146 premier płytowych lutego
W najnowszej POLITYCE mój tekst o czarnej przyszłości winylowego rynku. Bo choć o niepokojących tendencjach (wśród entuzjazmu związanego ze sprzedażą) wspominałem już w podsumowaniu roku 2022, uznałem, że temat pt. czy rynek się skończy, zanim się na dobre rozkręcił, wart jest poszerzenia. Przy okazji polecam „Książkę o winylach”, którą firmuje Pan Winyl. Przede wszystkim jako kompendium prosto wyłożonej wiedzy na temat historii tego nośnika. Co do przyszłości – sami będziemy to testować w lutym. Premier jest tak dużo, że tego się, proszę państwa, nie da wytłoczyć w terminie. Chyba że wyciąć samotnie, gdy ktoś ma wycinarkę. Dawać te CD – postuluję. To też przydatny nośnik. Da się coś jeszcze z nim zrobić. No i lokata związana z muzyką wciąż pewniejsza niż NFT.
PREMIERY PŁYTOWE LUTEGO 2023
1.02
Opla GTI, Pointless Geometry MC/DL
Robactwo Miękkie miasta, Chwast Records DL, CD ltd
Tekla Goldman Taśma
The Veil ...And Out Of The Void Came, Love Ba Da Bing
2.02
Biliana Voutchkova & Sarah Davachi Slow Poem For Stiebler, Another Timbre
Young Fathers Heavy Heavy, Ninja Tune
3.02
Acid Arab ٣ (Trois), Crammed Discs
Bardo Pond No Hashish, No Change Money, No Saki Saki, Three Lobed reed
Brandon Ross Of Sight and Sound, Sunnyside
Ellie Goulding Higher Than Heaven, Interscope
Huntly Sentimental Still, Remote Control
Isabelle Bodenseh Flowing Mind, GLM
John Frusciante : I I ., Avenue 66
John Frusciante . I :, Avenue 66
Kacper Krupa First Snow
Korn Requiem Deluxe, Loma Vista
La Tène Ecorcha/Taillée, Les Disques Bongo Joe
Lee Paradise Steady EP, Telephone Explosion
Loscil & Lawrence English Colours of Air, Kranky
Pavel Milyakov Project Mirrors, AD 93
Raye My 21st Century Blues
Richard Beaudoin Digital Memory and the Archive, New Focus
Rien Faire Peuple, Dur & Doux
Seljuk Rustum Cardboard Castles, Hive Mind
Shania Twain Queen of Me
Sunny War Anarchist Gospel, New West
The Go! Team Get Up Sequences Part Two, Memphis Industries
The Men New York City, Fuzz Club
The Waeve The Waeve, Transgressive
TNS Submersive Behaviour, Joyful Noise
Tony Conrad / Arnold Dreyblatt / Jim O’Rourke Tonic 19-01-2001, Black Truffle arch
Toumba Petals EP, Hessle Audio
Valtteri Laurell Nonet Tigers Are Better Looking, We Jazz
Vladislav Delay Whistleblower (2022 remaster), Keplar
Will Epstein Wendy, Fat Possum
Zave Trow envoûteuse haleine, Room40
5.02
Stanisław Aleksandrowicz Oktet Pieśń o bębnie
6.02
Twoosty Mayonez Carmin LP, U Know Me
Warmth Collider, Archives
7.02
Anthony Pateras Two Solos, Futura Resistenza
9.02
Błażej Król W każdym (polskim) domu, Sony
Satoko Fujii & Otomo Yoshihide Perpetual Motion, Ayler
10.02
Andy Shauf Norm, Anti-
Black Belt Eagle Scout The Land, The Water, The Sky, Saddle Creek
Brian Jonestown Massacre The Future Is Your Past
Earth House Hold How Deep Is Your Devotion, A Strangely Isolated Place
El Ten Eleven Valley of Fire, Joyful Noise
Guy Barash Killdeer, New Focus
Hańba! Narutowicz, Don’t Sit On My Vinyl 7″
Kelela Raven, Warp
Laraaji Segue to Infinity, Numero Group
Lisa O’Neill All Of This Is Chance, Rough Trade
Marlene Ribeiro Toquei no Sol, Lovers & Lollypops
øjeRum/Scanner Vågnende Jeg Ser De Døde, Room40
Paramore This Is Why
Pearla Oh Glistening Onion, the Nighttime Is Coming, Spacebomb
Quasi Breaking the Balls of History, Sub Pop
R. IWANSKI Transformations 1, Eter/Gusstaff CD/DL (LP w marcu)
Roberto Cassani & Fraser A. Campbell Poet Shuts Clock, Sunnyside
Shayna Dunkelman & Javier Areal Vélez Miru Mira, Atlantic Rhythms
Stephanie Lamprea 14 Récitations, New Focus
The Golden Dregs On Grace & Dignity, 4AD
VA Portals, Other People
Vusi Mahlasela, Norman Zulu and Jive Connection Face To Face, Strut
White Lung Premonition, Domino
Yo La Tengo This Stupid World, Matador
ZA! ZA! & la TransMegaCobla, Lovers & Lollypops
11.02
The OO-Ray Generate, Audiobulb
14.02
Caroline Polachek Desire, I Want To Turn Into You, Perpetual Novice
16.02
Jonnine Maritz, Idle Press
17.02
Aksel Roed’s Other Aspects Do You Dream In Colour, Is It Jazz
Anna B Savage Influx, City Slang
Astroturf Noise Blazing/Freezing, 577 Records
Attila Csihar Void Ov Voices : Baalbek, Ideologic Organ
Avey Tare 7s, Domino
Damos Room x LYAM EIN, Accidental
Death & Vanilla Flicker, Fire
dEUS How To Replace It, PIAS
Egipcjanie Czas dla siebie, Thin Man CD
Erik Hall Canto Ostinato (Simeon ten Holt), Western Vinyl
Gabriel da Rosa É o que a casa oferece, Stones Throw
Grupo Um Starting Point, Far Out
Hania Rani On Giacometti, Gondwana
IFS MA REIFSMA, Guides
Jon Hassell Psychogeography, Ndeya
Jon Hassell The Living City, Ndeya
Jon Hassell Further Fictions, Ndeya
Khotin Release Spirit, Ghostly
King Ayisoba Work Hard, Glitterbeat
Lisel Patterns For Auto-Tuned Voices And Delay, Ba Da Bing
Orbital Optical Delusion
P!nk Trustfall
Pedro Ricardo Soprem Bons Ventos, Soundway
Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Land of Sleeper, Rocket
Polobi & the Gwo Ka Masters Abroni Cyclonique, Real World
Roberto Pistolesi Open Lands and Moving People, ΠΚmusic
Santa Muerte Eslabon EP, Hyperdub
Screaming Females Desire Pathway, Don Giovanni
Sounding Society Homecoming Medley or Society Into Sound, Gotta Let It Out
The Wild Classical Music Ensemble & Lee Ranaldo Hell Gate, La Belle Brute
Wesley Joseph Glow, Secretly Canadian
Zdechły Osa Breslau Hardcore, Warner
18.02
Steve Roden Winter Couplet, Room40
19.02
Grand River All Above, Editions Mego
20.02
Beqa Ungiadze PSALM011: სადგური [Station], Phantom Limb
21.02
Trupa Trupa ttt, Glitterbeat
23.02
RSS B0Y 1 H0L0, Sat00rna
The Strokes The Singles: Volume 1, Rough Trade
24.02
3Phaz Ends Meet, Discrepant
Afro Kolektyw Ostatnie słowo
Algiers Shook, Matador
Amen Seat Amen Seat, Deathbomb Arc
BIG|BRAVE Nature Morte, Thrill Jockey
Circus/Citadel Antti Lötjönen, We Jazz
Drew Gardner The Return, Astral Spirits
Earth Trax Closer Now, Lapsus
Faten Kanaan Afterpoem, Fire
Gorillaz Cracker Island, Warner
Hako Yamasaki Tsunawatari, WRWTFWW
Hako Yamasaki Tobimasu, WRWTFWW reed
Heinali Kiyv Eternal, Injazero
Iris DeMent Workin’ on a World, Flariella
Ironomi Himorogi, Kitchen Label
J. Vague Silver, Mansions & Millions
Kaitlyn Aurelia Smith Let’s Turn It Into Sound Remixes, Ghostly EP
Katrina Krimsky „1980”, Unseen Worlds arch
KSU „44”, Mystic
Lisa Marie Simmons, Marco Cremaschini Notespeak 12, Ropeadope
Mat Muntz Phantom Islands, Orenda
Mattias Petersson Triangular Progressions, Hallow Ground
Meemo Comma Loverboy, Planet Mu
Neutral Milk Hotel The Collected Works of Neutral Milk Hotel, Merge arch
NNAMDÏ Please HAve a Seat Deluxe, Secretly Canadian
Oranżada Karma tango, Audio Cave CD, DL
Owen Pallett The Two EPs, Secret City
Philip Selway Strange Dance, Bella Union
Poil Ueda Poil Ueda, Dur & Doux
Sam Gendel Cookup, Nonesuch
Shame Food For Worms
Snow Ghosts The Fell, Houndstooth
The Necks Travel, Norther Spy
Tigeroak Living and Living, April
Tunico Tunico, Far Out
Ty Segall & Emmett Kelly Live at Workship, Drag City
U.S. Girls Bless the Mess, 4AD
25.02
Megan Alice Clune Furtive Glances, Room40
27.02
Kisu mun City of the revolution, Antena Krzyku
28.02
Adam Gołębiewski / Witold Oleszak Unisex, Antenna Non Grata CD, DL
Fabriker [101] Delirus, Antenna Non Grata CD, DL
Zima Stulecia Minus 30°C, Astigmatic
tbc
DUNS Rufus
Komentarze
Drogi Panie
Nie podzielam Pana entuzjazmu dla płyt winylowych i aplauzu dla ich powrotu.
Winyl był dobry w połowie ubiegłego wieku, kiedy definitywnie zastąpił szelak jako tworzywo z którego tłoczono płyty. Wytwarzany z niego Long Play, płyta długogrająca o zapisie mikro rowkowym odtwarzana z prędkością 33 obrotów na minutę a wprowadzona pod koniec lat ’40-tych, stanowiła postęp w stosunku do płyt 78 obrotowych. Zarówno pod względem długości czasu, jak i jakości dźwięku rejestrowanej muzyki. Ten czas to do +-20 minut na stronę przy konieczności przekładania płyty. Królestwo analogowych płyt winylowych oprócz 12 calowych LP obejmowało 45 obrotowe, single i EPki o średnicy 7 cali o odpowiednio krótszych czasach odtwarzania, rejestrujące 2 lub 4 nagrania.
Płyty analogowe podatne były (i są) na porysowanie, odkształcenie, wreszcie zużycie wynikające z mechanicznego odtwarzania wymagającego wkładki z ostrzem, szafirowym lub diamentowym i odpowiedniego nacisku ramienia. Podczas odtwarzania szumią, skrzypią i trzeszczą, pukają, co podnosić ma romantyzm ich odsłuchu! A w głośnikach słychać buczenie spowodowane wibracjami napędu, o ile nie jest on typu ‘direct drive’ lub b. dobry paskowy, a nie daj Boże rolkowy!
Oczywiście można tych negatywów uniknąć dysponując kasą i nabywając za ciężkie pieniądze ‘high endowy’ sprzęt odtwarzający, ze wzmacniaczami lampowymi, audiofilskimi głośnikami, specjalnymi wkładkami, etc. I tym samym stając się obiektem podziwu i zazdrości maluczkich.
Szczęśliwie nadeszła Cyfrowa Rewolucja. Dokładnie pół wieku temu. Philips I Sony przedstawili Digital Compact Audio Disc czyli CD, które diametralnie odmieniło sposoby nagrywania
i odtwarzania dźwięku. Format ten umożliwił rejestrację 70-80 minut muzyki bez przerwy!
Oto całe koncerty w całej swej okazałości stały się dostępne milionom słuchaczy! Stało się możliwe publikowanie reedycji klasycznych płyt wraz z bonusami w postaci alternatywnych wersji czy dodatkowych utworów pochodzących z sesji nagraniowej.
Kompakty zdecydowania górowały nad analogami pod względem zakresu pasma przenoszenia, dynamiki sygnał/szum, separacji kanałów. I trwałości. Były mniejsze (12 cm), taniejące, nie wymagające kosmicznej aparatury odtwarzającej, możliwe do grania w samochodzie, umieszczania w zmieniaczach, tańsze w produkcji i mniej uciążliwe dla środowiska .
Jako kierownik działu kulturalno-oświatowego EMPIK w 1982 r. w Łodzi miałem zaszczyt i przyjemność zorganizowania jednej z pierwszych prezentacji płyt kompaktowych poprowadzonej przez przedstawiciela firmy Philips. Nie zapomnę wrażenia. Dźwięk zabijał!
Format ten rozwijano w kierunku hybrydowych, wielokanałowych Super Audio CD (SACD), Gold Disc CD oferujących niezwykłe doznania słuchowe, Hybrid Sound 6 I 8 kanałów.
I przyszły mp3 i przyszedł streaming… A między LP a CD były jeszcze kasety – compact cassettes:-).
Kończąc-jestem zwolennikiem pokojowej koegzystencji wszystkich nośników i formatów oraz nieuprzywilejowywania żadnego z nich.
Pozdrawiam serdecznie z wyrazami szacunku –
@hyacinthus –> Bardzo dziękuję za ten komentarz, ale z jego treści wnioskuję, że nie przeczytał Pan tekstu w Polityce i odnosi się Pan do jakiegoś wrażenia wywołanego być może tytułem albo zapowiedzią tego tekstu, który jest jak najdalszy od bezkrytycznego peanu na cześć płyty winylowej. Serdecznie pozdrawiam.
Tekst przeczytałem, głęboki i interesujący, uwzględniający wiele płaszczyzn, bogaty faktograficznie. Mój komentarz jest reakcją na klimat uwielbienia dla ‚czarnego krążka’ panujący w mediach, np. w radiowej Dwójce. Moim zdaniem to kolejny przejaw Retrotopii, wykorzystywany przez biznes wspierany przez dziennikarskich klakierów. 180 gramowe płyty to epitome zjawiska. P. S. Mam trzy odtwarzacze CD, SACD, BlueRay oraz gramofon:-).
@hyacinthus –> Rozumiem i dziękuję. Rzeczywiście w Dwójce dużo miejsca poświęcamy winylom. Trochę z fascynacji, ale też czasem z konieczności – wiele z prezentowanych płyt nie wychodzi w tej chwili w innym formacie fizycznym niż LP. Inna sprawa to zawodność sprzętu do odtwarzania i możliwe usterki samych płyt – zdarzają się chwile grozy, częściej niż w wypadku CD. Z plików oczywiście też zdarza nam się grać – nawet magnetofon kasetowy jest dostępny. Niestety – z przykrością to stwierdzam – SACD i inne pomysły na nośniki wysokiej rozdzielczości to już w praktyce ślepa uliczka ewolucji…
Pełna zgoda z hyacinthus. Pomijając już wspomniane fetyszyzm i snobizm, to masowa produkcja winyli dotyczy również tematu tak często przewijającego się i na tym blogu, i w twórczości muzyków ostatniego 5- czy 10-lecia: obciążenia środowiska naturalnego. Co nie przeszkadza takiemu Thomowi Yorke’owi tłoczyć, ile wlezie – a jego fanom i zwolennikom jego poglądów ile wlezie kupować.
@ hyacinthus
„Nie podzielam Pana entuzjazmu dla płyt winylowych i aplauzu dla ich powrotu.”
„Mój komentarz jest reakcją na klimat uwielbienia dla ‚czarnego krążka’ panujący w mediach, np. w radiowej Dwójce.”
Ja tu nie widzę równoważności, chyba że gospodarz to MEDIA. Osobiście tego nie zauważyłem, ale może nie dość dokładnie się przyjrzałem.
Natomiast zastanawiam się, dlaczego wymiotło z rynku „centra medialne”, które były zasadniczo dużym twardym dyskiem pozwalajacym odtwarzać bez zbędnego majsterkowania pliki cyfrowe. Czy ludziom nie fetyszyzującym płyt naprawdę wystarcza streaming ze spotifaja?
Na marginesie – wpływ przepisów ppoż na nasz świat jest zaistne ogromny. Duża część istniejących obiektów (zwłaszcza przemysłowych) nie mogłaby powstać obecnie, tak dalece odbiegają od bieżących norm. A kiedy się takie stare coś spali (nie majac tryskaczy, sprawnej wentylacji, oddymiania i automatyki pożarowej, no bo przecież stare) – cały świat ma problem.
Panie Bartku. Kilka lat temu zamieścił Pan tu tekst pt. (cytuję z pamięci) „Siedem powodów, dla których warto kupować płyty”. Zamieściłem w komentarzu polemikę pt. (cytuję z pamięci) „Siedem powodów, dla których nie warto kupować płyt”. Jednym z tych powodów, które wymieniłem była dewastacja środowiska.
Odpisał mi Pan, że ten argument trąci łatwizną, bo na tej zasadzie można uznać, że cała kultura obciąża środowisko. Była to bardzo ciekawa wymiana poglądów, dlatego ją zapamiętałem i gdzieś nawet sobie zachowałem.
No i cóż, tym artykułem w ostatniej „Polityce” przyznał Pan, że jednak miałem rację (inna sprawa, że wówczas Pan tej racji nie kwestionował). Ja natomiast muszę się przyznać, że nie wiedziałem, że AŻ TAK miałem rację. Po prostu nie zdawałem sobie sprawy z całego tego cyklu technologicznego powstawania płyty winylowej, który Pan dokładnie opisał i jego wpływu na środowisko.
A artykuł – pierwsza liga
@Krzyżowiec Absurdu –> Dziękuję. Pamiętam tę wymianę. I racja – jestem dziś dużo bliżej Pana stanowiska, szczególnie po lekturze badań Kyle’a Devine’a (trzy lata temu już sygnalizowałem je w „Polityce” w innym tekście o wpływie całej branży muzycznej na środowisko naturalne). Choć rzecz ma drugą stronę: streaming też bardzo mocno zanieczyszcza środowisko. A najmniejszy wpływ na nie miał handel plikami cyfrowymi, przez wielkich wydawców w większości zarzucony… No i pozostaje pytanie, w jakim stopniu potrafilibyśmy z tej sfery zrezygnować, bo kultura rzeczywiście – to podtrzymuję – obciąża środowisko jako całość.
I jeszcze taki last minute
https://karrot.pl/album/hajda
24.02
Hajda Banda / Гайда Банда, Hajda!, Karrot Kommando