Naraz wszędzie wszystko
Kiedy czytacie te słowa, prawdopodobnie próbuję jakoś uczcić pamięć o Paulu Austerze, niezłym pisarzu z Brooklynu, który już nawet poza prozą (Trylogia nowojorska!) unieśmiertelnił palenie na ekranie: w Dymie i Brooklyn Boogie. A teraz zmarł na raka płuc. Polifonia ma chwilową przerwę techniczną, dziś można będzie za to posłuchać podkastowej rozmowy z Mariuszem Hermą o jego serwisie Beehype na Polityka.pl. Warto. Warto też posłuchać Kamasiego Washingtona, choć to trochę inny zestaw przyjemności niż poprzednio. Największy współczesny melodysta wśród saksofonistów i świetny kompozytor potężnych jazzowych form idzie na nowej płycie Fearless Movement w kilku różnych kierunkach naraz. Jest funk i soul, R&B i gromada gości, co sygnalizowały już single. Są dłuższe formy, ale tym razem pojedyncze (Road to Self) i bardzo bliskie koncertowej formule, z wieloma solówkami. Wszystkiego łącznie jest aż za dużo – to chyba najbardziej przytłaczająca z dotychczasowych płyt KW, mimo tej różnorodności. A może właśnie za jej sprawą. Z kolei styl gry Kamasiego wydaje się dziś jasny, dobrze znany i można go czytać z wyprzedzeniem. Nie znaczy to, że jest źle, ale kiedy jako gość pojawia się Terrace Martin, dostajemy prawdopodobnie najciekawsze partie saksofonu na całej płycie. Wrac z kolejnym na liście utworem Get Lit – najlepszy fragment albumu. Przypadek? Być może. Dobrej końcówki długiego weekendu. To jest płyta na długie weekendy, aż szkoda, że nie pojawiła się od razu w środę.
KAMASI WASHINGTON Fearless Movement, Young 2024
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
27.04 Artur Rumiński Cosmos, Antenna Non Grata
29.04 Dawno Temu Sacralia, Pointless Geometry
29.04 SSRI SSRI, Pointless Geometry
30.04 Jerome Deupree / Matthew Shipp / Joe Morris Travelogue, Fundacja Słuchaj
1.05 Lisa Lerkenfeldt Suite for the Drains
1.05 Sam Gendel & Sam Wilkes The Doober, Leaving
2.05 DMX Krew Unlikely Seeming, Byrd Out
2.05 Sipaningkah Langkah Suruik, Chinabot
3.05 Amy Aileen Wood The Heartening, Colorfield
3.05 Andrea Taeggi Nattdett, Hands In the Dark
3.05 Broadcast Spell Blanket – Collected Demos 2006-2009, Warp
3.05 Charlotte Day Wilson Cyan Blue, XL
3.05 Dua Lipa Radical Optimism, Warner
3.05 Goran Kajfeš Tropiques Tell Us, We Jazz
3.05 Hana Vu Romanticism, Ghostly
3.05 Ibelisse Guardia Ferragutti & Frank Rosaly MESTIZX, International Anthem
3.05 Ibibio Sound Machine Pull the Rope, Merge
3.05 Jan Jelinek Social Engineering, Faitiche
3.05 Jasmine Myra Rising, Gondwana
3.05 Jean-Emmanuel Rosnet Les Alentours, Not Not Fun
3.05 Jessica Pratt Here in the Pitch, City Slang
3.05 Kamasi Washington Fearless Movement, Young
3.05 Kee Avil Spine, Constellation
3.05 LA Priest La Fusion, Domino
3.05 Latrala Latrala, Otherly Love
3.05 Luke Stewart Unknown Rivers, Pi Recordings
3.05 Mdou Moctar Funeral for Justice, Matador
3.05 Milo Korbenski When You Gonna Tell ‚Em the Truth, Aaron?, Phantom Limb
3.05 Nsasi Coinage, Hakuna Kulala
3.05 Nubiyan Twist Find Your Flame, Strut
3.05 Rasco Dmaot, Batov
3.05 Shakali Rihmastossa, Not Not Fun
3.05 Sia Reasonable Woman, Atlantic
3.05 Steph Richards Powervibe, Northern Spy
3.05 Stephan Crump Slow Water
3.05 The Lemon Twigs A Dream Is All We Know, Captured Tracks
3.05 Yayoba A Maze of Glass, Not Not Fun
Komentarze
NADINE SHAH – Filthy Underneath – zdecydowanie warto.
meth. – SHAME – WARTO.
ELBOW – Audio Vertigo – zdecydowanie warto.
PYE CORNER AUDIO – The Endless Echo – warto.
VAMPIRE WEEKEND – Only God Was Above US- warto.
THE BLACK KEYS – Ohio Players – warto.
METZ – Up On Gravity Hill – warto.
PEARL JAM – Dark Matter – warto.
EINSTÜRZENDE NEUBATEN – Rampen ( apm: alien pop music) – zdecydowanie warto.
ST. VINCENT – All Born Screaming – zdecydowanie warto.
PET SHOP BOYS – Nonetheless – czemu nie.
IBIBIO SOUND MACHINE – Pull The Rope – warto.
MDOU MOCTAR – Funeral For Justice – warto.