Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

19.09.2013
czwartek

A gdyby tak zagrać na maszynie losującej?

19 września 2013, czwartek,

Nastąpiło zwolnienie blokady… Też się zastanawiałem na sensem tej zabawy, którą zna pewnie przynajmniej kilkanaście milionów Polaków. W jej centrum stoi maszyna losująca – jakiś tajemniczy elektronicznie sterowany (najwyraźniej) system pneumatyczny. Wymyślona, wyprodukowana i przechowywana w szafie pancernej po to, żeby przelewać duże sumy z konta na konto i opodatkowywać marzenia mieszkańców całego kraju. A gdyby zamiast grać za pośrednictwem maszyny – zagrać NA MASZYNIE?

Wynalazca (i muzyk zarazem), który wpadł na dość podobny pomysł nazywa się Daniel Aspuru i jest Meksykaninem. Instrument to eolic transducer (transductor eolico), czyli przetwornik powietrzny – dokonuje przekładu dowolnego analogowego sygnału na wejściu na dźwięki pneumatycznego systemu, który dmie w bambusowe rury. Czyli jest urządzeniem, które dowolny instrument zamieni na dęty, przy okazji dając wrażenie, jak w Lotto, obecności losowego wątku.

Aspuru poznałem niedawno dzięki płycie „Correspondances” o tytule pożyczonym od Baudelaire’a z bardzo ładnego wiersza z „Kwiatów zła”. Jest tu zresztą coś z atmosfery wiersza – brzmienie instrumentu jest siłą rzeczy organiczne, a bambus jako tworzywo jeszcze ociepla ton. Jako źródło służą na tym albumie różne instrumenty, m.in. klarnet, perkusja i ludzki głos, a przetwornik powietrzny służy im za cień, dorabia drugi głos, trochę pokraczny, niezborny, naiwny – jak głos dziecka, do tego natrętny rytmicznie, za to bardzo miły, jeśli chodzi o barwę. Przy tym wszystkim ma jednak – wykorzystywany tu tylko chwilami – potencjał generatora potężnych dronów. To jedna z tych płyt, które – choć skrajnie niszowe – przynoszą na tyle dużo zmysłowej przyjemności, by na tę niszowość (specjalna seria Sub Rosy, w której ukazuje się album tria Aspuru/Montero/Brown, to nakłady limitowane 500 egzemplarzy!) przymknąć oko.

Fragment albumu zagramy dziś w Nokturnie w Dwójce (od 23:35), przy okazji rozmowy z Januszem Muchą z Gusstaff Records & Mailorder, czyli dystrybutora Sub Rosy. O innej nowej płycie z tej wytwórni, siódmej i ostatniej części serii „Anthology of Noise & Electronic Music” króciutko wspominałem tutaj.

DANIEL ASPURU / MANRICO MONTERO / STEVEN BROWN „Correspondances”
Sub Rosa 2013
Trzeba posłuchać: „Living Patterns”, „Correspondances”.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 10

Dodaj komentarz »
  1. „Maszyna losująca” była używana i to całkiem niedawno. Wykorzystywał ją zespół Menomena.

    Więcej tutaj
    http://en.wikipedia.org/wiki/Menomena#Creative_process

    A pod tym linkiem szerszy opis jak to urządzenie funkcjonuje
    ftp://ftp.barsuk.com/menomena/Menomena_DEELER.pdf

  2. @kkuba –> Dzięki.

  3. A gdyby tak zagrac na rowerze…
    Frank Zappa.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. @ozzy –> W rzeczy samej. Mogę w takim razie z czystym sumieniem podkleić autopromocję: http://www.polityka.pl/kultura/aktualnoscikulturalne/1554471,1,frank-zappa—muzyczny-biseksualista.read

  6. Serdecznie dziekuje 🙂
    ______________________
    a teraz slucham i to bardzo czesto KING KRULE” 6 Feet Beeath The Moon”
    polecam:”Has This Hit”, „Out Getting Ribs”, „A Lizard State”¤¤¤¤¤¤¤DJ JD Sports, Zoo Kid, King Krule, Edgar the Beatmaker 😉
    Archy Marshall…sorry, King Krul jest wspanialy.
    http://www.youtube.com/watch?v=kz9uS52NISg Pitchfork Music Festival 2012

  7. L´haim!
    Siostry HAIM , na zdrowie! 🙂
    ____________________________________________________________
    http://www.youtube.com/watch?v=CnN8uapamww

    Wystepuja dzisiaj w Londynie na iTunes Festival

  8. Eksperymentalnie, ale po polsku… Oficyna Biedota wydała interesujący projekt „Mniej niż 40 opowieści”. Więcej na Nowej Muzyce:
    http://www.nowamuzyka.pl/2013/09/21/fischerle-musa-czachorowski/

  9. STOCKHOLM JAZZ FESTIVAL 2013, 14-20 pazdziernika
    ___________________________________
    Sounds….And Stuff Like That! – chyba (tytul) najbardziej odzwierciedla spojrzenie na jazz – album Quincy Jonesa z 1978.
    Tegoroczny festiwal to m.in. Cindy Blackman Santana, perc. (tribute to Tony Williams),
    Goran Kajfes Subtropic Arkestra, Harriet Tubman & Cassandra Williams, Dianne Reeves,
    Snarky Puppy (funky), CARLA BLEY, piano (trio, still going strong), KENNY GARRETT Quintet, Avishai Cohen with Strings, Shai Maestro Trio, piano (jazz+classic) – w sumie ok 100 wykoawcow.
    __________seniorka jazzu Carla Bley wystepowala kiedys na warszawskim JJ 1981 i wowczas wykonywala niezapomniane „Reactionary Tango”.
    Moim tegorocznym faworytem jest Avishai Cohen, kontrabas & vocal i jego klasyczni instrumentalisci z cello, obojem, viola. „The charm comes from the fact that two worlds
    are coming together: classical chambers music and jazz” (Avishai Cohen)
    _____ a do posluchania wieczorem SNARKY PUPPY & Shayna Steele
    http://www.youtube.com/watch?v=gsGHkUeTc_w

  10. 🙂
    a grac mozna prawie na wszystkim….np na Harley Davidsonach….
    _________________________
    polecam strony kompozytora szw., tworcy dzwiekow i halasow…
    STAFFANA MOSSENMARKA
    http://www.mossenmark.com

  11. Ozzy, „A gdyby tak zagrac na rowerze…” – Sierocki napisał kiedyś, że coś takiego mógł wymyślić tylko Freddie (dzwonki w „Bicycle Race” Queen) 🙂

    A takie Karbido ostatnio grało chyba na ścianach – we wrocławskim teatrze muzycznym Capitol.

css.php