Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

24.04.2020
piątek

Dzień ziemi dopiero dziś

24 kwietnia 2020, piątek,

Wprawdzie oficjalnie Dzień Ziemi był przedwczoraj (bohaterka ma się nieco lepiej, odwrotnie proporcjonalnie do pewnego zaludniającego ją dwunożnego gatunku), to dziś prawdziwe obchody. W błocie, glinie i rędzinie. Bo poza tą długą listą piątkowych premier, do której trzeba przewinąć ten wpis – jest jak zwykle na końcu – mam dwie premiery z ziemią (pisaną małą lub wielką literą) na pierwszym planie. Obiecuję, że oba z najbardziej żyznych rejonów polskiej sceny. A proszę pamiętać, że ja do takich przyziemnych skojarzeń mam słabość, czego dowodem niech będzie notka sprzed dwóch lat. Swoją drogą, kilka dni temu była także – i warto rzecz sprawdzić – premiera nowego Próchna

Kwartet Błoto dobrze pisze sam o sobie: że zrodził się z przypadku jak kałuża po deszczu. Bo co w mieście jest po prostu nierówno ułożonym asfaltem, w naturze rzeczywiście chyba bywa przypadkiem (trudno mi sobie przypomnieć, rzadko ostatnio z domu wychodzę). Moim zdaniem Błoto jest jednak wypadkową jednego i drugiego – przypadkowi pomogło (w tym przypadku) to, że czterech z siedmiu członków EABS zostało w samochodzie podczas wolnego dnia na trasie koncertowej. No ale to, że tych czterech rekrutowało się z takiej siódemki, to już nie przypadek. Można by pewnie z EABS wyciąć parę ciekawych składów. W każdym razie w samochodzie zostali Marek Pędziwiatr (klawisze), Paweł Stachowiak (bas), Marcin Rak (perkusja), Olaf Węgier (saksofon) – i jeszcze realizator dźwięku Maciej Jakimiuk, żeby matematycznie rzecz skomplikować (zadanie do wirtualnej szkoły: Podczas sesji z siedmioosobowego zespołu nieobecnych było trzech muzyków, ile osób przebywało w studiu? Pięć!). Małe combo z większej orkiestry – możliwości skromniejsze, ale większa zwinność i szybkość działania. Pomyśleli, że coś nagrają w parę godzin – i tak też zrobili, bo ostatecznie zamiast odpocząć wylądowali w studiu Grzegorza Skawińskiego. Przy okazji ten ostatni zrobił coś dobrego dla planety, bo ten album spod palca wyszedł polskim jazzmanom znakomicie. 

Błoto spontanicznie przechodzi od ambientowej mgły Davisowskiego fusion w Kałużach do serii groove’ów, przy których parokrotnie miałem wrażenie, że „teraz to już na pewno wejdzie jakiś raper”. Wrażenie to potęguje się na etapie Czarnych ziem. A później doprowadza nas do emocjonalnej kulminacji, którą wydają się Ziemie zdegradowane przez człowieka. I jeśli dotąd można było jeszcze wszystko – z tymi skojarzeniami z glebą – uznać za jakiś żart znudzonego zespołu w trasie, to ten utwór wprowadza jakąś poważną emocję. Nie to, żeby od razu dramat filmu dokumentalnego o płonących bagnach nad Biebrzą, ale już blisko. A całość tego materiału, przy utworach przechodzących jeden w drugi, ma flow snutej z dużą fantazją jednolitej opowieści. Nie ma sensu tego słuchać we fragmentach – warto od początku do końca, z ewentualną zmianą strony pośrodku, bo z tego, co widziałem, nośniki fizyczne już wytłoczone.    

BŁOTO Erozje, Astigmatic 2020, 8/10 

Druga z dzisiejszych propozycji ma w sobie mniej nut ziemistych (chociaż skojarzenia przynosi już w nazwie), za to równie dużo żywiołu spontanicznego grania. Tyle tylko, że idącego w inną stronę – klubową, taneczną, transową. No i ma jeszcze na pokładzie tego samego basistę, Pawła Stachowiaka, który gra na albumie kwartetu (jeszcze jedno podobieństwo!) Siemia Ziemia także na moogu. Poza nim zespół tworzą Andrzej Konieczny (perkusja, syntezatory), Fryderyk Szulgit (gitara, syntezatory) i Kacper Krupa (saksofon tenorowy i syntezatory). I radziłbym nie słuchać tego – jak ja – bez studiowania opisu, tylko od razu sprawdzić, że mamy do czynienia z żywym graniem, bez studyjnych nakładek. Jeśli momentami zamienia się to w techno, rytmiczny noise jazz albo nawet psychodeliczny, jazgotliwy trans w stylu Fuck Buttons, to jest to efekt współpracy instrumentalistów, a nie tylko zręcznego programowania, obróbki w Abletonie i komunikacji w MIDI. Ta świadomość nie tyle ułatwia odbiór, co potęguje wrażenia. Bo rzecz jest z założenia prosta i komunikatywna – jak dla mnie najmocniejsza w Puszczyku, drugiej części długiego, 15-minutowego Fokju, no i w utworze Vessel. I jeśli przy płycie Błota pisałem o słuchaniu w całości, to tu zdecydowanie można na wyrywki, a do pandemicznych setów tanecznych – wręcz obowiązkowo.   

SIEMA ZIEMIA Siemia Ziemia, Alpaka 2020, 7/10 

 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

18.04 Gruff Rhys (Don’t) Welcome The Plague As A Blessing / The Babelsberg Basement Files, Rough Trade
18.04 Happy Pills Meet Schneider Happy Pills mit Schneider, Don’t Sit On My Vinyl!/Gusstaff LP+DL ltd 66, reed.
18.04 Hatchie & The Pains Of Being Pure At Heart Sometimes Always, Heavenly
18.04 Karbido Heizraum Ruska Strasse, Don’t Sit On My Vinyl!/Gusstaff LP+CD ltd 66, CD
18.04 Loop Sevens, Reactor komp.
18.04 Malediwy Dolce Tsunami, Coastline Northern Cuts
18.04 Metronomy Metronomy Forever Remixes, Because Music
18.04 Mike Cooper and Scot Ray Dua Kepala Kelapa
18.04 Próchno Niż, Don’t Sit On My Vinyl!/Gusstaff 10″ EP + DL ltd 66, MC
18.04 The Murder Capital Live from London: The Dome, Tufnell Park, Human Season
18.04 Tom Carter Shots from a Room, EP
19.04 Renick Bell groove 11​.​3, Outlines EP
20.04 Astrokot Astrokot i Przyjaciele z Odległych Galaktyk, Opus Elefantum
20.04 Christoph de Babalon / Mark Split, A Colourful Storm
20.04 Młody Kotek & Niemy Dotyk New Age Speedball, Enjoy Life
20.04 Peter Brötzmann, Maâllem Mokhtar Gania & Hamid Drake The Catch of a Ghost, Angelica
20.04 Steve Gunn Livin’ In Between, Matador EP
20.04 VA HKH Cryosphere, Chinabot
21.04 Alley Catss Evr2, Midlife Music
21.04 Haydar Haydar The Album, Haydar
21.04 Kevin Drumm & Russell Haswell KD&RH OTO 23 JULY 2014
21.04 Korzuchy (Gadecki/Topolski/Witkowski) Konserwatyzm jutra, thisisnotarecords DL
21.04 Norman Westberg A Walk in the Park, Hallow Ground
21.04 Tim Daisy & Ken Vandermark Consequent Duos: series 2a, Catalytic Sound
22.04 Hannah Diamond Reflections Remixes, PC EP
22.04 Sabir Mateen, Patrick Holmes, Federico Ughi Survival Situation, 577 Records
22.04 X Alphabetland, Fat Possum
23.04 Max Eastely / Fergus Kelly / Mark Wastell The Map Is Not The Territory, Confront
23.04 Siema Ziemia Siema Ziemia, Alpaka
23.04 Slikback/Soda Plains Split, PAN EP
23.04 Wojciech Jachna Squad Elements, Audio Cave CD, DL
Awolnation Angel Miners & the Lightning Riders, Betternoise
BC Camplight Shortly After Takeoff, Bella Union
Birds Of Tokio Human Design, EMI
Black Curse Endless Wound, Sepulchral Voice
Błoto Erozje, Astigmatic
Bovska Sorrento, Agora
Braids Shadow, Offering
Cassowary Cassowary, Fat Possum
Chad Taylor Trio featuring Brian Settles and Neil Podgurski The Daily Biological, Cuneiform
Dance Gavin Dance Afterburner, Rise
Devonté Hynes Queen & Slim OST, Domino
Ewa Justka Upside Down Smile, Editions Mego
Filmmaker Royal Dungeon EP, Opal Tapes
Finlay Shakespeare Solemnities, Editions Mego
Grabek Imagine Landscapes, Interpret Null
GRID (Nelson, Dahl, Podgurski) Decomposing Force, NNA Tapes
Hazel English Wake Up!, Polyvinyl
Holak Blask, Penga CD, DL
J.G. Thirlwell & Simon Steensland Oscillospira, Ipecac
James Brandon Lewis/Chad Taylor Live In Willisau, Intakt
Jazz Q Hvezdon, GAD 2CD, arch.
John Carroll Kirby My Garden, Stones Throw
Jonathan Bree After The Curtains Close, Lil’ Chief
Kali Uchis To Feel Alive, Universal EP
Katatonia City Burials
King Gizzard & The Lizard Wizard Chunky Shrapnel
Lennon Stella Three. Two. One
Lorenzo Senni Scacco Matto, Warp
Lucinda Williams Good Souls Better Angels, Highway 20
Mark Kozelek All the Best, Isaac Hayes, Caldo Verde
No Limits No Movie Soundtrack, GAD CD+DVD, arch.
No Limits No Movie Soundtrack, GAD LP, arch.
Other Lives For Their Love, PIAS
Parkway Drive Viva The Underdogs, Epitaph
Pet Shop Boys I Don’t Wanna, X2 EP
Peter Oren The Green Pasture, Western Vinyl
Piotr Matusik Trio Independence, Soliton
Quelle Chris & Chris Keys Innocent Country 2, Mello Music
Rone Room with a View, Infiné
Rumer Nashville Tears, Cooking Vinyl
RVG Feral, Fire
Sebastian Fabijański Prymityw, Asfalt
Skyzoo & Dumbo Station The Bluest Note, Tuff Gong EP
Soko Feel Feelings, Babycat
Tashi Dorji / Tyler Damon To Catch A Bird In A Net Of Wind, Trost
Tatsuya Nakatani & Shane Parish Interactivity, Cuneiform
Ted Byrnes / Patrick Shiroishi / Daniel Wyche Long Day, Astral Spirits MC, DL
The Body & Thou Everyday Things Are Getting Worse, Thrill Jockey
Tom Misch & Yussef Dayes What Kinda Music, Blue Note
Ulcerate Stare Into Death and Be Still, Debemur Morti Productions
VA HausMo Mixtape II, Hausu Mountain
Warren Ellis This Train I Ride OST, Invada
Ytamo Limited Leaf, Room40
Zbigniew Lewandowski Zbigniew Lewandowski, GAD CD, arch.
Zeroh BLQLYTE, Leaving

Powyższe tytuły ukazały się 24 kwietnia – chyba że oznaczyłem je inną datą

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 4

Dodaj komentarz »
  1. W latach 70, był chyba taki angielski zespół glamrockowy Błoto, ale ten zespół tutaj ciekawiej gra

  2. Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters – zdecydowanie warto, znakomita i po porannych ćwiczeniach przy King Gizzard kolejna płyta co całej rodzinie może się podobać.

  3. @jonatankoot –> Dziękuję, rzeczywiście. Recenzje w magazynach już wyszły…

css.php