Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

15.11.2019
piątek

Uczucie dziwności nadejdzie

15 listopada 2019, piątek,

Tydzień jak to w listopadzie: dużo wszystkiego. W poniedziałek świąteczny zjazd miłośników patriotyzmu stadionowego (wybrałem patriotycznie rodzinne zajęcia domowe). We wtorek fascynujący, choć krótki koncert Marcina Maseckiego z repertuarem Theloniousa Monka i polska premiera książki Robina D. G. Kelleya Thelonious Monk. Geniusz inny niż inni (nie myślałem, że kiedykolwiek się u nas ukaże, a tu Wydawnictwo Kosmos Kosmos dało radę). W środę premiera koncertowa programu The best of moje getto Piernikowskiego z imponującym PEŁNYM składem gości. Niezła zadyma, nawet potężny saksofon basowy Michała Fetlera, wniesiony w miejsce znanego ze studia altu, ledwie było w tym dymie widać. I jeszcze zaskakująca premiera Middle West pracowitego duetu BNNT. W czwartek na AMC Polska pierwszy odcinek dokumentalnego serialu Hip hop: kawałki, które wstrząsnęły Ameryką, w którym członkowie The Roots mają ambicję historię rapu opowiadać utwór po utworze. Na piątek zostaje wam pewnie zakup szeroko i gorąco dyskutowanego Death Stranding Hideo Kojimy. A jeśli komuś, jak niżej podpisanemu, zabrakło już na funduszy (za 289 zł można kupić niezły pęczek tygodniowych premier), to warto zainwestować w coś innego. Też powinno uszczęśliwić fana gier, a przy tym brzmi lepiej niż ścieżka dźwiękowa Death Stranding.

Rzecz wróży Japonię od samej okładki. A jeśli zajrzymy na wewnętrzną stronę obwoluty, zapachnie także grami wideo – precyzyjniej: popularnym gatunkiem jRPG, do którego nawiązują tu muzycy polskiego duetu Gaijin Blues. Paweł Klimczak i Michał Szczepaniec stworzyli soundtrack do wymyślonej gry – ale po drodze najwyraźniej rzeczywiście wymyślili grę, najeżoną odwołaniami do znanych tytułów z Dalekiego Wschodu. I jeszcze ją opisali na tejże okładce. Można więc uznać, że to muzyka, do której nikt nie dopisał na koniec kodu programowania i to tylko za sprawą programistycznego lenistwa grę trzeba sobie wyobrazić.

Na wyobraźnię album Gaijin Blues działa mocno, a garść egzotycznych sampli (Bahamut!) przywiezionych chyba na tych sprowadzonych z Japonii płytach, o których mowa w wywiadzie dla Bandcampa została tu opakowana w bardzo atrakcyjne, urozmaicone beaty, wykorzystujące – na ile się zdołałem zorientować – zarówno automaty perkusyjne z syntezą, jak i samplowane brzmienia. Jeśli ktoś zna nagrania solowe Klimczaka jako Naphty – pełne odniesień do nu jazzu i dubu – może być zaskoczony tym, jak bardzo upbeatowa, jasna, radosna jest całość. Tu rzeczywiście czuć ducha japońskich gier wideo – i w ogóle tamtejszego stylu ilustrowania obrazu muzyką, które z bluesem akurat i melancholią często słyszaną w zachodnich soundtrackach ma niewiele wspólnego. Jest to zarazem płyta odnosząca się co rusz do europejskiej sceny klubowej lat 90., z wytwórnią Ninja Tune (też przecież zbudowaną wokół japońskich fascynacji) i polirytmiami Amona Tobina, ale też na modłę bardziej współczesną skupiona na tym, żeby dać wybrzmieć barwom tradycyjnych, akustycznych instrumentów (Mementos – w wyimaginowanej grze trafiamy tu do więzienia połączonego z kompleksem kopalni). Jeden z moich ulubionych fragmentów, Leaving Schwarzwelt, przyniesie w swoim zagęszczeniu rytmicznym najwięcej skojarzeń z jazzem i wszechobecnym w Japonii połamanym prog-rockiem, granymi z lekkością słyszaną u nas choćby u Mitch & Mitch z Kassinem, ale tu w wersji zdecydowanie bardziej klubowej. Na koniec mamy całkiem rozbudowany utwór napędzany kojarzącą się z dalekowschodnimi ambientami marimbą, coś jak fragment filmowej suity – Grief, the aftermath and a faint hope.

A propos tych zagęszczeń: to w ogóle – podobnie jak muzyka z Japonii – album gęsty, pełen fragmentów, które chciałoby się odtworzyć ponownie. Miłośnicy dobrej kuchni mówią, że uczucie sytości nadejdzie. Tu mamy raczej bardzo komunikatywną już przy pierwszym kontakcie płytę, która wcześniej czy później przyniesie uczucie pewnej dziwności i okaże się, że może wcale nie jest tym, czym się wydaje. Nie wiem, kiedy premiera na Steamie, ale na Bandcampie już jest. Link poniżej. Pozostałe premiery tygodnia bez linków, ale to by było pół dnia dłubania na blogu, a muszę teraz solidnie popracować, żeby odłożyć na tego Kojimę.

GAIJIN BLUES Gaijin Blues II, Shapes Of Rhythm 2019, 7-8/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

10.11 Julek Płoski Śpie, Gin & Platonic
10.11 Mats Gustafsson Fluteophone and Pianoharpa, Bocian 5″ ltd. 75
11.11 Awatair Awatair Plays Coltrane, Fundacja Słuchaj
11.11 Beck Paisley Park Sessions, Fonograf EP
11.11 Colin Webster / Vasco Trilla / Michal Dymny Live at 2nd Spontaneous Music Festival, Spontaneaous Music Tribune
11.11 Graewe / Reijseger / Hemingway Concertgebouw Brugge 2014, Fundacja Słuchaj
11.11 Inga-Lill Farstad Einstape, Eilean
11.11 Jeff Rosenstock / Laura Stevenson Still Young EP
11.11 King Crimson Majestic Theatre Second Show, Dallas, United States, June 9, 1973, DGM
11.11 Knivtid Försiktig, Eilean
11.11 Liquid Quintet (Fernandez/Majewski/Cirera/Mazur/Prats) Flux, Fundacja Słuchaj
11.11 Mark Jenkin Bait OST, Invada
11.11 Nu Era Evolve, Omniverse
11.11 Radical Polish Ansambl Radical Polish Ansambl, Unzipped Fly / Bôłt
12.11 Black Bombaim & João Pais Filipe Dragonflies with Birds and Snake, Lovers & Lollypops
12.11 Colin Self Orphans, RVNG Intl
12.11 Georgia One Mind, Youth
12.11 Liturgy H.A.Q.Q.
12.11 Loessland Five, JMY
12.11 Mazut Race/Flares
12.11 Medhane Own Pace
12.11 Pat Thomas, Dominic Lash, Tony Orrell BleySchool, 577 Records
12.11 TNGHT TNGHT II, Warp EP
13.11 BNNT Middle West, Instant Classic
13.11 Joel Grind Echoes in a Crystal Tomb
13.11 Ken Vandermark / Paal Nilssen-Love Duo AMR, Catalytic-Sound
13.11 Prince The VERSACE Experience (Prelude 2 Gold), NPG komp.
14.11 Gavilán Rayna Russom The Envoy, Ecstatic
14.11 Łąki Łan Raut, Asfalt Distro
14.11 Nils Quak Rolltreppen im August, Plaża Zachodnia
_+_ (Natalia Laskowska, Alicja Pilarczyk, Paulina Owczarek, świnia Lilly) _+_, Szara Reneta MC, DL
Afuma Songs From the Shore, Blank Forms
Akiyama / Field / Vidic Interpersonal Subjectivities, Astral Spirits
Alva Noto & Ryuichi Sakamoto Two, Noton
Anthony Coleman Catenary Oath, NoBusiness
Antoinette Konan Antoinette Konan, Awesome Tapes From Africa
Arthur Russell Iowa Dreams, Audika arch.
Aziza Brahim Sahari, Glitterbeat
Benoît Pioulard Sylva, Morr Music
Bert Jansch ‘Avocet’ 40th Anniversary Edition, Earth arch.
Bonnie „Prince” Billy I Made a Place, Drag City
Celine Dion Courage, Sony
Dark Sky Cold Harbour
David Bowie Conversation Piece, Parlophone komp.
De Mono Reset, Agora
Deliluh Beneath the Floors, Tin Angel
Despised Icon Purgatory, Nuclear Blast
DJ Shadow Our Pathetic Age, Mass Appeal
Dog In The Snow Vanishing Lands, Bella Union
Edyta Jarząb, Wojciech Kucharczyk, Paweł Kreis, Sylwia Słowik + Jan Chrzan Canti Spazializzati #7, Canti Illuminati / Sound Art Forum
Ekoplekz In Search of the Third Mantra, Front & Follow
Ellery Eskelin, Christian Weber, Michael Griener The Pearls, Intakt
Eprom Aikon, Deadbeats EP
Eri Yamamoto Trio & Choral Chameleon Goshu Ondo Suite, AUM Fidelity
Fall Out Boy Believers Never Die – Greatest Hits – Volume Two, Island komp.
Fay Victor Barn Songs, Northern Spy
Flying Lotus INFINITY Infinitum – Maida Vale Session TX 19/08/10, Warp EP
Gaijin Blues Gaijin Blues II, Shapes of Rhythm LP, DL
Guerilla Toss What Would the Odd Do?, NNA Tapes
Hades Combo, Asfalt
Helado Negro and the Smile Band Live at the KCRW
IMA The Flowers Die in Burning Fire – 炎の中で死にゆく花, Buh
Ingrid Laubrock, Aki Takase Kasumi, Intakt
Jay Leonhart Joy, Sunnyside
Klava Polku, Eclipse
Kokomo Totem Youth, Dunk!
KVL Volume 1, Bioaccumulation
Lady Antebellum Ocean, Big Machine
Lee Gamble Exhaust
Lil Peep Everybody’s Everything, Columbia
Maja Kleszcz Osiecka De Luxe, Mystic
Małgorzata Ostrowska Na świecie nie ma pustych miejsc, Agora
Mat Maneri Quartet Dust, Sunnyside
Molly Burch The Molly Burch Christmas Album, Captured Tracks
PBDY Careworn, Brainfeeder
Ptwiggs Darkening of Light, Opal Tapes
Rrose Hymn to Moisture, Eaux
Sam Amidon Fatal Flower Garden EP (A Tribute to Harry Smith), Nonesuch EP
Shanti Celeste Tangerine, Peach Discs
Stanisław Welbel Poems, Szara Reneta MC, DL
Still Moving Still Moving, Lanquidity EP
The Limiñanas Le bel été
The Springfields Singles 1986-1991, Slumberland arch.
Timo Kaukolampi Station To Station To Station, Svart
Tindersticks No Treasure But Hope, City Slang
Tomek Mirt Eastern Holy Land, Szara Reneta MC, DL
Toy Songs of Consumption, Tough Love
VA Opus Elefantum Compilation I: Nature & Cosmos, Opus Elefantum Collective
VA WXAXRXP Box set, Warp box
Ziúr ATØ, Planet Mu

Większość powyższych płyt to premiery z piątku 15 listopada. Znajdzie się jednak trochę starszych o kilka dni albumów, ale oznaczyłem je inną datą, co dobrze wiedzą ci, którzy doczytują fragmenty kursywą na końcu. Z góry dzięki za uzupełnienia. Nie omieszkam dodać paru tytułów.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 3

Dodaj komentarz »
  1. Całą dyskografię The Roots posiadam. Dla mnie rytm 21. wieku to rytm The Roots. Teksty też all right.
    Obejrzę więc ten dokument gdy tylko się da.

  2. Alva Noto & Ryuichi Sakamoto – Two – warto;
    DJ Shadow – Our Pathetic Age – zdecydowanie warto, yo!, a ja nigdy nie rozumiałem hip hopu.

  3. To jeszcze Alva Noto, Anne-James Chaton – Alphabet – też warto

css.php