Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

19.03.2021
piątek

Potrzebna jeszcze jedna kategoria Fryderyków: To skomplikowane

19 marca 2021, piątek,

Tydzień wagi ciężkiej: Justin Bieber rywalizuje o uwagę z Laną Del Rey, a Sting z Ringo Starrem. A poza nimi sporo ciekawszych wydawnictw – lista na dole wpisu. Ogłoszono też nominacje do Fryderyków, niezłe w stosunku do zeszłorocznych zgłoszeń, ale potwierdzające odwieczne problemy z kategoryzacją i wymywaniem muzyki środka. Paradoksalnie najłatwiej dostać dziś Fryderyka w kategorii Pop, do której zgłasza się niewielu artystów, bo większość chce być postrzegana jako – zapiszmy to z wielkich liter dla podkreślenia powagi sytuacji – Pop Alternatywny. Sam ten zabieg podziału podkreśla, że kategoria Pop to dla artystów i wydawców jakiś wstyd i coś gorszego. I nie służy nagrodzie. A jest jeszcze przecież kategoria Alternatywa, do której zgłaszają się wszyscy, którzy tworzą muzykę trudniejszą do klasyfikacji, z reguły autorzy najciekawszych w całym roku fonogramów. Nieźle obsadzona kategoria Elektronika, w której Polakom zwykle szło tak sobie, za to kategorie Rock i Metal, które potwierdzają, że w tych z kolei tradycyjnych, popularnych u nas dziedzinach w ostatnich latach niewiele się dzieje. Albo raczej – że nagrody przemysłu płytowego nie są w stanie tego pokazać.  

Ale zróbmy małe case study. Do jakiej kategorii wrzucilibyście wydaną wczoraj płytę trójmiejskiego tria Delay_OK? Do jazzowych raczej bym nie ryzykował, chociaż tworzący tę formację muzycy – Piotr Chęcki, Szymon Burnos i Jacek Prościński – mają w tej dziedzinie niezłe papiery i zamęczyliby część ulubieńców jazzowej kapituły podczas wieczornego jam session. To może elektronika? Świetnie wypadający tu Jacek Prościński może się nawet wykazać w tym roku nominacją do Fryderyka w kategorii Elektronika jako członek duetu Lasy (Chęcki i Burnos mogą mu pomachać z kategorii jazzowych, jako członkowie nominowanego The Sonic Syndicate Emila Miszka). Są zresztą momenty, kiedy wszyscy trzej używają tu urządzeń elektronicznych, nawet Chęcki odkłada saksofon i chwyta za jakieś casio lub op-1. No ale i w ten sposób nie opowiedzielibyśmy do końca, czym ta muzyka jest. To może hip-hop? W końcu pojawia się raper – Alex Mussa z modnego ostatnio u nas Zanzibaru. Czyli Afryka? To może kategoria Muzyka świata? Na upartego w rytmicznych pomysłach znalazłoby się tu więcej tradycji niż na niektórych fonogramach zgłoszonych do nagrody na F. Nie do końca też wiem, co tam Mussa rapuje – kto wie, czy to już aby nie podpada pod kategorię Muzyka poetycka, bardzo obszerną, jak wiemy? A jeśli nie, to może chociaż kategoria Producent roku? Tyle że to wspólna produkcja, nagrywana na raty, w duchu – jak sami piszą – do it yourself. Sam miałbym problem z klasyfikacją. Choć zupełnie nie mam problemu z tym, żeby sobie płyty Modern Uganda posłuchać jeszcze raz.

Problem w tym, że nawet z neutralną kategorią Debiut roku na Fryderykach grupa Delay_OK miałaby problemy. Zespół wprawdzie debiutuje płytą długogrającą – stylistycznie szaloną, ale metodycznie skonstruowaną i atrakcyjną dla publiczności rozwijającego się na świecie jazzowo-elektro-rapowego pogranicza – ale jednocześnie… już nie istnieje. Jak głosi nota wydawcy: panowie grali ze sobą do roku 2020, wierząc, że muzyka może być niezłą zabawą. Czyli że już nie wierzą? Ja też wierzę jakby mniej, odkąd dowiedziałem się, w niedługich odstępach, że ta formacja istnieje, a zaraz potem – że jej nie ma. Nie ma nadziei. Jak w afrykańskich skokach narciarskich, których największy bohater, Ugandyjczyk Dunstan Odeke, stał się inspiracją dla muzyków Delay_OK.     

DELAY_OK Modern Uganda, U Know Me 2021, 8/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

13.03 DJ Muggs the Black Goat Dies Occidendum, Sacred Bones
13.03 The Complainer Same River of Babylon, Twice, Mik.Musik! EP
14.03 Kenseth Thibideau Unknown Spectra EP, Temporary Residence
15.03 Amani A Constant Condensation
15.03 David Begun Beast the Jewels (Beastie Boys vs Run the Jewels), mashup
15.03 Marcin Dymiter Po sezonie, Field Notes #11, Field Notes EP
15.03 VA Heisei No Oto: Japanese Left​-​field Pop From The CD Age, 1989​-​1996, Music From Memory arch. DL
16.03 A.A.Williams Songs from Isolation, Bella Union
16.03 Johnny Williams / Lyn Murray / Paul Sawtell / Robert Drasnin The Time Tunnel: Volume One, box
16.03 Kink Gong Zomia vol. 1, Discrepant
16.03 Nowicki/Święs/Frankiewicz Overtones, Audio Cave CD, DL
16.03 VA Uncle Ali: Touring Turks in New York City ca. 1951, Canary
17.03 Druga Fala Druga Fala, Muzeum Miasta Gdyni
18.03 Delay_OK Modern Uganda, U Know Me
18.03 Lil Mariko Lil Mariko, EP
18.03 Mark Fell & Rian Treanor Last Exit to Chickenley, Boomkat Editions
18.03 Pedro Martins Vibracoes EP
Alan Gowen & Hugh Hopper with Nigel Morris Bracknell – Bresse Improvisations, Cuneiform
Anthony Linell Winter Ashes, Northern Electronics
Arcade Fire and Owen Pallett Her OST, Milan
Becca Mancari Juniata, Captured Tracks EP
Belle Orchestre House Music, Erased Tapes
Benny The Butcher & Harry Fraud The Plugs I Met 2, Harry Fraud EP
Black Honey Written & Directed
Botanica Gondwana
Chad VanGaalen World’s Most Stressed Out Gardener, Flemish Eye
Daniel Lanois Heavy Sun, Missing Piece
David Borden Heaven-Kept Soul, Cuneiform
Dialect Under ~ Between, RVNG Intl
Ero JWP & Głowa PMM A B C D
Erra Erra, UNFD
Evigt Mörker Enande måne, Northern Electronics
Gabriel Borden Borden on Borden: Gabriel Borden Plays David Borden, Cuneiform
Gazelle Twin & NYX Deep England, NYX Collective
Hedvig Mollestad Trio Ding Dong. You’re Dead.
John Zorn Teresa de Ávila, Tzadik
Justin Bieber Justice
King Gizzard and the Lizard Wizard Live in Melbourne ’21
Kota The Friend & Statik Selektah To Kill a Sunrise, Statik Selektah
Lana Del Rey Chemtrails Over the Country Club, Interscope
Liquid Soul Lost Soul Vol. 1, Mars Williams
Loretta Lynn Still Woman Enough, Legacy
Manslaughter 777 World Vision Perfect Harmony, Thrill Jockey
Meemo Comma Neon Genesis: Soul Into Matter², Planet Mu
Michael Foromanek Imperfect Measures, Intakt
Middle Kids Today We’re the Greatest, Lucky Number
Mint Julep In a Deep and Dreamless Sleep, Western Vinyl
Mono Beyond the Past • Live in London with the Platinum Anniversary Orchestra, Pelagic
Nitin Sawhney Immigrants, Sony Classical
Organi Parlez-vous Français?, Alien Transistor EP ltd. 300
Pies Na więcej nie mam sił, Wyd. własne
Postcoïtum News From Nowhere, Daath/Atypeek
PUNKT.VRT.PLASTIK Kaja Draklser – Petter Eldh – Christian Lillinger Somit, Intakt
Ringo Starr Zoom In, EP
Rolling Rust Mind Your Head, Eclipse
Sana Nagano Smashing Humans, 577 Records
Saxon Inspirations
Serj Tankian Elasticity, Alchemy/BMG EP
Show Me The Body Survive EP, Loma Vista
Sofia Kourtesis Fresia Magdalena EP
Sting Duets, Universal
Theus Mago Consolidation, Pets EP
VA A Compilation for Practically Everyone, FPE
VA Compost Sechshundert – Freshly Composted, Compost
William Doyle Great Spans of Muddy Time, Tough Love

Powyższe tytuły mają premierę 19 marca – poza wyszczególnionymi na początku, które już ją miały, innego dnia. 

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. Debiut norweskiego duetu SMERZ ,,Believe´’ inspirowany jest światem dzwięków Larsa von Triera,jak i eksperymentalnym, zmysłowym r’n’b oraz wpływom lat 90-tych, muzyki operowej,kameralnej i norweskiego folkloru.To muzyka gdzieś z pogranicza snu i rzeczywistości, tradycji oraz wielkomiejskiego tętna.Najlepiej słucha jej się o późnej już porze, aby zatopić się w tej surrealnej magii dzwięków…
    https://www.youtube.com/watch?v=bHp3dnAQAFc

css.php