Teraz już się rozumiemy

Notkę o wspaniałej płycie Será que ahora podremos entendernos Mabe Fratti – dość wcześnie opublikowaną – zatytułowałem za jej tytułem „Czy teraz już będziemy się rozumieć?”. Kilka lat później nie trzeba już nikogo przekonywać do zainteresowania się gwatemalską wiolonczelistką, wokalistką i kompozytorką. Pitchfork drukuje entuzjastyczną recenzję z wyprzedzeniem, a nie długo po premierze. „Guardian” zachwyca się bardziej i piórem swojego głównego recenzenta. To tradycyjny odruch zrekompensowania tego, że poprzednio było mniej dobitne i spóźnione. Trochę jak kiedyś z Nike dla Masłowskiej za Pawia Królowej. W tym wypadku jednak można to wziąć za dobrą monetę: nie ma nic gorszego czy nic wtórnego na Sentir que no sabes. Choć to album zbudowany na podobnym fundamencie: urozmaicone, często zaskakujące aranżacje (w sprawdzonej współpracy z I. La Católica), formy zbliżające się do popowo-rockowych z ważną obecnością brzmienia wiolonczeli (które w tych rejonach muzycznych zwykle wróży coś ciekawego, od Arthura Russella, po Lecha Janerkę), a wreszcie melodyjne linie wokalne. Ustalmy tylko wersje: melodyjność, o czym dziś często zapominamy, nie oznacza powtarzanych do upadłego refrenów opartych na trzech nutach, tylko bardziej takie śpiewne zwrotki jak tutaj. W melodyjności nie chodzi tylko o możliwość łatwego powtórzenia frazy. Skandowane refreny oznaczają raczej nośność, której tu proszę nie szukać, bo choć nie ma w tej muzyce barier, to tworzy opowieść romantyczną, introwertyczną, snutą autorskim językiem. Wzruszającą, przebijającą się przez barierę cynizmu i chłodu – kiedy więc Fratti śpiewa o los periodicos, ma moją pełną dziennikarską uwagę – ale pewnie jednak nie skierowaną do każdego.    

I bardzo dobrze – dodajmy. Z końcem czerwca zazwyczaj zamykamy powoli w sezonie wydawniczym czas promocji muzyki dla każdego. Owszem, ta muzyka dla każdego zostaje z nami w kurortach, gdzie słuchamy jej choćby mimo sobie, ale już sam zestaw aktualnych premier z tego piątku – w tym dużo propozycji z małych polskich wytwórni – pokazuje, że nie-sezon wydawniczy to piękny czas spokojnego słuchania, a nie tylko nerwowej konsumpcji. Płyta Mabe Fratti na otwarcie brzmi prawie symbolicznie. Szkoda tylko, że mało wykonawców tego pokroju przyjeżdża na nasze letnie festiwale – tu jednym chlubnych wyjątków są trwające już Inne Brzmienia (dostaniecie tam również część wyliczanych tu ostatnio wydawnictw). Przypominam też o tym, że rozpoczyna się festiwal Glastonbury, który – to ważna informacja dla tych, których na wyjazdy festiwalowe nie stać, a jest takich osób coraz więcej – oferuje możliwość podglądania transmisji koncertów. Dotąd zasięg tych transmisji był ograniczony do publiczności brytyjskiej, w tym roku po raz pierwszy dwa koncerty będą dostępne globalnie: Dua Lipa i Codplay. Nie jest to może z punktu widzenia tego, co pisałem wyżej, najlepsze trafienie, liczę jednak na to, że w przyszłości ta pula się odpowiednio poszerzy. Ale żebyśmy się dobrze zrozumieli: miłych wrażeń, gdziekolwiek jedziecie i czegokolwiek zamierzacie posłuchać.      

MABE FRATTI Sentir que no sabes, Unheard Of Hope 2024 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

24.06 DEAE Lithium, Kilogram
25.06 B°TONG Mass, Zoharum
25.06 Noche Oscura Gardens, Zoharum
25.06 Poto&Aby The Window of His Room
25.06 Rapoon Dream Circles (In Three Phases), Zoharum
26.06 Sachi Kobayashi PSALM016: Lamentations, Phantom Limb
27.06 Fuubutsushi Meridian, Cached
27.06 Goutte Kontur, Opus Elefantum
27.06 Luc Ferrari Complete Works 05
27.06 Tomasz Duda Quartet Nagav, Toinen
28.06 200 Stab Wounds Manual Manic Procedures, Metal Blade
28.06 2K88 Shame, Unsound
28.06 Amaarae Roses Are Red, Tears Are Blue — A Fountain Baby Extended Play, Interscope
28.06 Asher White Home Constellation Study, Ba Da Bing
28.06 Bartosz Kruczyński Dreams & Whispers, Earth Trax
28.06 Camila Cabello C,XOXO, Geffen
28.06 Channel Tres Head Rush, RCA
28.06 Chris Corsano The Key (Became the Important Thing [and Then Just Faded Away​]​)
28.06 Deep Purple Pictures of You EP, Ear
28.06 Dirty Three Love Changes Everything, Bella Union
28.06 Eiko Ishibashi Evil Does Not Exist OST, Drag City
28.06 Eli Keszler Harka, LuckyMe
28.06 Gabriel Birnbaum Patron Saint of Tireless Losers, Western Vinyl
28.06 Hiatus Kaiyote Love Heart Cheat Code, Brainfeeder
28.06 Hubert Zemler Groove 18, Outlines
28.06 Janel and Anthony New Moon In The Evil Age, Cuneiform
28.06 Janel Leppin Ensemble Volcanic Ash: To March Is To Love, Cuneiform
28.06 Johnny Cash Songwriter, Universal
28.06 Katy the Kyng Selfies of You, Husky Pants
28.06 Kim Cass Levs, Pi Recordings
28.06 Kosmos Kosmos, Audio Cave CD
28.06 Laura Cannell Wolflore, Brawl
28.06 Lee Underwood California Sigh
28.06 Lil Yachty & James Blake Bad Cameo, Quality Control
28.06 Loma How Will I Live Without a Body?, Sub Pop
28.06 Lucky Daye Algorithm, Keep Cool
28.06 Lupe Fiasco Samurai, 1st & 15th
28.06 Mabe Fratti Sentir que no sabes, Unheard Of Hope
28.06 Megan Thee Stallion Megan
28.06 Milly Your Own Becoming, Dangerbird
28.06 Neil Young & Crazy Horse Early Daze, Reprise
28.06 Omar Apollo God Said No, Warner
28.06 Prefuse 73 New Strategies for Modern Crime vol. 2, Lex
28.06 Previous Industries Service Merchandise, Merge
28.06 Saccata Quartet Septendecim, We Jazz
28.06 Shackleton & Six Organs of Admittance Jinxed by Being
28.06 SML Small Medium Large, International Anthem
28.06 Sour Widows Revival of a Friend, Exploding In Sound
28.06 Storefront Church Ink & Oil
28.06 SUSS Birds & Beasts, Northern Spy
28.06 The Folk Implosion Walk Thru Me, Joyful Noise
28.06 VA Shanghai’d Soul Episode 12, Numero Group
28.06 Washed Out Notes from a Quiet Life, Sub Pop
28.06 Wilco Hot Sun Cool Shroud, dBpm
28.06 Zheng Hao Harmonium II, Bezirk Tapes