Oddech szczura, czyli premiery tygodnia
Nie wiem, czy to wyjątkowość tych czasów to sprawiła, ale dzisiejsze nowości przynoszą mnóstwo dat. Peja z Magierą odważnie wybiegają w tytule wspólnego wydawnictwa do roku 2050. Dead Brunch zdaje relację z przedwczoraj (March 25, 2020). Dean Blunt wydał nagrania z lat 2012-2019. R9, czyli Radek Tereszczuk, swoją archiwalną płytę towarzyszącą nowej książce o polskiej scenie techno (można jeszcze wpłacić datek) zatytułował Warszawa2000. Raper Otsochodzi w tytule nowego wydawnictwa wraca z kolei do roku 2011. Solowy materiał publikuje też producent 1988, mający datę w pseudonimie. Co ciekawe, tak samo zatytułował swój nowy materiał nagrywający dla Stones Throw Knxwledge. Wychodzi na to, że rówieśnik.
Lutto Lento zaczyna od daty. I od życzeń z okazji początku Roku Metalowego Szczura. I jeszcze od ostrzeżeń (w towarzyszącym płycie eseju autorstwa Filipa Lecha w formie PDF, z wypowiedziami artysty), że to album o nadchodzącym kryzysie finansowym, życiu z pieniędzmi i bez nich. Tworzący od lat jako Lutto Lento Lubomir Grzelak stworzył w ten dość spontaniczny najwyraźniej sposób pierwszą polską wypowiedź muzyczną na temat tych dziwnych czasów. Ze stosownie przedziwną, eklektyczną mieszanką stylów, która prowadzi nas przez dość kontrastowe perspektywy – od wzruszenia po groteskę. Nie jest to kolejne klubowe wydawnictwo Lento. Rozpada się na różne estetyki jak świat na enklawy narodowe. Prowadzi nas od popowej plądrofonii po nagrania terenowe tureckich kogutów z Antalyi. Cały minialbum rejestrowany był gdzieś między Turcją, Wielką Brytanią a Polską, w tych niedawnych, ale już odległych czasach, kiedy można było sobie swobodnie podróżować.
Grzelak zamienia też stopniowo ten materiał w spotkanie ze znajomymi muzykami, oddając trzy utwory zaprzyjaźnionym producentom (CVX, Ciamkam, Heith – ten gest tylko pogłębia eklektyczny charakter całości), wykorzystując partie perkusji Jana Piaseckiego, obój Wita Apostolakisa, saksofon Natana Kryszka i jeszcze głosy (Simon Ould, Ro Hudson). Piękny Myśliciel na okładce to dzieło Tomasza i Alicji Kowalskich. W angielskim pubie przy piwie autor płyty spotyka znajomego z Hong Kongu grającego w „Plague Inc.”.
Wygląda to jak zbieranie ostatnich doświadczeń osobistych kontaktów z ludźmi przed nieuchronnym zamknięciem wszystkiego i oddaleniem się na społeczny dystans. Choć konkluzje samego autora są po części optymistyczne. Epidemia przyniesie nam mnóstwo nowej muzyki – twierdzi Lutto Lento. – Może to i dobrze, bo ludzie będą mieli więcej czasu, żeby siedzieć i słuchać. Niewiele może napisałem o samej muzyce, ale posłuchać sobie (i poczytać) możecie sami. A kupić sobie to można w formacie cyfrowym, także na 64-gigowym dysku USB.
LUTTO LENTO Fortuna, Dunno 2020, 7/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
21.03 Brötzmann/Leigh Crowmoon, Trost
21.03 Genesis P-Orridge and the Angels of Light Supermale, Sub Rosa SP
23.03 Bartosz Kajdasz Gind Land, Father And Son Records And Tapes
23.03 Flaner Klespoza Przygód i tajemnic ciąg dalszy, Nagrania Somnambuliczne
23.03 Łukasz Suchy Miejskie ptaki, Suche Fakty
23.03 Merrin Karras Northwest Passage, ASIP
23.03 R9 Warszawa2000, Mik.Musik arch.
23.03 Titanic Sea Moon Mother of All Valentines
23.03 VA Music for Dance and Theatre – vol. 1, Music From Memory
23.03 Vandermark / Drake / Trovalusci / Ceccarelli Open Border, Catalytic Sound
24.03 Bill Laswell, DJ Spooky, Jah Wobble, Laibach, Kong, Silk Saw War Smash Hits (as Seen on TV), Sub Rosa
24.03 Die Angel Utopien 1, Karlrecords
24.03 Speaker Music Processing Intimacy, Planet Mu
24.03 Sufjan Stevens, Lowell Brams Aporia, Asthmatic Kitty
24.03 VA Storrady 2, TegoSlucham.pl
25.03 Blanck Mass Live Stream # 1 – Mind Killer
25.03 Dean Blunt Roaches 2012-2019, World Music
25.03 Eric Barbosa, Kiko Dinucci & Paal Nilssen-Love Ipim
25.03 Lugozi Slow, Galeria Szara
25.03 Lutto Lento Fortune, Dunno DL, memory stick ltd
25.03 Mike Cooper 40 Nights and 40 Days, EP
25.03 Screeching Weasel Some Freaks of Atavism, Punk Rock
25.03 YAWS & Rebel Yell Left Hand Path, Falk
26.03 Adam Witkowski We Have One Heart OST, thisisnotarecord CD
26.03 Dead Branch March 25, 2020, JMY
26.03 Empara Mi Suitcase Full of Sins, Spinning Circles
26.03 Gary Husband & Markus Reuter Music of our Times, MoonJune
26.03 Nine Inch Nails Ghosts V: Together
26.03 Nine Inch Nails Ghosts VI: Locusts
26.03 Otsochodzi 2011, Asfalt
1988 Ring The Alarm, Latarnia EP
5 Seconds Of Summer Calm
Alva Noto Unieqav Remixes, Noton EP
AtomTM & Jacek Sienkiewicz Stal, More Music Agency/Recognition/NN DL
Automb Chaosophy, Witching Hour
Basia Bulat Are You In Love?, Secret City
Bela Fleck Throw Down Your Heart: The Complete Africa Sessions, Craft
Bon Iver Blood Bank (10th Anniversary Edition), Jagjaguwar reed.
Bonson Królu złoty, Def Jam
Brian Fallon Local Honey, Lesser Known
CA2+ Overtone Widow, Northern Electronics
Cable Ties Far Enough, Merge
Chicago Underground Quartet Good Days, Astral Spirits
Dana Gavanski Yesterday Is Gone, Ba Da Bing
Daniel Avery & Alessandro Cortini Illusion of Time, Phantasy
David Behrman, Paul DeMarinis, Fern Friedman, Terri Hanlon, Anne Klingensmith She’s More Wild..., Black Truffle
Dirty Projectors Windows Open, Domino EP
Dua Lipa Future Nostalgia, Warner
Eleh Harmonic Twins
Ennio Morricone Uccidete il vitello grasso e arrostitelo, Transversales arch.
Euros Childs Gingerbread House Explosion, National Elf
Gerald Cleaver Signs, 577 Records
Giulio Aldinucci Shards Of Distant Times, Karlrecords
Hailu Mergia Yene Mircha, Awesome Tapes From Africa MC, DL, CD
Half Waif The Caretaker, Anti
Jacaszek Music For Film, Gusstaff
Jessie Reyez Before Love Came To Kill Us, Polydor
Kandace Springs The Women Who Raised Me, Blue Note
Karen Dalton Recording Is the Trip – The Karen Dalton Archives, Megaphone arch. box
Knxwledge. 1988, Stones Throw
Las Kellies Suck This Tangerine, Fire
Little Dragon New Me, Same Us, Ninja Tune
Luciana Souza Storytellers, Sunnyside
Magda Ruta Nie wiem, czy będę, Fonobo
Magic Sword Endless, Joyful Noise
Marek Biliński Dziecko słońca reed.
Matt Elliott Farewell To All We Know, Ici d’Ailleurs
Matthews Southern Comfort The New Mine, MGM Music
MBRS The Razor Wire: Answering Machine (1990 – 2000) – Behind the Wall of Incarceration, Natural Sciences
Me And That Man New Man, New Songs, Same Shit, vol.1, Mystic
Melt Yourself Down 100% Yes, Decca
Michael Vallera Window In, Denovali
MJ Cole MJ Cole Presents Madrugada, Decca
Nap Eyes Snaphsot of a Beginner, Jagjaguwar
Nicolas Jaar Cenizas, Other People
Nomad Transmorgrification, Witching Hour
Novika No Sugar RMX
Oondood / 00nd00d I Have a Stone, Mik Musik DL
Parkway Drive VIva the Underwood, Epitaph
Pearl Jam Gigaton ,Monkeywrench
Peja / Slums Attack & Magiera 2050, RPS Enterteyment EP
Pejzaż Blues
Philipp Rumsch Ensemble μ: Of Anxiety x Discernment, Denovali
Razen Robot Brujo, Hands In The Dark
Renato Cohen Lone Ranger, Pets
Skepta, Chip & Young Adz Insomnia
Sorry 925, Domino
Tamikrest Tamotait, Glitterbeat
Teleplasmiste To Kiss Earth Goodbye, House of Mythology
The Chats High Risk Behaviour, Bargain Bin
The Necks Three, Fish Of Milk/Northern Spy LP
The Orb Abolition of the Royal Familia, Cooking Vinyl
Waxahatchee Saint Cloud, Merge
William Selman Naming Before Names ,Mysteries of the Deep
Windy & Carl Allegiance and Conviction, Kranky
Powyższe płyty ukazały się 27 marca – z wyjątkiem tytułów oznaczonych inną datą.
Komentarze
Daniel Avery, Alessandro Cortini – Illusion of Time – można
Magic Sword – Endless – też można
Wyrywając się z wszelakich nisz, łyk mainstreamu. Pearl Jam – Gigaton – można, ostatnia wybitna płyta to No Code, kiedy to było. Później nigdy nie miałem oczekiwań. Panowie grają co lubią i potrafią, a ja jestem zadowolony jak chociaż jeden utwór jest rewelacyjny. I jako ich wierny fan, ile to już lat, na tej płycie dostałem Dance of the Clairvoyants. A szanuję ten zespół bo wydaje mi się szczery i prawdziwy.
A się rozpisałem.Wszystkim zdrowia.
Bob Dylan „Murder Most Foul” (Columbia/Sony) 10/10
________
Osiem lat przerwy od poprzedniego albumu, chyba najdluzsza pauza w pracy Boba Dylana. A takze najdluzsza obecnie kompozycja—-17 minut!
Kiedys byl rzecznikiem swojej generacji, ale bylo to dawno temu. Obecnie Bob Dylan i jego zyjacy rowiesnicy nalezy do grupy ryzyka w w czasie COVID-19. Teraz jedynie
mowi o sobie.
Czasy niepewne i pelne zagrozenia. Podobnie jak w tematycznym albumie Nicka Cave’a.
Tymczasem jedna dluga kompozycja. Tytul jak ekranizacji powiesci Agathy Christie. Niepewnosc losu ludzkosci, strach wobec smierci itp. Bardzo na czasie. Jakby z kompozycji Nicka Cave’a i jego kolegi Warrena Ellisa (np „Skeleton Tree” czy „Ghosteen”).17 minut wedrowki i niekonczace sie zmiany akordow, vocal-talk i frazowanie. Przypomina nieco kompozycje „Ain’t Talking” z albumu „Modern Times” 2006.
COVID-19 i stan wyjatkowy. Gig japonski Dylana w kwietniu odwolany jak i letnie (?) koncerty. Ciekawe co wymysli Dylan? „A matter of timing, and the timing was right” jak w tekscie. Osmioletnia kwarantanna artysty i naraz eksplozja po niedawnym covers Franka Sinatry.
Listopad 1963, zabojstwp prezydenta USA Johna F. Kennedyego w Dallas to temat
przewodni kompozycji Boba Dylana – jak ktos napisal w recenzji „kwadrans akademicki”. Ameryka i jej los, kondycja i labirynty w ciagu nastepnych decenniow. Armagedon i niepewnosc egzystencji globalnej. Przypomina to szkic impressjonistyczny z wieloma odnosnikami. Strumien swiadomosci przeplatany krotka historia muzyki – The Beatles,
Patsy Cline, Nina Simone. Etta James czy tez legendarny dj Wolfman Jack i wiele wiecej z
fimow, Szekspira….w samym tekscie ponad setka cytatow itp.
Bob Dylan , mistrz slowa w tekscie literackim a mniej jako wokalista w nowej kompozycji.
_____________
Murder Most Foul – Bob Dylan 2020 (Lyric video)
https://www.youtube.com/watch?v=Rkr6TVnGtAM (tekst)
PS „Highlands” chyba 10 minut, a teraz prawie 17
10:08 Może ktoś zna personel z nagrania, ale to nie jest nowa praca a nowe wydawnictwo. Dzieło jak pisze Dylan pochodzi z dawnej sesji imho Tempest, podobny charakter jak song dla Lennona.
@satrustequi
tak, dawna sesja, a obecnie nowe wydawnictwo
“This is an unreleased song we recorded a while back that you might find interesting. Stay safe, stay observant and may God be with you.” (Bob Dylan)
“Greetings to my fans and followers with gratitude for all your support and loyalty over the years,”
Utwory o ktorych mowa w kompozycji Boba Dylana, „Murder Most Foul”
(mozna znalezc na Spotify i Apple Music) -74 pozycji
Children’s Music – „Hush Little Baby”
The Beatles – „I Want To Hold Your Hand”
Gerry & The Pacemakers – „Ferry Cross the Mersey”
Joni Mitchell – „Woodstock”
The 5th Dimension – „Aquarius/Let The Sunshine In (The Flesh Failures)”
Shirley & Lee – „Let The Good Times Roll”
Wanda Jackson – „There’s A Party Goin’ On”
Robert Johnson – „Crossroads”
The Grateful Dead – „Deep Ellum Blues”
Jr. Walker & The All Stars – „Shotgun”
Kay Kyser – „The Wise Old Owl”
The Who – „Tommy Can You Hear Me?”
The Who – „The Acid Queen”
Elvis Presley – „Long Black Limousine”
Roomful of Blues – „Backseat Blues”
John Michael King – „On the Street Where You Live”
Joan Baez – „Oh, Freedom”
Little Richard – „Send Me Some Lovin'”
Burt Bacharach – „Walk On By”
The Everly Brothers – „Wake up Little Susie”
Larry Williams – „Dizzy Miss Lizzy”
Billie Holiday – „You Go To My Head”
Patsy Cline – „Crazy”
The Kingston Trio – „The New Frontier”
Tom Jones – „What’s New Pussycat?”
Ray Charles – „What’d I Say”
Wolfman Jack – „Dust My Broom”
Billy Joel – „Only the Good Die Young”
The Kingston Trio – „Tom Dooley”
Louis Armstrong – „St. James Infirmary (Gambler’s Blues)”
Etta James – „Tell Mama”
John Lee Hooker – „Boom Boom”
Slim Harpo – „Baby Scratch My Back”
Guitar Slim – „The Things That I Used To Do”
Marilyn Monroe – „I Wanna Be Loved By You”
Nina Simone – „Don’t Let Me Be Misunderstood”
Warren Zevon – „Desperados Under the Eaves”
Eagles – „Take It to the Limit”
Elvis Presley – „Mystery Train”
The Platters – „Twilight Time”
Bob Wills – „Take Me Back To Tulsa”
Queen – „Another One Bites The Dust”
Jo Stafford – „The Old Rugged Cross”
Gaither Carlton – „Look Down That Lonesome Road”
Oscar Peterson – „Stormy Weather”
Stan Getz – „The Girl From Ipanema”
Dickie Betts – „Blue Sky”
Thelonious Monk -” ‚Round Midnight”
Charlie Parker – „All The Things You Are”
Chicago Cast – „All That Jazz”
Charlie Chaplin – „Chaplin and Keaton Piano and Violin Duet”
The Allman Brothers Band – „Blue Sky”
Woody Guthrie – „Pretty Boy Floyd”
Ella Fitzgerald – „Cry Me A River”
The Beatles – „Revolution 9”
Nat King Cole – „Nature Boy”
Nancy Sinatra – „Bang Bang (My Baby Shot Me Down)”
Stevie Nicks – „Rooms on Fire”
Billy Joe Royal – „Down in the Boondocks”
Elvis Presley – „One Night Of Sin”
Miles Davis – „Stella By Starlight”
The Animals – „House of the Rising Sun”
Erroll Garner – „Misty”
Miles Davis Quartet – „That Old Devil Moon”
Eileen Rodgers – „Anything Goes”
Benny Goodman – „King Porter Stomp”
Little Richard – „Lucille”
Chet Baker – „Deep In A Dream”
Randy Newman – „Lonely at the Top”
Ludwig van Beethoven – „Moonlight Sonata (1st Movement)”
Little Walter – „Key to the Highway”
Tennessee Ernie Ford – „Marching Through Georgia”
The Corries – „Dumbarton’s Drums”
Hoagy Carmichael – „Memphis In June”
a moze album braci Eno na czas pandemii covid-19?
Roger Eno & Brian Eno
„Mixing colours” (Deutsche Grammphon/Universal)
w 1978 r byl lansowany termin ambient przez Briana Eno w zwiazku
z „Ambient 1; Music for airports”. Obecny debiut dla Deutsche Grammophon (DG) braci Eno z „Mixing colours” dla prawie pustych portow lotniczych. Bracia wspolpracowali juz wczesniej / „Apollo: Atmosphere and soundtracks” z Danielem Lanois ale tym razem
obydwu imiona wystepuja drukowane taka sama wilekoscia czcionki.
Wedle zamyslu DG ma to byc pomost miedzy poznym Schubertem a konceptualna muzyka elektroniczna. Jakis recenzent pisze o zwiazkach muzyki braci Eno z freud-
owska teoria o „das Unheimliche” – a wiec czegos, co jest nam bliskie i znane jawi sie jako obce i budzi strach.
Burnt Umber · Roger Eno · Brian Eno
https://www.youtube.com/watch?v=q5sQSnnJ6hI