Odkrycie tygodnia (plus lista premier)
Dziś na drugą nóżkę po wczorajszym Bon Jovi. Bo nie było w tym roku bardziej inspirującego artystów wydarzenia niż manifestacje Black Lives Matter. Wraca też Tulsa. Miasto w Oklahomie, które znalazło się w centrum martyrologii czarnej społeczności w USA (masakra z roku 1921), do czego z kolei ostatnio odnosiły się mocno przerysowane seriale – Watchmen, a teraz Kraina Lovecrafta. Takie czasy, że w popkultura przepracowuje temat na wielu poziomach. I pewnie moment debiutu Byrona Crenshawa, nagrywającego jako The Growth Eternal, już na zawsze będzie kojarzony z tym konkretnym momentem w historii USA. Urodzony w Tulsie, a mieszkający w Losa Angeles młody basista i producent – o którym mało można dotąd było przeczytać gdziekolwiek – opublikował swoje stworzone w emocjach nagranie tuż po morderstwie George’a Floyda. Można mu na początek nabić w ramach niespodzianki trochę wyświetleń, bo nie ma ich zbyt wiele, dziś naliczyłem 166:
Karierę Crenshawa – jeśli to w ogóle można już nazwać karierą – chciałoby się próbować zrekonstruować na podstawie jego wrzutek wideo na YouTubie. Publikował np. transkrypcje skomplikowanych kompozycji Thundercata albo innego typu basówkowe popisy. Ale można też nad nimi przejść do porządku dziennego, bo krótki, ale gęsty, utkany z 17 krótkich, okołominutowych utworów minialbum Bass Tone Paintings wydaje się już całkiem dojrzałym debiutem. Jako The Growth Eternal gitarę basową potraktował jako źródło dźwięków o zaskakująco dużej skali brzmieniowej, próbując utkać z nich całe utwory. Basówka jest tu instrumentem prowadzącym, a czasem nawet jedynym, co sprawia, że rzecz uderza innością. Mieliśmy ostatnio płyty na basy i głosy (choćby nasz Janerka!), ale zupełnie inne. Ta jest delikatna, a nawet lekka – wydaje się przeciwieństwem wizji basu, jaki mamy. Momentami pasaże basowe w wyższych rejestrach stają się nawet bliskie brzmieniowo klasycznej gitarze o nylonowych strunach.
Bo drugim tworzywem dla Crenshawa jest właśnie głos – i w sferze wokalnej rzecz trzyma się o krok od muzyki mainstreamowej, wybierając jednak ciekawsze, bardziej ryzykowne rozwiązania harmoniczne, a przede wszystkim ciekawie wykorzystując wokoder. Są tu elementy soulu zahaczające o twórczość choćby Mosesa Sumneya. W samych poszarpanych, krótkich, nieco marzycielskich i niemal kolażowo poklejonych formach jest coś z myślenia wczesnego Soft Machine. W kobiecych wokalach Isabel Crespo – zdecydowanie blisko wczesnego Gongu. Kiedy angielski ustępuje innym językom, robi się dziwnie, nie tyle egzotycznie, co wręcz kosmicznie. A jeśli chodzi o gitarę basową, to bohater albumu jest jeszcze na tym etapie wyraźnym dłużnikiem Thundercata, a jednak już pokazuje, że potrafi na bazie tej konwencji zrobić coś swojego. Do odkrycia.
THE GROWTH ETERNAL Bass Tone Paintings, Leaving 2020, 7-8/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
3.10 Daniel Maunick Musica Encantada EP, Far Out
3.10 End Forest Proroctwo
5.10 Carlos Niño & Friends Chicago Waves Remixes, International Anthem EP
6.10 Nubo New Vision, Western Vinyl
7.10 Maatsethe Chimeric Sketches 2002 — 2020, Umor Rex
7.10 Shapes Beyond Reflection, Umor Rex
7.10 Tangerine Dream The Sessions VI, Eastgate
7.10 Tatsuhisa Yamamoto Ahiato, Newhere Music
8.10 Antidepressant Sounds Academy Bydgoszcz Online, Antidepressive Records
8.10 Barnacles Hyph11E, Kode9, Svbkvlt EP
8.10 Black To Comm A C of M, MC
8.10 Buildings Like Radiators Desolation Saga, Opus Elefantum
8.10 Croatian Amor & Scandinavian Star Two Autumns, Posh Isolation EP
8.10 Gordi Extraordinary Life EP, Jagjaguwar
8.10 King Gizzard & The Lizard Wizard Live in Asheville ’19
8.10 Philippe Hallais Awesome!, In Paradisum
8.10 Veyrouz Mint Seymali Music from Saharan WhatsApp 09, Sahel Sounds EP
Bastien Keb The Killing of Eugene Peeps, Gearbox
Bert Jansch Crimson Moon, Earth reed.
Blue Öyster Cult The Symbol Remains, Frontiers
Brian Case Parallel Voices, Hands In The Dark
Carla Bruni Carla Bruni, Universal
Cut Worms Nobody Lives Here Anymore, Jagjaguwar
Dead Famous People Harry, Fire
DGM Tragic Separation, Frontiers
Dizzee Rascal E3 AF, Universal
Dr Misio Strach XXI wieku, Universal
Edward Simon 25 Years
Egopusher Beyond, Quiet Love
FOQL Szkarady, Enfant Terrible/Gooiland Elektro 12″
Future Islands As Long As You Are, 4AD
Garcia Peoples Nightcap at Wits’ End, Beyond Beyond Is Beyond
Gunn-Truscinski Duo Soundkeeper, Three Lobed
Headie One Edna, Relentless
J. Pavone String Ensemble Lost And Found, Astral Spirits
John Lennon Gimme Some Truth, Universal
Josh Johnson Freedom Exercise, Northern Spy
Lagoss Imaginary Island Music Vol.1: Canary Islands, Discrepant
Lama Lobsang Palden & Jim Becker Compassion, Drag City
Lil Mosquito Disease Infestation, Flex
Linkin Park Hybrid Theory (20th Anniversary Edition), Warner
Loudon Wainwright III I’d Rather Lead A Band, Thirty Tigers
M’lumbo and Jane Ira Bloom Celestial Mechanics, Ropeadope
Maalem Mahmoud Gania Aicha, Hive Mind
Machinedrum A View of U, Ninja Tune
Mary Lattimore Silver Ladders, Ghostly
Metz Atlas Vending, Sub Pop
Molesta Ewenement Ewenement, Pomaton/Warner reed.
Molesta Ewenement Skandal, Pomaton/Warner reed.
Molesta Ewenement Taka płyta…, Pomaton/Warner reed.
Only Now x Orogen Avuls, Discrepant
Reason New Beginnings, Top Dawg
Rachel Grimes The Way Forth – Instrumentals, Temporary Residence
Robert Wyatt His Greatest Misses, Domino arch. reed.
Sade This Far, Sony box
Sam Decker Shrove, Sunnyside
Slow Pulp Moveys, Winspear
Spires That In The Sunset Rise Psychic Oscillations, FPE
Superskin Albatross, Czaszka (rec) MC, DL
Tereshkova Plié, Czaszka (rec) MC, DL
The Budos Band Long in the Tooth, Daptone
The Twilite Tone The Clearing, Stones Throw
Touché Amoré Lament, Epitaph
Új Bála How The Cookie Crumbles, Czaszka (rec) MC, DL
Ustad Saami Pakistan Is for the Peaceful, Glitterbeat
Waglewski Fisz Emade Duchy ludzi i zwierząt, Mystic
Yo La Tengo Sleepless Night EP, Matador
Powyższe płyty… – wiadomo. Chyba że… – wiadomo.
Komentarze
Rage Against The Machine wniósł wiele nowego do mocnego rocka, progresywne rytmy i treści społeczne.
To chyba rytmami RATM zainspirował się Kazik tworząc znakomity KNŻ.
RATM przełożył world tour 2020! na 2021r. z powodu pandemii.
Świetne to „Fables of POTUS”. Niektóre fragmenty nasunęły mi skojarzenie z „Trust II” Willa Epsteina. Tym kluczem dotarłem do „Fables of Faubus” Charlesa Mingusa, który pojawia się zresztą w filmiku na ułamek sekundy jako hasło z Wikipedii.
I jakoś mi trochę minął zachwyt tą nieoczywistą w brzmieniu, dynamiczną, ale w dużej mierze odświeżoną, wersją tamtego utworu.
A może skoro już odświeżać, to właśnie w taki sposób?
Niezależnie od tego, Crenshaw na jakiś czas ze mną zostanie. Dzięki za odkrycie!
Świetne to „Fables of POTUS”. Niektóre fragmenty nasunęły mi skojarzenie z „Trust II” Willa Epsteina. Tym kluczem dotarłem do „Fables of Faubus” Charlesa Mingusa, który zresztą pojawia się w filmiku na ułamek sekundy jako hasło z Wikipedii.
I trochę mi minął zachwyt nad tą dynamiczną i nieoczywistą w brzmieniu, ale mimo wszystko odświeżoną, (wtórną?), wersją tamtego utworu.
A może skoro odświeżać, to właśnie w taki sposób?
Niezależnie od tego, Crenshaw pewnie zostanie ze mną na jakiś czas. Dzięki za odkrycie!
Metz – Atlas Vending – warto
Te wszystkie wpisy o Bon Jovi itp, to dla mnie tylko przygrywka do roastu następnej płyty Arctic Monkeys więc cieszę się, że wróciłeś na moment do bardziej ekscytujących rzeczy.