Ja no i bas

Świetlicki robi z Janerki poetę lepszego niż Świetlicki – i to jest gest fair. Dzieje się to dokładnie w Klusie Mitrohu – utworze z czasów grupy Klaus Mitffoch, czego się łatwo domyślić, nawet jeśli ktoś (co rzadkie) tamtych nagrań nie pamięta. I to jest również ten moment, kiedy przedsięwzięcie pod nazwą Janerka na Basy i Głosy nabierze sensu nawet dla sceptyków. Głębokiego sensu – dodajmy – bo autorzy tej płyty dzielą się na dwie grupy: głosową, czyli wokalistów, których interesują sensy, i basową, którą interesują głębokie tony i niskie częstotliwości. Dwa instrumenty Janerki: gitara basowa i wokal, tyle że przejęte przez innych – z wyjątkiem epilogu w postaci Pili będącego duetem Lecha Janerki z żoną Bożeną. 

Po drodze jest oczywiście rozmaicie. Katarzyna Nosowska, Pablopavo czy Wojciech Waglewski wydają się dość naturalnymi gośćmi na płycie z repertuarem Janerki. Niektórzy – jak Waglewski, bliska postać na planie towarzyskim i stylistycznym, co zresztą słychać w Śmielej – nawet na swój sposób oczywistymi. Na miejscu jest Nika, wokalistka Post Regimentu czy Pochwalonych, pewnym zaskoczeniem mogą być Jarek Szubrycht (kolega po piórze, ale też wokalista metalowego składu Lux Occulta), który dodatkowo wziął sobie na głowę trudny tekst tytułowej piosenki z płyty Ur (fragment mógłby być mottem wczorajszego wpisu na Polifonii: I łatwiej tańczyć, kiedy już poumierają wszyscy), a także wspomniany już Marcin Świetlicki, pojawiający się tu parokrotnie – jego obecność (tym, którzy np. przegapili Sromotę Świetlików) zakotwiczy tu fraza tekstu zamykającego cały program, tego wykonywanego przez samego Janerkę. Ale nie zdradzę, posłuchajcie. Wcześniej przez moment słyszymy też głosy dwojga basistów: Małgorzaty Tekiel (m.in. Będzie Dobrze, Pochwalone) i Piotra Pawłowskiego (Made In Poland, Shipyard), którzy tworzą całą warstwę instrumentalną, odpowiadają za ogólną koncepcję, a do przodu wychodzą w zamienionym w krótki skecz utworze Bez kolacji. Większość utworów to najwcześniejszy okres kariery Janerki, z późniejszych płyt dostajemy pojedyncze tytuły.

Mimo tej szczególnej formy brzmieniowej (sporo tu zręcznego przetwarzania basowych barw, trochę zabawy i cytatów – jak ten z intro do Ogniowych strzelb) całość nie ucieka daleko ze świata utworów oryginalnego autora. Eksponuje jego chłód, ponurość, moment, w którym zabawna, banalna z pozoru fraza staje się złowieszcza, przenikliwa, przyprawia o dreszcz. I zwalnia tempo większości tytułów, które się tu pojawiają. Jakby grupa rozentuzjazmowanych ludzi zwalniała frazę, żeby pokazać nam: patrzcie, co w tym siedzi. Głęboko. Przeboju z tego nie będzie, ale chodziło chyba bardziej o osobisty hołd. Broni to wszystko oszczędność środków i klarowność konwencji, a wreszcie konsekwencja. Żaden fragment nie wyrządza krzywdy wybitnym oryginałom – żaden też, prócz może paroma momentami wspomnianego Świetlickiego, nie próbuje z nimi rywalizować. I w sumie dobrze, bo ulepszać te klasyki to nie byłaby głęboko przemyślana strategia.

JANERKA NA BASY I GŁOSY Janerka na basy i głosy, Antena Krzyku 2019, 7/10


PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

27.07 Tutti Harp & WD30 Lust (split) Pionierska
30.07 Brainwaltzera Marzipan Emotional Response
31.07 Mark Wingfield & Gary Husband Tor & Vale (HD) Moon In June
1.08 Föllakzoid I Föllakzoid LP, CD, DL
CA2+ Lonely Hearts Club Northern Electronics
Cherie Currie & Brie Darling The Motivator Blue Elan
Clairo Immunity Caroline
Cross Record Cross Record Ba Da Bing
Davina & The Vagabonds Sugar Drops Red House
Dynasonic #1 Remixed Don’t Sit On My Vinyl! 10″ ltd
E-Saggila My World My Way Northern Electronics
Fever Ray Live at the Troxy Mute
Francis Lung A Dream Is You Memphis Industries
Grey Hairs Health & Social Care Gringo
Haiku Salut The General Secret Name
Janerka na Basy i Głosy Janerka na basy i głosy Antena Krzyku
Laura Cannell & Polly Wright Sing As the Crow Flies Brawl
Mabel High Expectations Universal
Michael Donnelly Why So Mute, Fond Lover? Front & Follow
Michael Donnelly Pardon Error Front & Follow
Native Harrow Happier Now Loose
Nérija Blume Domino
Neurøpasza PASZA​\​004 Neurøpasza EP
Not Waving & Dark Mark Downwelling Ecstatic
Polmuz Drzewiej Don’t Sit On My Vinyl! 12″ ltd + 2CD
Russian Circles Blood Year Sargent House
Saturnday Fragile Structures / Songs Of Ken Velo Don’t Sit On My Vinyl! 12″ ltd – 2 wersje
Siavash Amini Serus Room40 LP, DL
Ty Segall First Taste Drag City MC, CD, DL
Tyler Childers Country Squire RCA
Yatta Wahala PTP

Powyższe tytuły ukazały się w piątek 2 sierpnia – poza tymi, które oznaczyłem inną datą.