tej pierwszej pisałem, że Walker ma ledwie 25 lat i tworzy przepiękne utwory na gitarę solo, trochę w duchu najlepszych nagrań Michaela Chapmana, trochę Bernta Janscha. Pisze też piosenki zbliżone do stylistyki Nicka Drake’a, tyle że nieco bardzie rozbuchane aranżacyjnie. Wszystko podtrzymuję, z wyjątkiem wieku – te słowa piszę sześć lat później, a Walkerowi siwieje podobno broda. No i od dawna towarzyszy mu zespół. Dalej jednak pisze piosenki z czworokąta stylistycznego, który opisują nazwiska Nicka Drake’a, Joni Mitchell, Van Morrisona i Berta Janscha. I jeśli coś bywa w nich progresywne, to raczej progresywne na modłę folkową, i to też w sposób powściągliwy.

O prawdziwy progres na płycie zadbał jej producent, John McEntire, czyli persona chicagowskiej sceny post-rockowej. Zadbał o to, by dawne marzenia Walkera o graniu czegoś w stylu Gastr Del Sol przynajmniej po części się sprawdziły. Słychać nawet nieco Tortoise, a pomaga drugi gitarzysta Bill MacKay z Chicago. Sam Walker gra na gitarze świetnie, ale najwidoczniej potrafi się podzielić pracą z innymi. Wszystko jest mocno zelektryfikowane i zwarte – w produkcji współczesne, choć nieco się kojarzy z brzmieniem Chicago lat 90. 

Wysmakowane piosenki z albumu Course In Fable to coś, od czego trudno się odkleić, bo i wykonanie, i realizacja są tu perfekcyjne. Kontrastuje z nimi wydana parę tygodni temu improwizowana sesja Walkera z japońskim zespołem Kikugaku Moyo (ich chwaliłem tutaj), z którym poznał go trzy lata temu festiwal Le Guess Who? w Utrechcie. Tu z kolei forma nie bardzo się liczy, detale bledną wobec transowego charakteru całości – a szczególnie górującej nad pierwszą części drugiej, choć i pierwsza – z mnóstwem orientalnych elementów – wciąga i intryguje. To już bardziej okolice Hawkwind niż Fairport Convention, ale Walker potwierdza, że w jego wypadku pracowitość łączy się z talentem, a ilość przechodzi w jakość. Mam nadzieję, że przekonałem was w kilku akapitach do inwestycji i odpowiedź brzmi tak. 

RYLEY WALKER & KIKAGAKU MOYO Deep Fried Grandeur, Husky Pants 2021, 7/10

RYLEY WALKER Course In Fable, Husky Pants 2021, 8/10       

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

27.03 E. Jason Gibbs Wolves of Heaven, 577 Records
27.03 Schröttersburg Dalet, Zoharum
28.03 God Gos’Pod an interesting case of lucifer daze Audile Snow, microSD
28.03 Kukon & Julia Mikuła Dramat., Piękny Syf
28.03 Sonos Summa Sonoriae MMXX, Audile Snow microSD
29.03 Apartment House Christian Marclay: Graffiti Composition, Superpang
29.03 Ben Shemie 303 Diary, Nahal
29.03 Bruiser Wolf Dope Game, Stupid
29.03 Kemper Norton Troillia
29.03 Rapoon / Lords Of Infinity Split, Zoharum
29.03 Richard Chartier Interreferences, Room40
29.03 Θ (theta) Total Division, Zoharum
30.03 PRO8L3M Fight Club, 2020 Rec
30.03 Sosnowska & Gabryś-Heyke Beauty Dancing 2, For Tune
30.03 VA EVP. Sounds in the Distance, Antenna Non Grata
30.03 Yvette Janine Jackson Freedom, Fridman Gallery
30.03 Zimny Maj Anomalia, D.I.Y. Koło
31.03 Brain Rays & Quiet Slacker, Seagrave
31.03 VA Tonic Train: Continuous Interruption, Antenna Non Grata CD, DL
1.04 Kiebitz & Uhu Entschuldigung, Love & Beauty Music SP
1.04 Pictish Trail Dream Wall, Fire EP
1.04 Soia, Julien Sénélas, Jérôme Vassereau In C pour 11 oscillateurs et 53 formes, unjenesaisquoi
1.04 The Stubs Make The Stubs Dead Again, Instant Classic
Adrian Younge, Ali Shaheed Muhammad & Gary Bartz Jazz Is Dead 006, Jazz Is Dead
Afro Yaqui Music Collective Maroon Futures, Neuma
Aksak Maboul Tous KO, Crammed Discs EP
Alessandro Bosetti Didone, Kohlhaas
Anatol Ana, Enjoy Life
Andy Cartwright Unstill, Facture
Black Twig Pickers Friend’s Peace, VHF
Bryce Dessner / Australian String Quartet Impermanence/Disintegration, 37d03d
Caterina Barbieri Fantas Variations, Editions Mego
Chuck Johnson Alpenglow EP
Dave Tucker, Pat Thomas, Thurston Moore & Mark Sanders Educated Guess Vol. 1, 577 Records
David Bowie At the Kit Kat Klub (Live New York 99), ISO arch.
Dead Neanderthals Rat Licker
Del Lumanta Sunken Places, Room40
Demi Lovato Dancing with the Devil: The Art of Starting Over, Island
Dry Cleaning New Long Leg, 4AD
Du Blonde Homecoming
Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble Warszawa 2019, Fundacja Słuchaj
Flock Of Dimes Head of Roses, Sub Pop
France Jobin The Fluidity Of Time Does Not Exist, Room40
Giulio Aldinucci Mat and the Ladder, Superpang
Gnod Easy To Build, Hard to Destroy, Rocket
Godspeed You! Black Emperor G_d’s Pee AT STATE’S END!, Constellation
Grandbrothers All the Unknown, City Slang LP
Hari Maia Distant Fields, Room40
Ian M Fraser Berserk, Superpang
Iglooghost Lei Line Eon
Ikizukuri (Almeida, Gabriel, Costa) + Susana Santos Silva Underground Suicide Orchid, Multikulti/Spontaneous Music Tribune CD
Jeph Jerman + Tim Barnes Fylkingen 021017, Room40 EP
Kagami Smile Ghost Dream, Opal Tapes
Kentaro Hayashi Peculiar, Opal Tapes
Kishi Bashi Emigrant EP, Joyful Noise DL, LP
Kutiman Surface Currents, Siyal
La Femme Paradigmes, Born Bad
Light Machina (Vicente, Dos Reis, Lucifora, Valinho) Light Machina, Multikulti/Spontaneous Music Tribune CD
Lil Tjay Destined to Win, Columbia
Luca Yupanqui Sounds Of The Unborn, Sacred Bones
Matt Rösner No Lasting Form, Room40
MOVE feat. Sjöström/Kaufmann/Pultz Melbye/Narvesen/Gordoa MOVE in Moers, Fundacja Słuchaj
n_/0 Interferencias, Opal Tapes
Not Waving & Romance Restoration Of Bliss, Ecstatic
Patrick Belega Blutt, PAN
Peter Gilbert Burnt into the Orange, New Focus
Pye Corner Audio Midnite Acid EP
Ryley Walker Course in Fable, Husky Pants
Scott DuBois Summer Water, Sunnyside
Sourdure De mòrt viva, Les Disques du Festival Permanent
Stara Rzeka & Mauricio Takara Live at CCSP, Brutality Garden/Desmonta
The Fratellis Half Drunk Under a Full Moon
The Snuts W.L., Parlophone
Thomas Heberer / Joe Fonda / Joe Hertenstein Remedy, Fundacja Słuchaj
VA Too Slow To Disco Neo-Manifesto, City Slang EP
Will Guthrie & James Rushford Real Real World, Black Truffle
Wodorosty Dna reconstruction, Tone Burst MC
Yuko Araki End of Trilogy, Room40
Zane Trow Still Life, Room40

Prawie wszystkie wymienione wyżej albumy ukazały się 2.04. Pozostałe oznaczyłem odpowiednią datą.