W żebro daj brexitowi

Zaszczepieni? A może chociaż zgłoszeni po nocnym czuwaniu przy komputerze? Będzie z tej akcji zgłaszania się do szczepień w bliżej (a nawet dalej) nieokreślonym terminie jakaś kulturalna inspiracja. Co przypomina mi, że piosenki są szybkie, często pierwsze po memach w reagowaniu na rzeczywistość. Choć jeszcze nie dość szybkie. Weźmy Dominica Cummingsa, bohatera złośliwego utworu Shortcummings (od shortcomings, dosł. niedociągnięcia) z nowej płyty Sleaford Mods. Kiedy o nim pisali, był głównym doradcą Borisa Johnsona, z zawiadywaniem kampanią antybrexitową w CV i mnóstwem problemów na karku. Wywołał skandal, łamiąc reguły ścisłego lockdownu – wprawdzie nie pojechał na narty, tylko do rodziców, ale przejechanie 400 km wystarczyło, by zainteresowała się nim brytyjska opinia publiczna. I w końcu, inaczej niż nasi decydenci wykorzystujący uprzywilejowaną pozycję, musiał się pożegnać ze stanowiskiem. W każdym razie płyta z tą piosenką ukazuje się już po tym, jak Cummings jest już pieśnią przeszłości. Także Brytania jest już za burtą UE, a ta sprawa dla Sleaford Mods od lat należała do ważnych. Podobnie jak równość i przywileje klasy robotniczej, co robiło z nich wyjątkowo pracowitych lewaków, a teraz czyni lewaków takich jak zwykle, czyli odreagowujących rozgoryczenie zabawą.  

Spare Ribs uderza dwiema cechami – po pierwsze, w demonstracyjnie prostych beatach Andrew Fearna słychać zaskakująco dużo inwencji, co świadczy o tym, że czas covidu obaj członkowie duetu wykorzystali na coś więcej niż tylko pielęgnowanie powiększających się zarostów. Tym bardziej że Jason Williamson, prowincjonalny i mocno już podtatusiały, proletariacki raper jakby przeniesiony w czasie z epoki punk rocka, też odrobił lekcje, opowiadając w swojej narracji o świecie, który odebrał nam całą nadzieję. Kojarzy się trochę z punk rockiem, prawda?

Męczymy się w lockdownie? Nic nie szkodzi, Williamson już spieszy ze specyficznym pocieszeniem: gdy wyjrzysz przez okno, nie zobaczysz niczego przyjemnego. Konstatuje, że system i tak się nie zmieni. To też wydaje się znajome, tym bardziej że zawartość Johna Lydona i Marka E. Smitha (w All Day Ticket i w chwytliwym Glimpses słyszę nawet wibrato Jello Biafry) w wydychanym powietrzu u wokalisty duetu z Nottingham wydaje się ciągle duża. A wartość życia ludzkiego z punktu widzenia elit politycznych jest ciągle tak samo mała, jak dowodzą członkowie SM. Mamy więc – w opowiadającym o pandemii Out There – obrazek nalewania dzieciom mleka do misek wypełnionych łzami. I zachętę, by dać brexitowi z łokcia, a także inne, które bardziej tracą w tłumaczeniu (Let’s get Brexit fucked by a horse’s penis). 

Po drugie (tu wracam do tych cech wyróżniających nową płytę) Fearn i Williamson wietrzą trochę męską szatnię, zapraszając przynajmniej do gościnnych występów grono znajomych lewaczek. Od Amy Taylor z Amyl and the Sniffers, przez anarchistkę Lisę McKenzie po bardzo obiecującą  Billy Nomates, która śpiewa w wyróżniającym się z miejsca (i singlowym) Mork N Mindy. Nie wiem, czy tytuł albumu do jakieś nawiązanie do „Spare Rib”, znanego pisma feministycznego wychodzącego w II połowie XX w., ale z całą pewnością piosenki Sleaford Mods, gorzkie, doprawiane wulgaryzmami i dosładzane humorem, da się ciągle czytać jak gazetę. Wyobrażam sobie też, że są świetnym materiałem koncertowym. Można się pewnie gdzieś w internecie na te koncerty zapisać – tylko moment ich powrotu wydaje się tak samo ruchomy jak data szczepień dla roczników 70. Chwilowo za oknem rzeczywiście nie ma niczego przyjemnego, dlatego zapraszam do słuchania. 

SLEAFORD MODS Spare Ribs, Rough Trade 2020, 7-8/10 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

9.01 Matthew Putman and Michael Sarian Improvisations vol. 1, 577 Records
10.01 Orla Wren The Blind Deaf Stone, Time Released Sound & Time Sensitive Materials
10.01 Renata Lewandowska Polish Disco Sound / Super Dotyk Mixes, The Very Polish Cut Outs EP
10.01 Szumu Szaman Powolni
11.01 Cheekface Emphatically No, 
11.01 Mazut Sarajevo
11.01 Michał Libera Studium. The Sense of Hearing (Audiobook)
11.01 Michał Libera Lethe (Opera Buffa Acusmatica)
11.01 Michał Libera Bildung (Recitativo Secco)
12.01 Hospital Bracelet South Loop Summer, Counter Intuitive
12.01 Just Friends JF Crew Vol 1, Pure Noise
13.01 Chino Amobi Darling Street
14.01 Beautify Junkyards Cosmorama, Ghost Box
14.01 Teresa Winter Love Crime, Documenting Sound MC, DL
14.01 VA Spiritual Jazz 13: NOW! Part 2, Jazzman
14.01 VA Spiritual Jazz 13: NOW! Part 1, Jazzman
14.01 ŻYŃY Falling In Blue, U Know Me
Aki Takase – Christian Weber – Michael Griener Auge, Intakt
Alexander Hawkins feat. Evan Parker, Matthew Wright + Riot Ensemble Togetherness Music, Intakt
Apifera Overstand, Stones Throw
Arszyn Bop
Ashnikko Demidevil
Augragraph Opacity Field, Hiraeth
Beach Bunny Blame Game, Mom+Pop EP
Bedoes Rewolucja romantyczna, SBM
Caos Sonoro The Chaos In The Old World (Antenna Non Grata: make noise great again, vol. 1​),​ Antenna Non Grata
Cerys Matthews, Hidden Orchestra & 10 Poets We Come from the Sun, Decca
Czarny Latawiec Pandemic Dreams
Daniel Knox Won’t You Take Me With You, H.P. Johnson Presents
Emma Ruth Rundle & Thou The Helm of Sorrow, Sacred Bones
Gatecreeper An Unexpected Reality
Insides Soft Bonds
Karoline Wallace Stiklinger, Øra Fonogram
Kikagaku Moyo Live at Levitation, The Reverbation Appreciation Society
Lon Moshe & Southern Freedom Arkestra Love Is Where the Spirit Lies, Black Fire/Strut
Mala Herba Demonologia, Aufnahme + Wiedergabe
Midnight Sister Painting the Roses
Nowheretobefound Arrival, Pets
Pearl Charles Magic Mirror, Kanine
Pom Poko Cheater, Bella Union
Przemysław Strączek Quartet Fig Tree, Voice Music LP
Ryszard Lubieniecki Kompozycje izorytmiczne, Nasze Nagrania CD
Shame Drunk Tank Pink, Dead Oceans
Sleaford Mods Spare Ribs, Rough Trade
Subsonic Eye Nature of Things, Middle Class Cigars
VA Virtual Dreams: Ambient Explorations In The House & Techno Age, 1993​-​1997, Music From Memory
Wesley Fuller Seven by Seven, Neuma
You Me At Six Suckapunch, Underdog
Zayn Nobody Is Listening, RCA

Wszystkie powyższe płyty ukazały się 15 stycznia? Nie, nie wszystkie. Ale pozostałe oznaczyłem inną datą.