Kolejni Polacy w kosmosie

Jest jeden utwór z wydanej dziś płyty duetu Holden & Zimpel (dokładniej Sunday), który dałoby się zmiksować z jednym z utworów z opublikowanej przed tygodniem płyty duetu Cel (Kubin/Zemler), tworząc z dwóch nagrań kosmicznych kompozycję naprawdę i ostatecznie ekspediującą słuchacza w kosmos. James Holden – świetnie radzący sobie z najgęstszą nawet materią dźwiękową – byłby pewnie w stanie coś takiego zmiksować. A autorzy obu tych zagraniczno-krajowych kooperacji działają w podobnej przestrzeni, którą opisuje minimalizm, elektronika, konfrontacja człowieka z automatem, no i kraut rock, ewentualnie rock kosmiczny. Pokazują przy okazji jeszcze kilka innych, bardzo ciekawych rzeczy.

Przede wszystkim pokazują, co jest naszą specjalnością – zarówno Wacław Zimpel, jak i Hubert Zemler (w ostatnią niedzielę można było ich oglądać wspólnie na scenie w Music for Airports Briana Eno) to muzycy o niebywale szerokim przygotowaniu – zmierzający ku skwantyzowanej, robotycznej muzyce, szukający elektronicznego transu, ale wychodzący z doświadczeń klasycznej edukacji. Naprzeciw siebie mają speców od elektroniki – hamburskiego i londyńskiego. I podczas gdy ci dwaj zagraniczni producenci szukają – jak to opisał niedawno Zimpel – organicznego czynnika w brzmieniu, ci nasi skręcają momentami w stronę elektroniki. Poza tym udowadniają, że choć warto utrzymywać relacje międzynarodowe, szczególnie z muzykami, którzy ich szanują (współpraca Zimpla z Jamesem Holdenem zaczęła się dzięki temu, że ten drugi umieścił na swojej liście ulubionych płyt nagrania pierwszego), to trudno za Polakami w tej dziedzinie nadążyć. Gdyby to było starcie, rywalizacja, a nie pokojowa współpraca, zakończyłaby się dwoma bezapelacyjnymi zwycięstwami Polaków. I wiecie, że nie piszę tego, by polepszać sobie narodowe samopoczucie.

Z Felixem Kubinem mam różnie – duża część jego pomysłów (często ekstrawaganckich) wydaje mi się zbyt laboratoryjnie chłodna. I w tę rozmowę człowieka z maszyną, która rozgrywa się na planie Celu (świetna nazwa, estetyka, wiecznie modna wizja kosmosu zza żelaznej kurtyny itd.), wnosi sporo takiego robotycznego zimna, powoli budując niepokój (główny aspekt emocjonalny krótkiego, 33-minutowego albumu), ale nie wykorzystując potencjału partii Zemlera. Moim zdaniem ciekawsze pozostają solowe eksperymenty z formami elektronicznymi Polaka (choćby ta), a zadanie, które tu dostał, jest w większości przypadków czymś poniżej jego umiejętności. W sposób dosadny przypominają o tym zresztą najlepsze fragmenty płyty: zwarty, znakomicie esencjonalny Elektrybałt oraz doprowadzający do realnego dialogu syntezatora i perkusyjnej melodyki Das Personal. Byłby z tego genialny singiel. Oba te utwory swoją drogą mocniej wykorzystują Zemlera nie tylko jako bębniarza, ale także ksylo- i wibrafonistę.

Z kolei najciekawsze rzeczy na płycie Long Weekend Holdena i Zimpla dzieją się wtedy, gdy do duetu dołącza ten trzeci, czyli Jakub Ziołek. Wprawdzie całość robi się brzmieniowo jeszcze gęstsza (ale – patrz uwaga o Holdenie z pierwszego akapitu, jest mistrzem pracy w studiu), ale nagrania zyskują na fakturze i dramaturgii. Cieszę się więc, że ten symboliczny weekend nie skończył się na Saturday i Sunday, ale objął jeszcze Thursday i Wednesday, bo po dwóch pierwszych odczuwałbym jako słuchacz lekki niedosyt. W każdym razie Long Weekend, choć bardzo przeze mnie oczekiwany – bo uwielbiam całą trójkę pracujących nad nim artystów – nie przebił pod żadnym względem solowego albumu Zimpla Massive Oscillations, który miałem okazję opisywać kilka tygodni temu. Z ogromną ciekawością czekam jednak na zapowiadany duet Shackleton/Zimpel, przewidując rodzaj symbiozy idealnej. Zimpel i Zemler już taką współpracę idealną na koncie mają – i pewnie zaliczą jeszcze parokrotnie.

HOLDEN & ZIMPEL Long Weekend EP, Border Community 2020, 7/10
CEL (KUBIN / ZEMLER) CEL, Bureau B 2020, 6/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

29.02 Bad Bunny YHLQMDLG, Rimas
29.02 Barbazza Annie Vive, Dark Companion
29.02 Bastarda Nigunim, Multikulti
29.02 Ciśnienie Brass Album
29.02 Jerzy Przeździecki & Andrzej Karałow Pedestal’s Complement, Bocian LP, DL
29.02 Jungle Brown Full Circle, Mr Bongo
29.02 NATT A Better Place, Zoharum
29.02 NNHMN Shadow In the Dark, Zoharum
29.02 Radosław Kurzeja Ogród Botaniczny w Palermo, Nasze Nagrania MC
29.02 Rapoon Ghosts From a Machine, Zoharum
29.02 Sea Urchin and Aki Goto’s Shirotento Orchestra Natal Uranus, il corpo sotto la sabbia / Birthdays, RVNG Intl
29.02 八月 jadwiga™ Domine 
2.03 Blazer Sound System YO6TH, Youth EP
3.03 Fabio Orsi Vibra, Facture
3.03 Keith Fullerton Whitman Resonators (1)
3.03 Saroos OLU, Alien Transistor
4.03 Louise Bourgeois Otte, Akuphone Sp, reed. 1995
4.03 Nagrobki Pod ziemią, thisisnotarecord LP
4.03 Vicke Blanka Devil, Avex Trax
5.03 Buzzard Buzzard Buzzard John Lennon Is My Jesus Christ (Original Soundtrack), Caroline EP
5.03 Chassol Ludi, Tricatel
5.03 Metal Preyers Metal Preyers, Nyege Nyege
5.03 Norbert Moslang Patterns, Bocian
Anna Calvi Hunted, Domino
Avril Spleen Thumbs Cut, Opal Tapes
Baxter Dury The Night Chancers, Heavenly
Biały Tunel Biały Tunel, Alkopoligamia CD, DL
Calhau! Tau Tau, Discrepant
Candy Lacrima, Opal Tapes
Caroline Rose Superstar, New West
Celia Hollander Recent Futures
Coals Docusoap, PIAS/Mystic DL (CD – 27.03)
Cornershop England Is a Garden, Ample Play
D.Å.R.F.D.H.S. Förintelsen & Döden, Opal Tapes
Disq Collector, Saddle Creek
Earth Trax Shall Not Fade
Ensemble neoN / Eivind Lønning Choosing to Sing (Jan Martin Smørdal), Sofa
Gilbert Cohen & Ariel Kalma Head Voices, Versatile
Holden & Zimpel The Long Weekend, Border Community EP
Honey Harper Starmaker, ATO
Islet Eyelet, Fire
Jacaszek Pentral, Gusstaff reed. LP+DL
Jacaszek Pentral, Don’t Sit On My Vinyl reed. LP ltd.
James Hunter Six Nick Of Time
Jasmine Guffond Microphone Permission, Editions Mego
Jasper Høiby Planet B, Edition
Jimi Tenor NY, Hel, Barca, Bureau B komp.
Jonathan Wilson Dixie Blur, Bella Union
Julia Bardo Phase, Wichita
Juniore Un deux trois, Outre
Kafar Dix37 Panaceum 3: Czarno na białym, Step
Kenny Barron & Dave Holland Trio ft. Johnathan Blake Without Deception, Dare 2
Lauv How I’m Feeling, Mystic
Leya Flood Dream, NNA Tapes
Luke Haines & Peter Buck Beat Poetry for Survivalists, Cherry Red
Marc Mac The Invisible Soldiers
Moby All Visible Objects, Little Idiot
Muslimgauze Return Of Black September, Staalplaat LP
Nadia Reid Out Of My Province, Spacebomb
P A E S E F E R T I L E  P A E S E F E R T I L E, Opal Tapes
Pantha Du Prince Conference of Trees
Paul Heaton & Jacqui Abbott Manchester Calling, Virgin
Periscopes+1 Up, Losen
Pete Astor You Made Me, Faux Lux
PRO8L3M Art Brut 2, mixtape
Rantama Rantama, Eclipse
Richu M House of the Vaporising Sun, Father and Son Records and Tapes
Rowland S. Howard Teenage Snuff Film, Fat Possum
Stephen Malkmus Traditional Techniques, Matador
Swamp Dogg Sorry You Couldn’t Make It, Joyful Noise
Synchrotrony Synchrotrony, Gusstaff
The Cinematic Orchestra To Believe (Remixes), Ninja Tune
The Mastersons No Time for Love Songs, Red House
The Saxophones Eternity Bay, Full Time Hobby
Tricky 20, 20, False Idols EP
Trupa Trupa I’ll Find, Glitterbeat/Lovitt EP
U.S. Girls Heavy Light, 4AD
Use Knife Tropentarn EP, House of Mythology
Wild Billy Childish & The Chatham Singers King of the Medway Delta, Damaged Goods
William Tyler Music from First Cow

Jeśli coś nie zostało oznaczone inną datą, to znaczy, że ukazało się 6 marca.