Rok się jeszcze nie skończył, naprawdę
Jeśli jestem czasem sceptyczny wobec podsumowań, to głównie dlatego, że są zwykle przedwczesne. Najpierw cykle wydawnicze kazały to robić miesięcznikom, które – by zapewnić sobie przedświąteczną sprzedaż – swoje listy najlepszych płyt roku przygotowywały już w październiku. Potem do gry włączyły się duże sieci handlowe, włącznie z tymi specjalizowanymi. Jeśli Rough Trade robi roczny top w listopadzie, to przecież po to, żeby zarobić jeszcze na tych najlepszych fonogramach. Do pewnego stopnia zrozumiałe, choć inni wchodzą w to już bardziej bezrefleksyjnie. Dołączają teraz serwisy streamingowe – jak Spotify, który próbował nadążyć za jednym zamachem z podsumowaniem roku i lat 10., przy okazji proponując słuchaczom małe oszustwo – dziesięcioletnia lista zawierała już nie ulubionych wykonawców każdego z nas, tylko wykonawców uznawanych za naszych ulubionych przez algorytm serwisu. A gdzieś w tle tego wszystkiego toczy się jeszcze życie wydawnicze.
Drobny przykład – kompilacja Buriala, która się dziś ukazuje, to w sumie kamyczek do ogródka zarówno jednych, jak i drugich podsumowań. Jeden z ważniejszych artystów dwóch pierwszych dekad XXI wieku podsumowuje dziewięć lat, podczas których istniał głównie jako dostawca muzyki w postaci nieregularnie publikowanych epek. Te bywały nierównej jakości, ale album Tunes 2011 to 2019 (Hyperdub), który je zbiera, robi kolosalne wrażenie. Z całą pewnością wśród dzisiejszych premier znaleźć można jeszcze coś poruszającego, a kto wie – może jeszcze jakieś późne płyty-kandydatki do rocznych podsumowań, które zresztą wobec naprawdę dużego urodzaju wydawniczego stają się zarazem niezbędne (bo trzeba jakoś ten urodzaj uporządkować) i bezsensowne (bo ich wybiórczość widać coraz mocniej z każdym rokiem). Piszę to z głębokim przeświadczeniem o niepełności rankingów budowanych na koniec roku. Sam przesłuchałem tyle płyt, ile się dało. I mam świadomość, że to jeszcze dużo za mało, żeby się uczciwie wypowiedzieć na taki temat jak najlepsze płyty roku. Powielające swoją zawartość rankingi, owszem, bywają przydatne – ale najciekawsze może się przecież czaić za kolejnym premierowym piątkiem.
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
30.11 Alters Baby Doll, Zenapolæ
30.11 Dhidalah Treshold, Guru Guru Brain
30.11 Michał Turowski / Radio Noise Duo Who Drones, Antena Non Grata MC, DL
30.11 Slaid Nimb
1.12 Mars Williams Mars Williams Presents: An Ayler Xmas vol. 3 „Live In Krakow”, Not Two
1.12 Monotronique / Quiet Evenings Patience, Vaagner
1.12 Mózg Injectors Feat. Fred Frith Sylvan Trail, Mózg CD, LP, DL
2.12 Adé Hakim Happiest People In the World Wide Web, Bronx Academy of Home
2.12 Jeff Parker Max Brown – Part 1, International Anthem 7″
2.12 Madison McFerrin Finding Foundations vol. 1
2.12 Shasta Cults Shasta Cults, Important LP
3.12 Facture Until We Fall, Facture
3.12 M. Sage Wild Manifest: Music for the Dupont Parcels
4.12 Forest Swords The Machine Air OST, Dense Truth
4.12 Kacper Ziemianin Unexpressed Fury, Audile Snow DL, FDD 3,5″
4.12 Kevin Drumm 1204 DL
4.12 Kevin Drumm December In The Upper Nineties EP DL
4.12 Lacrima Blossoming Beneath Flesh, Opal Tapes
5.12 Duy Gebord Danxiety Isorder, Audile Snow DL, FDD 3,5″
5.12 Henna-Maija Vannemaa Quartet Haave, Eclipse
5.12 Pierre Vassiliu En Voyages, Born Bad
Akwizgram Nü Romantik, Glamour
Arp Ensemble – Live!, Mexican Summer
Ben Vida Reducing the Tempo to Zero, Shelter Press
Benin City What A Time, Moshi Moshi
Burial Tunes 2011-2019, Hyperdub
Camila Cabello Romance, Syco
Chillwagon Chillwagon
Courtney Barnett MTV Unplugged, Milk!
Danny Brown uknowhatimsayin¿, Warp CD, LP (DL już dostępne)
Dylan Frost Lush Linguistic, Pato Music Group
El Wali Tiris, Sahel Sounds
Eluvium Virga I, Temporary Residence
Enhet För Fri Musik Det finns ett hjärta som för dig, Ba Da Bing
Fumu Skinned, Youth
Gentle Giant Unburied Treasure, Burning Shed box arch.
Grauzone Raum, WRWTFWW
Idles A Beautiful Thing: IDLES Live at Le Bataclan, Partisan
Jim O’Rourke To Magnetize Money and Catch a Roving Eye, Sonoris
Kylie Minogue Golden Live In Concert, BMG
Lafawndah Ancestor Boy II, Concordia
Låpsley These Elements, XL EP
Lee „Scratch” Perry Heavy Rain, On-U Sound
Liam Payne LP1, Capitol
Mark Gergis Early-Century Sound Recordings, Discrepant
Mary J. Blige HERstory vol. 1, Geffen
Matthew Herbert The Cave OST, Accidental
Melanie Velarde Bez, RVNG Intl.
Muse Origin Of Muse Warner box
Nightwish Decades: Live in Buenos Aires
Raed Yassin CW Tapes, Discrepant
Rasm Almashan Yemenia, Soliton
Roddy Ricch Please Excuse Me For Being Antisocial
Speaker Music of desire, longing, Planet Mu
The Chainsmokers World War Joy
The Comet Is Coming The Afterlife, Impulse!
The Who Who, Polydor
Tubis Trio So Us, Audio Cave CD, DL (LP wkrótce)
Venetian Snares Greg Hates Car Culture (20th Anniversary), Planet Mu
We Are Only Human Once SevenEighteen, Aftershave
Will Samson Paralanguage, Wichita
Wojtek Mazolewski Quintet When Angels Fall, Agora
XXXtentacion Bad Vibes Forever, Empire
Yann Tiersen Portrait
Powyższe płyty ukazały się 6 grudnia, chyba że oznaczyłem premiery inną datą.
Komentarze
A jak mówią: wszystko dobre, co się dobrze kończy!
Pismo MOJO, styczen 2020 (314) opublikowalo w swoim dodatku Review of the Year 2019 liste 75 najlepszych albumow 2019:
1. Nick Cave and the Bad Seeds, Ghosteen (Bad Seed)
„All my records very much echo what life is like for me at the time” (Nick Cave)
2. Bill Callahan, Shepherd in a Sheepskin Vest ( Drag City)
——————-MOJO poswiecilo swoj biezacy numer Leonardowi Cohenowi (ss.64-80)
3. Bruce Springsteenm, Western Stars (Columbia)
4. The Comet Is Coming, Trust in the Lifeforce Of the Deep Mystery (Impulse)
5. Aldous Harding, Designer (4AD)
6. Fontaines D.C., Dogrel (Partisan)
7. Lana Del Rey, Norman Fucking Rockwell (Polydor)
8. Black Midi, Schlagneheim (Rough Trade)
9. Purple Mountains, Purple Mountains ( Drag City)
10. Lee „Scratch” Perry, Rainford (On U Sound)
Jeden z ciekawszych debiutow roku 2019
FONTAINES D.C.
Boys in the Better Land, (maudlin Irish airs and poetic, half- spoken lyrics)
https://www.youtube.com/watch?v=mH_3yKK5ijw
koncert z Glastonbury, 2019
________________________________________________
z powyzszej listy—–Enhet För Fri Musik, Det finns ett hjärta som för dig, Ba Da Bing
Enhet För Fri Musik, czyli Jednostka na rzecz Wolnej Muzyki /Free Folk/ muzyka eksperymentalna kolektywu, ktory powstal w 2015 w Göteborgu.
„Det finns ett hjärta som för dig” (Jest serce dla ciebie)
na niedziele w Polifonii——-post-dubstep…………..
BURIAL, „Tunes 2011 to 2019” (Hyperdub/Border)
czyli William Bevan
„Burial” (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=qMNDsvr-FGA