Disco na Wielki Piątek?
Po Record Store Dayu przyszedł szybko Wielki Piątek, który w Polsce nie jest raczej pretekstem do masowych wizyt w sklepach z płytami. Chyba że chodzi o muzykę dawną, bo ta od dawna komercyjnie związała się z atmosferą Wielkiego Tygodnia – poprzez nagrania, a przede wszystkim festiwale. Nawet Beyonce premierę swojego monstrualnego koncertowego wydawnictwa Homecoming przyspieszyła o dwa dni, żeby z muzyką do wspólnego śpiewania i tańca nie wylądować w dniu, w którym od prawie dwóch tysięcy lat wspomina się wydarzenia raczej smutne. Można zapytać: a kogo to dziś obchodzi? Odpowiadam: obchodzi to wystarczająco duży odsetek ludzi, żeby się tym przejmować jako czynnikiem, który wam może zepsuć masowy odbiór płyty. Dlatego szanuję tych, którzy mają czelność tak po prostu wydać dziś nowy album. Poniżej długa lista takich śmiałków, ale najpierw trzy słowa o jednym z zespołów.
Pakiet z muzyką na Wielki Piątek zasadniczo już opublikowałem (środowa notka). Tutaj także, owszem, są smyczki, a nawet inspiracje chorałem gregoriańskim, ale topi się to w rytmie schłodzonego disco (Feet), z miejsca kojarzącego się z Pet Shop Boys, no i jeszcze z Arcade Fire. Eklektycznie ucieka to w stronę post-punka (I Believe in Something Better), dubu (Kim’s Sunsets) czy wreszcie glam rocka (w Oh Sebastian – jakieś skojarzenia z Cockney Rebel?). Ale wraca do ciężkiego i nowofalowego disco w stylu Blondie (When I Leave, Tastes Good With The Money – tu jeszcze T. Rex, ta glamowa nuta mi się podoba, podobnie jak gościnny monolog Baxtera Dury’ego), mając też w sobie dużo ze stylistyki Pulp (Rock Fishes – bardzo udany utwór skądinąd), wyprodukowane jest jednak strasznie gęsto i skompresowane, aż boli. To ostatnie skojarzenie w ogóle jest prawomocne w odniesieniu do działań lidera The Fat White Family, który nieco przypomina z zachowania i stylu Jarvisa Cockera. Skojarzenia to – jak widać – w ogóle drugie, poza produkcją, przekleństwo tego albumu. Jak nawiasy w tej recenzji.
Wokalista ma polsko brzmiące nazwisko Saul Adamczewski i na koncie – poza dwiema poprzednimi płytami FWF – także smutny zestaw coverów The Pogues, Springsteena, Vana Morrisona i innych pod tytułem Karaoke For One vol. 1, nagrany w duecie Insecure Men (tutaj można posłuchać) na prostych keyboardach z autoakompaniamentem. I podobnie jak tu można zapytać: czy smutne karaoke albo depresyjne disco liczy się już jako forma zakłócania tego szczególnego dnia tym wszystkim, którzy chcą go przeżyć na swój sposób? No i czy, zaraz, co jeśli ktoś chciałby w zupełnie inny?
Swoją drogą, korciło mnie do zatytułowania notki Merzbow na Wielkie Piątek. W końcu są dwie płyty. Proszę więc docenić, że skończyło się na The Fat White Family. Nie wiem, czy zespole na ten dzień, ale pewnie na jakiś jeden dzień na pewno – koniecznie dotrzyjcie do drugiej części tego albumu.
THE FAT WHITE FAMILY Serfs Up!, Domino 2019, 6-7/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA 13-19.04
13.04 Fox Millions Duo Biting Through, Thrill Jockey
13.04 Joanna John No Ends, Bocian LP, DL
13.04 Noel Gallagher’s High Flying Birds Wait and Return, Sour Mash EP
13.04 Sigur Rós 22° Lunar Halo, Krúnk LP RSD
13.04 Sigur Rós Variations of Darkness, Krúnk LP RSD
13.04 SunnO))) Life Metal, Southern Lord 2LP RSD
13.04 The Flaming Lips King’s Mouth: Music and Songs, Warner 2LP, DL
13.04 The Residents B*** S**, New Ralph Too LP RSD
13.04 U2 The Europa EP, Island 12″
14.04 Izanasz Psykedelar Vol. 2, Pointless Geometry
15.04 &inni M.in.
15.04 James Bernard Atwater (Remixes), ASIP
15.04 ZEMITER (Zemler-Emiter) Zemiter (Supported by), Lado ABC MC
16.04 Edward Ka-Spel & Nuits Rouge Midnight Pharmacy, The Legendary Pink Dots
16.04 PJ Harvey All About Eve OST, Invada
17.04 Beyonce Homecoming: The Live Album, Parkwood
17.04 Chastity Death Lust Cuts, Captured Tracks EP
17.04 International Soleil Band Ta Lassa, Soundway EP
17.04 Mats Gustafsson & Christian Marclay Link, Smalltown Supersound LP
17.04 Simon Scott Below Sea Level, Touch
18.04 Aries Welcome Home, Wunderworld
18.04 Retrigger O fim do mundo é o nome da mulher que eu amo, Istotne Nagrania DL
Alvin Lucier Orpheus Variations, Important
Angelika Niescier with Chris Tordini, Gerald Cleaver feat. Jonathan Finlayson New York Trio, Intakt
Attacca Quartet Caroline Shaw: Orange, Nonesuch
Cage The Elephant Social Cues, Columbia
Dalfie Can’t Think Right Now, Pets EP
Drugdealer Raw Honey ,Mexican Summer
Fat White Family Serfs Up!, Domino
Félix Blume Fog Horns, Discrepant
Gang Of Four Happy Now, Gang Of Four
Heather Woods Broderick Invitation, Western Vinyl
Jade Bird Jade Bird, Glassnote
Jeremy Dutcher Wolastoqiyik Lintuwakonawa, Fontanta North
Khidja In the Middle of the Night, DFA EP
Maria Faust / Tim Dahl / Weasel Walter Farm Fresh, Gotta Let It Out
Merzbow Environmental Percussion Vol. 1, スローダウン
Merzbow Environmental Percussion Vol. 2, スローダウン
Mondkopf How Deep Is Our Love?, Hands In The Dark
Normal Echo W pół, Latarnia
Peggy Gou Moment, Gudu EP
Stealing Sheep Big Wovs, Heavenly
The Midnight Hour The Midnight Hour Live At Linear Labs, Linear Labs
The Tallest Man on Earth I Love You. It’s a Fever Dream, Rivers/Birds DL (LP 28.06)
TR/ST The Destroyer – 1 House, Arrest
Vimma Studio Live, Eclipse
Wand Laughing Matter, Drag City
Yves Theiler Trio with Luca Sisera and Lukas Mantel WE, Intakt
Powyższe płyty ukazały się 19 kwietnia, chyba że zaznaczyłem inaczej.