Chwalmy Panę

Unsound zawsze coś podrzuci w ramach inspiracji i ciekawych skojarzeń. Bardzo często z wyprzedzeniem w stosunku do innych. Dlatego w nowe ogłoszenia październikowego festiwalu warto zajrzeć nawet gdy ktoś się do Krakowa nie wybiera – właśnie ze względu na to szybkie wychwytywanie tendencji, które za rok lub dwa trafią na inne imprezy. Poprzednie zapowiedzi omawiałem na Polifonii w lipcu, a w papierowej Polityce obszerniej sygnalizowaliśmy koncert poświęcony muzycznej stronie działalności Ursuli Le Guin. Teraz skorzystam z okazji, by się podzielić kolejnymi dobrymi wiadomościami.

Od 7 do 14 października w Krakowie wystąpią także: Colin Self, który zagra muzykę z nagranej dla RVNG Intl płyty Siblings w towarzystwie m.in. Resiny i Julii Ziętek, Zdzisław Piernik z duetem HATI, a wreszcie Kelly Moran (z materiałem z kolejnej płyty, której jeszcze nie ma). Będzie (w wątku nieco dalszych importów) Bamba Pana z MC Makavelim oraz producent Zuli z raperem Abyusifem z Egiptu. Drew McDowall (członek Coil w latach 90.) i Florence To zagrają program Time Machines AV 2018, który premierę miał ledwie w czerwcu. Renick Bell (tuż po premierze kasety Turning Points w Seagrave) zagra – i przeprowadzi na miejscu warsztaty – Miri Kat. We Will Fail – artystka odpowiedzialna ponownie za komunikację wizualną imprezy – zaprezentuje materiał z nowej płyty. Ponadto wśród polskich artystów: Wojciech Bąkowski, Remek Hanaj, Ksawery Wójciński, Wojciech Jachna, Jan Młynarski , Pokusa, Julek Ploski, Jijijijijjij, KRY i Young Majli b2b PLAL. Pełny zestaw i info o sprzedaży biletów tutaj.

I tak jak sygnalizowałem – wśród szeregu prapremier znajdzie się autor jednej z (moim zdaniem) tanecznych płyt roku, Jumanne Ramadhani Zegge, czyli Bamba Pana. Rzadko mi się zdarza kupić płytę po jednominutowym odsłuchu intro, rzadko też zdarza mi się kupić sobie płytę utrzymaną w tempie najszybszych odmian gabbera, powyżej 200 bpm. Tutaj w decyzji pomaga marka wytwórni Nyege Nyege i tanzańskiej sceny z Dar Es Salaam, jeśli wierzyć kompilacji Sounds of Sisso (był na niej także Bamba Papa) – mocnej, agresywnej, wyrazistej, zbudowanej na gruncie zradykalizowanej muzyki taarab, gatunku szczególnie popularnego w Zanzibarze, a wpisującej się wprost w nurt singeli. U Bamba Pany też mamy nakładające się na siebie pętle perkusyjne, wejścia syntetycznego basu bywają sporadyczne, perkusyjna stopa – marginalizowana. To jak utrzymywanie słuchacza w nieustannym suspensie bez rozwiązania go jakąś kulminacją. Nierzadko jednak z bardzo misternymi przykładami polirytmii. W Kusini na przykład producent forsuje oberkowy rytm – dość mocno kojarzący się z mocnymi akcentami polskiej muzyki ludowej – twardo zamykając go na koniec w jednym loopie z kwadratowym 4/4. W Baria mamy z kolei raptowne przejście w świat salsy i merengue. Większość z nagrań to utwory instrumentalne, ale w jednym pojawia się zaproszony do Polski MC Makaveli.

Najciekawsze jest to, że nie da się tego oceniać tylko jako muzyki ciekawej ze względu na egzotykę i odmienność. To, co robi BP, ze swoją porwaną, a zarazem niezwykle transową rytmiką i bardzo oszczędną, prymitywną, choć przecież opartą na technologii konstrukcją, zgrywa się z tym, co dziś robi nowa generacja producentów z Chicago. Świetnie też łączy się z tym, co w muzyce senegalskiej zobaczył zasłużony Mark Ernestus, dziś stojący za konsoletą na koncertach Ndagga Rhythm Force (pamiętny niedawny występ w Pardon To Tu), albo z tym, co świat widzi w tanecznych rytmach qcom z Południowej Afryki. Dzisiaj znów natknąłem się na internetową dyskusję na temat tego, skąd się wywodzi muzyka techno. Czy z Ameryki, czy ze Starego Kontynentu, może jednak z Niemiec, a może to dopiero Francuzi wykonali kluczowe gesty? Każde zetknięcie z dzisiejszą sceną taneczną z Afryki pokazuje absurd takich rozmów. W swoim surowym, przesyconym punkowym duchem DIY wydaniu Bamba Pana jest bliżej wzorca niż większość konkurencji.

BAMBA PANA Poaa, Nyege Nyege 2018, 8/10

Poprzednie ogłoszenia krakowskiego Unsoundu 2018:

Alva Noto 🇩🇪 / Amnesia Scanner presents AS Oracle 🇫🇮🇩🇪 / Async Figure (MM & Suda) 🇬🇧 / Ben UFO 🇬🇧 / Blawan 🇬🇧 / Deena Abdelwahed 🇹🇳 / DJ Bus Replacement Service 🇬🇧 / DJ Storm 🇬🇧 / Eris Drew 🇺🇸 / HDMIRROR 🇿🇦🇩🇪 / Iglooghost 🇬🇧 / Irreversible Entanglements 🇺🇸 / JASSS 🇪🇸 / Jlin & Company Wayne McGregor present Autobiography Edits 🇺🇸🇬🇧 / Kampire 🇺🇬 / Lea Bertucci 🇺🇸 / Linn da Quebrada 🇧🇷 / Lucrecia Dalt 🇨🇴🇩🇪 / Marie Davidson 🇨🇦 / Oklou 🇫🇷🇬🇧 / Olof Dreijer 🇸🇪🇩🇪 / Rabit, House of Kenzo & Sam Rolfes present Magna Surgat 🇺🇸 / Resina 🇵🇱 / Rozzma 🇪🇬 / Shyboi 🇯🇲🇺🇸 / Skee Mask b2b Zenker Brothers 🇩🇪 / Superficie 🇧🇷🇮🇪 / TCF 🇳🇴 / Terry Riley & Gyan Riley 🇺🇸 / The Mover 🇩🇪 / Tim Hecker 🇨🇦🇺🇸 / WIDT × Christoph de Babalon present TEYAS 🇵🇱🇩🇪

AUDINT performance & talks with Steve Goodman (Kode9), Toby Heys and Eleni Ikoniadou 🇬🇧 / Bartek Kujawski 🇵🇱 / Chris Watson, Geza Schoen & MFO present: Ephemera – Foris 🇬🇧🇩🇪 / Caterina Barbieri 🇮🇹🇩🇪 / Davy Kehoe 🇮🇪 / Dis Fig 🇺🇸🇩🇪 / DJ Lilocox 🇵🇹 / Eartheater 🇺🇸 / Elena Colombi b2b Olivia 🇮🇹🇬🇧🇵🇱 / Gábor Lázár 🇭🇺 / Gaika 🇬🇧 / Huerco S presents Pendant 🇺🇸 / Hubert Zemler 🇵🇱/ A Tribute to Johann Johannsson with Hildur Guðnadóttir, Robert Aiki Aubrey Lowe, Erik K. Skodvin, Sam Slater & Sinfonietta Cracovia 🇮🇸🇳🇴🇺🇸🇵🇱 / Kelman Duran 🇩🇴🇺🇸 / Lena Willikens b2b Objekt 🇩🇪 / Lotic 🇺🇸🇩🇪 / Manni Dee & Ewa Justka 🇬🇧🇵🇱 / MCZO & Duke 🇹🇿 / Nazar 🇦🇴🇬🇧 / Object Blue 🇨🇳🇬🇧 / Paweł Romańczuk, Tomoko Sauvage and Elektro Moon Vision present: Archive, The Photographs of Zofia Rydet 🇵🇱🇯🇵🇫🇷🇵 / Phill Niblock 🇺🇸 / Powder 🇯🇵 / RP Boo 🇺🇸 / rRoxymore 🇫🇷🇩🇪 / Sarah Davachi 🇨🇦 / Sinjin Hawke & Zora Jones 🇺🇸🇦🇹🇪🇸 / SOPHIE 🇬🇧🇺🇸 / Syny 🇵🇱 / Ursula K. Le Guin & Todd Barton’s Music & Poetry of The Kesh, With Todd Barton & The Kesh Ensemble 🇺🇸🇵🇱