Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

21.08.2020
piątek

Krzyczą przeboje

21 sierpnia 2020, piątek,

Muzyka z nowej płyty The Killers jest mniej więcej taka sama jak dotąd, tylko jeszcze bardziej. Czyli fantastycznie przebojowa i absolutnie nieznośna. Kojarzy mi się z pomysłem Native Instruments, żeby produkować i sprzedawać wirtualne instrumenty pozwalające grać jak znani artyści – jest więc wtyczka Olafura Arnaldsa, jest spreparowane pianino Hauschki. Pomysł genialny w swej prostocie i zarazem kropnie prymitywny w narzucaniu pewnej wtórności. Wyobraźmy sobie świat przyszłości, w którym każdy artysta wydaje swój wirtualny instrument – i już nawet nie musi nagrywać kolejnych płyt, bo amatorzy zrobią to za niego. Nie chcę powiedzieć, że The Killers to amatorzy, przeciwnie – profesjonaliści do szpiku kości. Ale nie pierwszy już raz brzmią, jak gdyby całą swoją płytę wyprodukowali na wtyczkach z ulubionych artystów: Springsteena, U2, New Order… Obserwowanie tego jest więc naprawdę fascynujące. Weźmy Dying Breed: perkusyjna wtyczka z Neu! załatwia całe intro i pierwszą zwrotkę. Później dołącza wirtualny Springsteenizer (mocna partia wokalna i klawisz), uzupełniany w partiach basu charakterystycznym głębokim dosmucaczem Joy Division. Każdy wie, że The Killers to pilni kopiści popu i rocka, ale Imploding the Mirage to w tej sferze dokonanie historyczne. 

W recenzjach przeczytacie, że to płyta złożona z samych hitów. To prawda: forma zespołu jest najwyższa dotąd, styl – taki jak zwykle. Grupa Brandona Flowersa brzmi po prostu jakby szła kluczem Benjamina Buttona i chciała podbić od razu Dolinę Charlotty, a Off Festival i koncerty w klubach zostawić sobie na starość, czyli młodość. A Flowers – jak gdyby zaczynał od Traveling Wilburys, licząc, że z czasem może wyrośnie z niego jakiś Dylan, albo (przy jego warunkach to bardziej prawdopodobne) chociaż Orbison. Na razie jednak nie widać końca i łoi tu z kolegami bezczelnie Springsteena na podkładzie z U2 (My Own Souls Warning). Albo w When the Dreams Run Dry Flowers brzmią jak The Cars – aż do momentu, gdy Ric Ocasek nagle mutuje w hymn rozstrzeliwującego gwiazdy swoim tenorem Krzysztofa Cugowskiego. To nie są raczej sytuacje budzące zachwyt, ale ten, kto mówi, że tylko zachwycające sceny są ciekawe, nigdy pewnie nie widział porządnego B-klasowego horroru. 

W finałowym utworze tytułowym mamy już bardziej The Cars, ale nad całym albumem – wartym wzmianki także dla gości (Lindsey Buckingham w solówce gitarowej w Caution, k.d.lang w trudnym do zapamiętania Ligtning Field, wreszcie Weyes Blood w bombastycznym, ale najlepszym na płycie My God) – unosi się też duch Simple Minds. Każdy, kto pamięta lata 80., wie, że był moment, kiedy wymieniani byli jednym tchem z U2, a momentami nawet z większym nabożeństwem. Mam wrażenie, że The Killers to tacy Simple Minds początku XXI wieku – wypełniają stadiony, ale za dwa pokolenia trzeba będzie wyjaśniać, kim byli. Nikt u nich nie zamówi wirtualnego instrumentu. Swoją drogą – Fire in Bone to przecież rasowe Simple Minds. 

Choć rzecz męczy zduszoną produkcją i jest zbyt krzykliwa, żeby słuchać w kółko, to tak jak wcześniej wspomniałem – wydaje się fenomenalna do takiej zabawy w skojarzenia. Jest coś wspaniałego w tym, że grupa pochodząca z Las Vegas niesie w sobie ducha tego miasta, czyli – o ile zdążyłem się zorientować – próbę odtworzenia w bardziej krzykliwym i kiczowatym stylu wszystkich największych cudów świata.  

THE KILLERS Imploding the Mirage, Island 2020, 6/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

15.08 Ivo Perelman & Arcado String Trio Deep Resonance, Fundacja Słuchaj!
15.08 Joel Futterman Intervals, Fundacja Słuchaj!
15.08 Przemysław Chmiel Quartet Witchcraft, Fundacja Słuchaj!
15.08 Spontaneous Chamber Music (feat. Anna Gadt / Anemie Osborne / Patryk Zakrocki / Marcin Olak) Spontaneous Chamber Music 3, Fundacja Słuchaj!
17.08 Club Alpino Pollutions for Four Tracks, Pionierska
17.08 Crisis Sigil Small Towns
17.08 Exchange Orgulho Nacional, EP
17.08 Grit Grit, Guerssen
17.08 Itzy Not Shy, JYP EP
19.08 Efrim Manuel Menuck Starling Troubles Sparrow, Longform EP
19.08 Eiko Ishibashi Mugen no juunin -Immortal- (無限の住人 -Immortal-) Original Soundtrack, Pony Canyon
19.08 Ghosts Of Breslau Travel Loops, Irrwelt EP
19.08 Hyolyn Say My Name, Brid3 EP
19.08 Katya Yonder Multiply Intentions, Métron
19.08 Wojciech Ciuraj Dwa żywioły
20.08 OONDOOD Rh500+, Mik.Musik EP
20.08 Secret Pyramid Embers, Geographic North
20.08 Tape Loop Orchestra Returning One, Tape Loop Orchestra
20.08 Tape Loop Orchestra Returning Two, Tape Loop Orchestra
20.08 Tusken Raiders Bantha Trax Vol. 3, Seagrave
Alan Wakeman The Octet Broadcasts – 1969 and 1979, Gearbox
Alex Cameron Miami Memories, Secretly Canadian EP
Ars Magna Umbrae Apotheosis, I, Voidhanger
Bebel Gilberto Agora, PIAS
Blackbear Everything Means Nothing, Interscope
Bright Eyes Down in the Weeds Where the World Once Was, Dead Oceans
Charlotte Greve, Vinnie Sperrazza, Chris Tordini The Choir Invisible, Intakt
Christoph Irniger Trio with Loren Stillman guest Nils Wogram Open City, Intakt
Cold War Kids New Age Norms 2
Cut Copy Freeze, Melt, Cutters
Dan Croll Grand plan, Communion
Declan McKenna Zeros, Warner
Duval Timothy Help, The Vinyl Factory
Erasure The Neon, Mute
Exotic Sin Customer’s Copy, Blank Forms
Grzegorz Bojanek Lines, EP
Himalaya Collective Nebula, U Know Me
Hunstville + Yuka Honda, Nels Cline, Darin Gray, Glenn Kotche Bow Shoulder, Hubro
J. Vague New Life, Mansions & Millions
Kate Bollinger A Word Becomes a Sound
KOJ Home
Lisa Lerkenfeldt Collagen, Shelter Press
Logan Farmer Still No Mother, Western Vinyl
Marcos Valle, Ali Shaheed Muhammad and Adrian Younge Marcos Valle, Jazz Is Dead
Maria W Horn & Mats Erlandsson Fältinspelningar från Terres de l’Ebre, XKatedral
Matmos The Consuming Flame: Open Exercises in Group Form, Thrill Jockey 3CD
Maya Hawke Blush, Mom+Pop
Meridian Brothers Cumbia Siglo XXI, Bongo Joe
Nas King’s Disease, Mass Appeal
No Joy Motherhoof, Joyful Noise
Nubya Garcia Source, Concord Jazz
Reuben Vaun Smith Warm Night, Soundway
Saint Abdullah In God’s Image, Psychic Liberation
Sally Anne Morgan Thread, Thrill Jockey
Tenderlonious Quarantena, 22a
The Cradle Laughing In My Sleep, NNA Tapes
The Front Bottoms In Sickness & In Flames, Fueled by Ramen
The Killers Imploding the Image, Island
The Lemon Twigs Songs for the General Public, 4AD
The Magic Gang Death of the Party ,Warner
The Notwist Ship Morr Music, EP
Troye Sivan In a Dream, EMI
Turning Jewels Into Water Our Reflection Adorned by Newly Formed Stars, FPE
VA Cha cha au harem – Orientica – France 1960​/​1964, Born Bad

Powyższe płyty ukazały się 21 sierpnia. Z wyjątkiem kilku, które wyszły 20 sierpnia, paru, które pojawiły się 19 sierpnia, 17 sierpnia, a nawet 15 sierpnia. 

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 4

Dodaj komentarz »
  1. Rzuciłem się jak szczerbaty na suchary na przebój „Dying Breed”, a tu niczym w żarcie z dzieciństwa o książce o Dzikim Zachodzie „Wio! Patataj, patataj, patataj… (przez 4 minuty) I Prrr! na końcu.
    Jak to ma być przebój to ja naprawdę już nieodwałalnie odpadam. 🙁

  2. Świetna recenzja, słuchając tego albumu cały czas miałam nieodparte wrażenie, że „gdzieś to już słyszałam”, a tutaj mam dokładnie wypisane, gdzie 🙂

    Przy okazji zapytam, bo nie mogę się doszukać:
    Bartek, czy recenzowałeś może najnowszą płytę BC Camplight „Shortly After Takeoff”? Bardzo interesująca, jednak jestem ciekawa Twojego zdania.

    Pozdrawiam

  3. The Killers bezczelnie splagiatowali pewien utwór Legendary Pink Dots

    The Killers – Goodnight, Travel Well (2008)
    https://www.youtube.com/watch?v=lLLCVb-7oZU

    Legendary Pink Dots – Hallway (1997)
    https://www.youtube.com/watch?v=Cr6VhXRzVdU

  4. @Anna –> Bardzo dziękuję. Przyznam, że tej płyty BC Camplight nie słuchałem. Postaram się nadrobić. Pozdrowienia!

css.php