Black Friday: 100% zniżki na Polifonii

Na początek odważna deklaracja: z okazji Czarnego Piątku blog Polifonia – darmowy przez cały rok – dalej będzie darmowy. Co pozwala mi ogłosić nie 60- czy 75-procentową zniżkę, ale zejść z ceny po całości. Deal with it. I porównajcie oferty. W ramach bezpłatnych bonusów oferuję dziewięcioletnie archiwum i długie listy wydawnictw premierowych prowadzone stale od roku 2010. Niestety, ciągle nie mogę obiecać, że opiszę każdą nadesłaną płytę – zasadniczo ważną zmienną jest tu nastrój dnia. I w ten wpisała się płyta wydana przez Narodowe Centrum Kultury w kooperacji z GAD Records na 10. urodziny łódzkiego festiwalu Soundedit, czyli winyl W rytmie disko Andrzeja Korzyńskiego. Dlatego dziś kilka słów o tym wydawnictwie – choć wygląda mi na sprzedane na pniu (liczmy na reedycje). A nieco dalej mały bonus i copiątkowa, tygodniowa lista nowości! Przy takiej liczbie premier Black Friday może sobie odejść w niepamięć, ale na Polifonii zawsze będę miał czarne piątki.

Z tytułem płyty i świetną okładką Dawida Ryskiego współgra w pierwszej kolejności ostatni na stronie A utwór Na zawsze twoja dziewczyna – typowe dla Korzyńskiego duszne, ale zarazem lekko melancholijne disco, taka dyskoteka za bony walutowe. To jedno z dwóch (drugim jest Ocalenie) utworów z archiwum syntezatorowej grupy Arp Life, której dorobek GAD Records regularnie przypomina. Wrażenie większych odrzutów robią trzy uzupełniające zestaw tematy filmowe: najsłabszy jest napisany dla Niemców Ich Will Nach Hause, lekko jednak kiczowate electro-country z przelatującym kondorem w tle. Czasem mistrz miał za lekką rękę, szczególnie gdy pracował dużo. Nieprzesadnie odkrywczy wydaje mi się serialowy Akwen Eldorado, sumujący stałe dla Korzyńskiego motywy (w tym charakterystyczne brzmienia „klawesynowe”). Ciekawy jest za to Okrągły tydzień – liryczny temat z filmu z roku 1977. Bardzo wczesny przykład estetyki, która później stała się punktem wyjścia m.in. dla serii o Panu Kleksie. Co zresztą nie dziwi także dlatego, że Okrągły tydzień był filmem dla dzieci i młodzieży.

Właściwie już ten powyższy zestaw – jako że są to utwory wcześniej niepublikowane na płytach – wystarczyłby, żeby 400 egzemplarzy dobrze wytłoczonego winyla sprzedało się szybko. Choć nie wystarczyłyby, żeby było o czym pisać. Wyjątkowość stylu Korzyńskiego także na Polifonii została wielokrotnie opisana. Nie napisałbym więc pewnie o tym albumie, gdyby nie to, że strona B z remiksami przynosi rzeczy ciekawsze od oryginałów (ocenę łączną uśredniam). Na zawsze twoja dziewczyna w remiksie Das Komplex wykorzystuje właśnie ten peerelowski klimat nagrań Korzyńskiego tworzonych na rzadko widywanych po tej stronie żelaznej kurtyny syntezatorach. Wydłuża oryginał, wyjmuje z niego cząstkę i robi z tego oszczędny, świetnie stopniujący napięcie utwór w średnim tempie z mającą urok takiej archaicznej siermięgi partią transponowanego krótkiego sampla wokalnego. Takie rzeczy się robiło, kiedy pamięć urządzeń zapisujących próbki była niewystarczająca. Z kolei Hatti Vatti wyciska z tematu do Okrągłego tygodnia cały liryzm, dokładając do niego trochę wschodniej poezji w stylu doktora Paj-Chi-Wo. Ta bardzo subtelna, zwięzła wersja pokazuje, jak wielki potencjał ma przetwarzanie motywów napisanych i nagranych przez Korzyńskiego. I powinna kogoś zainspirować do stworzenia całej płyty z remiksami – to archiwum jest tego warte.

ANDRZEJ KORZYŃSKI W klubie disko, NCK/GAD 2018, 7/10
Całość do przesłuchania pod tym adresem.

Żeby jednak nie było tak retrospektywnie i żeby coś z bieżącego tygodnia uwzględnić, muszę gorąco zachęcić do Niechęci. Czyli do wysłuchania koncertówki Live at Jazz Club Hipnoza (nagranej w kwietniu br. w tytułowym katowickim klubie), która na dobrą sprawę pozwala tylko wyostrzyć i zintensyfikować wszystkie komplementy, jakie pod adresem tej czerpiącej z jazzu i rocka formacji padały przy okazji dwóch albumów studyjnych. Jak sami podczas tego koncertu zapowiadają, gra na nim poszerzona wersja zespołu: Duża Niechęć, albo Naprawdę Duża Niechęć. Z Mironem Grzegorkiewiczem (m.in. M8N) na samplerze i wiolonczelistą Krzysztofem Lenczowskim (znanym choćby z Atom String Quartet). Warto też wspomnieć miksującego nagrany na żywo dźwięk Sebastiana Witkowskiego, który wykonał świetną robotę przy tak dynamicznym i zagęszczonym brzmieniu, pozwalając też publiczności rzeczywiście uczestniczyć w tym płytowym nagraniu. To, co się tu dzieje w utworach Koniec i Chmury – mówiąc w największym skrócie – przekonuje do idei nagrywania i wydawania albumów koncertowych. Premiera winylowa za czas jakiś, ale w streamingach już jest i powinno wystarczyć jako świetna zachęta do obejrzenia tej grupy na żywo, podczas trasy koncertowej, która rozpoczyna się w najbliższą środę (szczegóły tutaj). Na razie – oczekując na cyfrową premierę – wklejam poniżej okładkę.

NIECHĘĆ Live At Jazz Club Hipnoza, More Music Agency 2018, 8/10

 

Premiery tego tygodnia

17.11 Lizard Half-Live, Audio Cave CD, LP
18.11 Nothing Blue Line Baby, Relapse EP
19.11 Ceephax Acid Crew Fossil Funk
19.11 Kosmischer Läufer The Secret Cosmic Music of the East German Olympic Program 1972-83: Volume Four, Unknown Capability arch.
19.11 Loopdrive Groove 9, Outlines MC, DL
19.11 Wojciech Młynarski & Artyści Kolęda na cały rok!, Toinen
20.11 Áine O’Dwyer / Graham Lambkin Green Ways, Erstwhile
20.11 Crash Kakadu, Sound By Sound LP, reed.
20.11 Finlay Shakespeare Routine, Editions Mego SP, album w 2019
20.11 Fraktale II, Fraktale
20.11 Knuth Hurricane Spring 2055, Fundacja Kaisera Söze CD, DL, później LP
22.11 Details In The Air (Górczyński/Trzaska/Vandermark) Open Containers, Kilogram CD
22.11 Genetic Transmission Spójrzcie Пожалуйста, Jakie Piękne Macie Gęby, Zoharum
22.11 Lech Nienartowicz Wzdłuż pasma, Kosmodrone
22.11 Machinefabriek with Anne Bakker Short Scenes, Zoharum
22.11 Raper Joozef Dzikie psy, HH50+
22.11 Rapoon Darker By Night, Zoharum
22.11 Tańce Snu Meander, Zoharum
22.11 Vidna Obmana The Surreal Sanctuary / The Contemporary Nocturne, Zoharum
Ahmoudou Madassane Zerzura OST, Sahelsounds
Art Brut Wham! Bang! Pow! Let’s Rock Out!, Alcopop!
Bauhaus The Bela Session, Stones Throw EP arch.
Bremen Enter Silence, Blackest Ever Black
Christoph de Babalon Exquisite Angst, A Colourful Storm LP
Cliff Richard Rise Up, EMI
EABS feat. Tenderlonious Svantetic, 22a 12″
Ed Harcourt Beyond the End, Point of Departure
Erik Griswold Yokohama Flowers, Room40
Frank Kimbrough Monk’s Dreams: The Complete Compositions of Thelonious Sphere Monk, Sunnyside DL, box
Harriet Tubman The Terror End of Beauty, Sunnyside
Hieroglyphic Being & The Truth Theory Trio Journey Through the Outer Darkness From the Inner Light, Hivern
Hookworms Microshift Remixes, Domino
Jacco Gardner Somnium, Full Time Hobby
Jónsi Frakkur 2000-2004
Karolina Cicha & Elżbieta Rojek Jeden – wiele, Wydźwięk
Kohei Matsunaga & Masayuki Imanishi / NHK yx Koyxen Self Split, Diagonal EP
KTL The Pyre: versions distilled to stereo, Shelter Press
Laibach The Sound of Music, Mute
Liberty Ship Signal Horn, Eclipse
Lionel Marchetti + Cat Hope (Performed by Decibel) The Last Days Of Reality, Room40
Lord Kesseli & The Drums Melodies of Immortality, Irascible
Maciek Polak Exercises For Synthi AKS Solo, Apekwolf
Mansur Brown Shiroi, Black Focus
Mikael Tariverdiev Seventeen Moments of Spring, Earth
My Brightest Diamond A Million and One, Rhyme & Reason
Niechęć Live at Jazz Club Hipnoza, More Music Agency (na razie streaming)
Oly Rzeczy, których nie mówię, kiedy jestem dorosła, Nextpop
Oneohtrix Point Never Love in the Time of Lexapro, Warp EP
Oren Ambarchi & Jim O’Rourke with special guest U-zhaan Hence Editions, Mego
Planet B Planet B, Ipecac
Roine Stolt’s The Flower Kings Manifesto of an Alchemist, InsideOut
The Flaming Lips The Mushroom Tapes, Rhino arch.
The Samps Breakfast, Gloriette

Wszystkie premiery 23.11, chyba że zaznaczyłem inaczej.