Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

14.04.2016
czwartek

Muzyka języka

14 kwietnia 2016, czwartek,

Taki klarnecista to ma duże możliwości. Może grać poważkę, jazz, muzykę klezmerską, improwizowaną, przy sprzyjających wiatrach nawet pop. Dlatego Michał Górczyński mi imponuje – nie wybrał na stałe żadnej z dróg, tylko wytyczył sobie własną. Owszem, w tym jesteśmy ogólnie w Polsce nieźli – i Wacław Zimpel, i Paweł Szamburski działają poza twardymi podziałami. Ale Górczyński wyszedł poza nie w dość spektakularny, ciekawy koncepcyjnie sposób, karczując sobie ścieżkę w poprzek gatunków i konsekwentnie nią podążając – to coś, co opisał jako „muzyka do języków”, próba wykorzystania brzmieniowych walorów i elastyczności stylistycznej swojego instrumentu i oddania muzycznej specyfiki danego języka. Czyli pisanie utworów każdorazowo do tekstów w innym języku. W praktyce brzmi to nie gorzej niż w teorii.

Pierwszą płytę z serii, nagraną jako Malerai / Goldstein / Masecki i poświęconą jidysz, uznałem za jeden z lepszych albumów roku 2014. Drugą, zeszłoroczne Utsuroi, jakoś przegapiłem (poza prezentacją w radiu), choć rzecz jest równie udana i właściwie na polskiej scenie znacznie bardziej zaskakująca. Odnosi się bowiem do japońskiego – w odpowiednio krótkich (w końcu to język haiku), poetyckich tekstach, które częściowo są tłumaczeniami Friedricha Nietzschego, śpiewanych przez Mayę R. Piosenkowa kameralistyka Górczyńskiego (który skomponował tu większość utworów – dwa są autorstwa znanego u nas gitarzysty Kazuhisy Uchihashiego) spogląda na Japonię przez pryzmat nieco dziecięcej fascynacji. Niepodszytej jednak pastiszem. Niewinnej, prostej. Eksponującej wymagający precyzji ton wokalu, bo japoński jest już sam w sobie bardziej muzycznym językiem niż polszczyzna – po pierwsze ważniejsza wydaje się w nim intonacja, po drugie – o ile my mamy problemy z nadmiarem spółgłosek, to japoński rozjaśniają liczne samogłoski. Tę „jasność” i melodyjność motywów skomponowanych przez lidera (ogrywanych – jak zwykle w Malerai – z towarzyszeniem Dagny Sadkowskiej i Mikołaja Pałosza) gaszą tu zgrzytliwe, szorstkie partie gitary Uchihashiego. Ale i mocna, dramatyczna Morosa – pozostająca na drugim końcu spektrum emocjonalnego w porównaniu z najbardziej chyba znanym Hototogisu – wydaje się na swój sposób prosta. A zbudowane na kontrastach Hito Hito Hito Hito pokazuje ten dualizm lekkości, przejrzystości i mroku w jednym kilkuminutowym ujęciu. Intensywność podobna. Wszystko tu zresztą koncepcyjnie pasuje, mimo dużej swobody formy i sporej różnorodności, choćby w podejściu do rytmiki. I mimo żonglowania instrumentami, bo lider sięga po inne, poza klarnetem, instrumenty, od saksofonu, po dziecięcą gitarę, a pozostali muzycy korzystają z całej gamy technik.

Koncertu, który towarzyszył premierze tej znakomitej płyty, będzie można posłuchać dziś po 23.35 w radiowej Dwójce, będzie też szansa, by usłyszeć fragment kolejnej, przygotowywanej na maj płyty tria Malerai. Nadrabiam więc zaległość sprzed roku, jednocześnie powiększając zaległości bieżące. W tym wypadku jednak warto zrobić ten krok wstecz. Tym bardziej, że rozpoczyna się dziś festiwal Nowa Muzyka Żydowska, na którym „muzyka do języków” pojawiła się, jeszcze w wydaniu jidysz, po raz pierwszy.

MALERAI / UCHIHASKI / MAYA R Utsuroi, ForTune 2016, 8/10

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 2

Dodaj komentarz »
  1. Tym, których ciekawość została rozpalona powyższym postem, polecam wywiad, jaki miałem przyjemność przeprowadzić z Michałem Górczyńskim w zeszłym roku, właśnie w okolicach wydania „Utsuroi”. Zapraszam do lektury na PopUpMusic.pl:
    http://popupmusic.pl/no/47/artykuly/601/michal-gorczynski-wywiad

  2. ps: dziś w Warszawie jest też opcja pójścia na koncert (m.in.) Michała Górczyńskiego, w ramach cyklu Impro Miting w Eufemii:
    https://www.facebook.com/events/599716383520550/

css.php