Płyta jako izolacja akustyczna

Poza ekscesami w postaci rozruchów na Krupówkach i lądowania na Marsie tydzień był dość zwyczajny i jednak raczej domowy. O płycie, która powstała jako wynik siedzenia w domu – nagranej przez muzyków, którzy zwykle dużą część roku spędzają na koncertach – napisałem w nowym wydaniu POLITYKI. Chodzi o pierwszy album nowego tria Magneto. Z kolei album Tindersticks, choć nagrywany był w atmosferze domowego studia, z pandemią, jak się wydaje, wiele wspólnego nie miał. Na obu płytach podobne są proporcje utworów własnych i cudzych. Ale w obu przypadkach mieszanie własnej myśli twórczej z kompozycjami innych autorów nie przeszkadza w utrzymaniu własnego stylu. Przy czym album grupy Stuarta A Staplesa wydaje się niezłym lekarstwem na lekką odmianę mizofonii, która zaczyna mnie – mam wrażenie – dopadać od siedzenia w domu. Jeśli ktoś o tym nie słyszał – chodzi o nerwowe reagowanie na różnego typu dźwięki otoczenia, z reguły te wydawane przez najbliższych. Tego aspektu siedzenia w domu nie doceniamy, więc gdybym prowadził ośrodek badawczy, zainwestowałbym więc w badania na temat objawów mizofonii w pandemii. A tak mogę sobie tylko napisać o albumie Distractions

W długim, otwierającym całość utworze Man Alone (Can’t Stop the Fadin’) zespół, a w szczególności jego lider, brzmią jak Suicide – co już odnotowano, w kategoriach niespodzianki, więc wypadałoby to uznać za mały spoiler. Choć moim zdaniem należałoby powiedzieć raczej, że tak mogłaby brzmieć wspólna sesja Staplesa z Andrew Fearnem ze Sleaford Mods. Mało prawdopodobna, bo lider Tindersticks od lat mieszka i nagrywa na francuskiej prowincji. Tam również powstał materiał Distractions – cztery własne utwory, z równie transowym, kończącym całość The Bough Bends przywodzącym na myśl Nicka Cave’a (czy mi się wydaje, czy słyszę tu w tle Lonniego Holleya?) oraz śpiewanym po francusku, przejmującym Tue-moi o zamachu bombowym w paryskiej sali Le Bataclan, a do tego jeszcze trzy niezłe covery. Po pierwsze,  A Man Needs a Maid Neila Younga, gdzie paradoksalnie najmocniej słychać nosowy tembr Staplesa – z zaskakującą łatwością odchodzącego na tej płycie (przynajmniej momentami) od charakterystycznego stylu. Po drugie, zgrabne You’ll Have to Scream Louder z repertuaru Television Personalities. I wreszcie najlepszy z cudzych utworów – synkopowane, płynące rytmicznie Lady with the Braid Dory Previn z perkusyjnym schematem ni to w Bauhaus, ni to w Grace Jones. 

Piosenki wydają się niewymuszone, aranżacje – możliwie lekkie, nieprzeładowane, gitary Neila Frasera brzmią wybornie, Earl Harvin poza perkusją gra na syntezatorach – właściwie to może bardziej: z syntezatorami, smyczki pojawiają się tam, gdzie trzeba, a cała formuła – ciągle miękka, inspirowana soulem, momentami śpiewana i grana prawie szeptem, okazuje się bardziej żywotna niż się wydawało jeszcze kilka lat temu. Tindersticks w najlepszej formie od This Something Rain. Raczej nie dźwiękowa tapeta, ale niezła izolacja akustyczna od otoczenia na różne czasy. 

TINDERSTICKS Distractions, City Slang 2021, 8/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

14.02 Flexi Geng Duchowe bogactwo, Enjoy Life
14.02 Piero Umiliani L’Uomo Elettronico, Four Files arch.
15.02 Amane OG Computer Life EP, Polish Juke
15.02 Anarchist Mountains Trio La terre et la force, Amek Collective
15.02 Angel Simitchiev & Linus Schrab Airborne, Amek Collective
15.02 Chung Ha Querencia
15.02 Colin Webster Vs Amp, Raw Tonk
15.02 Common Objects Live in Morden Tower
15.02 Ka Baird Brooding Exercises I (Second Movement), Longform
15.02 Michał Turowski COVID​-​19 Pandemic On The Cruise Ship, Positive Regression
16.02 Ariel Pink TFW No GF (Original Motion Picture Soundtrack)
16.02 Dale Jenkins Undersirable Element, Guerssen
16.02 Johann Mazé Gerard, Editions Gravats MC
16.02 New York Disco Orchestra Reverie, Guerssen
18.02 Andrew Tasselmyer Impulses, Home Normal
18.02 Metal Preyers 432+, Nyege Nyege Tapes MC
18.02 Mild Sorrow Integrated Every Man to Himself, Vivarium
18.02 Modern Studies The Body is a Tide, Fire EP
18.02 VA Apocope, C.A.N.V.A.S.
4 Mars (Djibouti Archives Vol. 1) Super Somali Sounds from the Gulf of Tadjoura, Ostinato
A.A. Williams Song From Isolation, Bella Union
Alex Ferreira Tanda
Alvaro Cabana Ritmo Espiral, Pets EP
Animal Collective Crestone OST
Camera Posthuman, Bureau B
Cassandra Jenkins An Overview On Phenomenal Nature, Ba Da Bing
Dawid Grzelak Who the F*** is Dawid Grzelak? EP
Edie Brickell & New Bohemians Hunter and the Dog, Star Shuffle
Ghetts Conflict of Interest, Warner
Gravesend Methods of Human Disposal, 20 Buck Spin
Icon For Hire Amorphous, Kartel
Indigo Sparke Echo, Sacred Bones
Isaac Dunbar Evil Twin, RCA EP
Jaromir Nohavica Máma mi na krk dala klíč, Magic
Katy Kirby Cool Dry Place, Keeled Scales
Kelly Rowland K, KTR EP
Lava La Rue Butter-fly, Marathon EP
Kompozyt Spells, Gusstaff/Don’t Sit On My Vinyl!
Magneto Requiem pour satana, Gusstaff
Mogwai As the Love Continues, Rock Action
Normandie Dark & Beautiful Secrets
Nothing, Nowhere Trauma Factory, Fueled By Ramen
Obay Alsharani Sandbox, Hive Mind
Pauline Anna Storm Angel Tears In Sunlight, RVNG Intl
Perfume Genius Immediatly Remixes, Matador
Psymon Spine Charismatic Megafauna, Northern Spy
Rian Treanor Obstacle Scattering, Planet Mu EP
Roscoe Mitchell & Mike Reed The Ritual and the Dance, Astral Spirits
Senyawa Alkisah, Phantom Limb
Serpente Irmãs, Alien Jams
SG Lewis Find
Shofar Right Before Right Before It Started, Don’t Sit On My Vinyl ltd.
Snowpoet Wait for me, Edition
Steve Moore Analog Sensitivity, Be With
STR4TA Aspects, Brownswood
Tash Sultana Terra Firma
The Hold Steady Open Door Policy, Positive Jams
Tindersticks Distractions, City Slang
Tomi Salesvuo East Funk Attack Nothing’s Enough, Eclipse
Trippie Redd NEON SHARK vs. Pegasus (Deluxe: Presented by Travis Barker), 1400Entertainment
Urth Shadow of the Torturer, Loża
White Ring Show Me Heaven, Rocket Girl
Xixa Genesis

Powyższe płyty ukazały się 19 lutego, chyba że oznaczyłem je inną datą.