Jest très bien i çok güzel
Może nie jest tak źle z tą muzyką nieanglosaską jak wskazywałoby to prezentowane wczoraj badanie. Dzisiejszy premierowy piątek to jeden z tych jak dotąd najmocniejszych w ciągu roku, a dostajemy spory wybór piosenek w innych niż angielski językach (lista premier jak zawsze na dole wpisu). Gdyby dziś było disco, byłoby to disco tureckie. A gdyby można było zaprosić znajomych na wino, to dałoby się to wydarzenie udźwiękowić niezłą płytą po francusku. Niestety, w mojej sytuacji ani jedno, ani drugie nie wchodzi chwilowo w grę, moje poczynania śledzi aktualnie aplikacja, selfie robię sobie z urzędu, dwa razy dziennie, wina chyba bym nie poczuł – poza samym alkoholem – a z ostatniego snu o tym, że chodzę po mieście, obudziłem się zlany zimnym potem. Ale ogólnie, dziękuję, dobrze, prawdopodobnie wariant brytyjski. Mogę więc tylko – nie wchodząc już w dalsze szczegóły – polecić to i owo.
Kariery takich zespołów jak Altın Gün należą do pozytywnych skutków ubocznych globalizacji. Bo choć założony we Holandii przez basistę Jaspera Verhulsta zafascynowanego odkrywanym po latach anatolijskim rockiem i działający w Europie, pozostaje współczesnym głosem sceny tureckiej. Śpiewają tu wymiennie Merve Daşdemir i Erdinç Ecevit, ludowy saz, krewniak buzuki, pojawia się jako charakterystyczne uzupełnienie partii gitarowych, ale sekcja rytmiczna rwie się w stronę tanecznego funku. Do tego najnowsza płyta jeszcze śmielej szuka bardziej współczesnych inspiracji – wypełniają ją brzmienia syntezatorowe, pojawia się automat perkusyjny, tu i ówdzie pojawia się reggae, a sam Verhulst mówi dziś o powrocie, owszem, ale w bliższe nieco lata 80. To z kolei efekt uboczny lockdownu – zespół, bardzo ceniony na europejskich scenach jako formacja koncertująca, przygotowywał ten album w innych niż dotychczas, bardziej domowych warunkach. O ostateczny brzmieniowy sznyt zadbali tym razem członkowie producenckiego duetu Asa Moto z Belgii, jest to stylowe, niezbyt może głębokie, ale zaraźliwie melodyjne tematy ciągle są zaletą tej wersji tureckiego popu. Ciągle też przyciąga element tradycji, obecny choćby w nowej wersji folkowego klasyka Hey Nari. Ale najlepsze są i tak Bulunur Mu i Yüce Dağ Başında. I ten moment, gdy orientujecie się, że jesteśmy już za połową płyty, a były dotąd praktycznie same single.
ALTIN GUN YOL, Glitterbeat 2021, 8/10
Kariera François Marry’ego, założyciela Frànçois & The Atlas Mountains, to już raczej dowód na niedawne bliskie kontakty kulturalne kontynentu i Wysp Brytyjskich. Zahaczyła o Wielką Brytanię – gdy urodzony we francuskim regionie Charente-Maritime artysta wyjechał do Bristolu. Ale rockowe i anglosaskie fascynacje wczesnej młodości zamienił szybko na francuskie – bo jeśli Brytyjczycy mają indie rocka, to Francuzi mają indie chanson i jest z czego czerpać. Przyjemny jak nagłe ocieplenie w środku zimy album Banane bleue jest mocno zadłużony stylistycznie u takich artystów jak Dominique A, a nawet przypominana ostatnio Lizzy Mercier Descloux. Miękki, melodyjny i elegancki. Brakuje tylko tylu przebojowych piosenek, ile mają członkowie opisywanego wyżej Altın Gün. No i jeśli tam był ten pozaturecki aspekt, to i tu skład jest ostatecznie mieszany jak odbiór słabszej drugiej części albumu – francusko-brytyjski.
FRANCOIS & THE ATLAS MOUNTAINS Banane bleue, Domino 2021, 6-7/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
20.02 d’ & I Make Limbo 243 Days In Orbit, World Of Pane EP
20.02 Gus Garside and Hervé Perez The Unexpected Visitor, 577 Records
20.02 Sati Sauri Wieczna muzyka
21.02 A Winged Victory for the Sullen Invisible Cities, Ninja Tune
21.02 Furia W śnialni, Pagan
21.02 Pleń Pleń, Jvdasz Iskariota Rec
22.02 Mavi End of the Earth EP
22.02 Tsh Goventing „0048”, IA
22.02 Vapour Theories Celestial Scuzz, Fire
23.02 Escape From Warsaw Korozje, Zoharum
23.02 JARL Hyperacusis, Zoharum
24.02 Mattie Human Thing, Leaving EP
24.02 Tau Contrib Encode, Sferic
25.02 @c Liminal Movements, Holuzam
25.02 Artur Rumiński Steep Hill, Szara Reneta
25.02 Bro Biden Encounter Vast, Vivarium
25.02 Forever Amber The Love Cycle, Guerssen
25.02 Ghostcrown Bruit – Harsh Noise Scraps, Szara Reneta
25.02 Hanne Lippard PigeonPostParis, Boomkat Editions MC
25.02 Laura Mvula 1/f, EP
25.02 Nick Cave & Warren Ellis Carnage
25.02 Sly5thAve What It Is – Live Before the Lockdown, Tru Thoughts
Adrian Younge The American Negro, Jazz Is Dead
Albert Ayler Quintet 1966: Berlin, Lörrach, Paris & Stockholm. Revisited, Hat Hut
Alice Cooper Detroit Stories, Ear
Altın Gün YOL, Glitterbeat
Architects For Those Who Wish To Exist
Balthazar Sand, PIAS
Blanck Mass In Ferneaux, Sacred Bones
Bogusław Rudziński Unitron, GAD
Byard Lancaster My Pure Joy, Black Fire/Strut
C. Tangana El Madrileño, Sony
Cabaret Voltaire Shadow of Funk, Mute EP
Carpool Tunnel Bloom, Pure Noise
Cloud Nothings The Shadow I Remember, Carpark
Danny L Harle Harlecore, Mad Decent
Dax Pierson Nerve Bumps (A Queer Divine Dissatisfaction), Dark Entries
Dean McPhee Witch’s Ladder, Hood Faire
Don Cherry Cherry Jam, Gearbox arch.
François & The Atlas Mountains Banane Bleue, Domino
Geneva Jacuzzi Lamaze, Mexican Summer reed.
Henryk Debich Monika / Zabawa w ciemności, Astigmatic 7″
Jackson Ryland A Million Questions, Atlantic Rhythms
Jacober Sketch for Winter X: Immortal World, Geographic Nord
Jan Ptaszyn Wróblewski Quartet Słupy milowe, GAD
Jeff Mills The Clairvoyant, Axis
Jerzy Milian / Orkiestra PRiTV w Katowicach Znak wodnika, GAD
John Tejada Year Of The Living Dead, Kompakt
Julien Baker Little Oblivions, Matador
Karima Walker Waking the Dreaming Body, Keeled Scales
King Gizzard & The Lizard Wizard L.W.
Kuba Płużek Book of Resonance, Audio Cave
Laura Cannell & Kate Ellis February, Sounds Brawl EP
Lost Horizons In Quiet Moments, Bella Union
Love Machine Düsseldorf – Tokyo, Unique
Madison Beer Life Support, Epic
Maxïmo Park Nature Always Wins, PIAS
Melvins Working with God, Ipecac
Mouse On Mars AAI, Thrill Jockey
Neil Young with Crazy Horse Way Down in the Rust Bucket, Reprise arch.
PJ Harvey Stories From the City, Stories From the Sea – Demos, Island arch.
Plankton Wat Future Times, Thrill Jockey
Roosevelt Polydans, Greco-Roman
Sam Gendel Fresh Bread, Leaving
Smerz Believer
Stereolab Electrically Possessed [Switched On Vol. 4], Duophonic arch.
Thumbscrew Never Is Enough, Cuneiform
Tola Szlagowska Subtitles
VA Electric Jesus (Music From and Inspired By the Motion Picture), Joyful Noise
Volvopenta Simulacrum, Tonzonen CD, LP, DL
Wau Wau Collectif Yaral Sa Doom, Sahel Sounds
wh0wh0 wh0wh0, Coastline Northern Cuts
Willie Nelson That’s Life, Legacy
Wojciech Kilar Cała naprzód! / Giuseppe w Warszawie, GAD
Powyższe płyty ukazały się 26 lutego, chyba że zostały oznaczone inną datą.
Komentarze
Nowy, całkiem świeży, dzisiaj ukazujący się, niespodziewany album Nick Cave’a i członka jego Bad Seeds Warren’a Ellis’a. Świetny obiecujący kawałek z tego albumu. https://youtu.be/BazaZMjBhnQ
Panie Bartku, najpierw – zdrowia. Czy audycja o spiritual jazzie to już w trakcie była? Bo nie było słychać, a było czego słuchać. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
Bartek
Kraków
@krkb –> Bardzo dziękuję! Jestem już raczej po niż w trakcie, przebieg na szczęście lekki, jeszcze drobne pozostałości. Audycję nagrywaliśmy zdalnie (jak w lockdownie w kwietniu i maju – mam nadzieję, że nie było słychać), ale towarzystwo red. JH zawsze i tak działa uzdrawiająco. 🙂
Dopiero niedawno dowiedziałem się, że Coltrane zażywał LSD w ostatniej fazie twórczości… LSD było w połowie lat 60. badane a nawet stosowane dla swoich potencjalnych właściwości medycznych – zdaje się zrezygnowano już z tej koncepcji.
Warto zwrócić uwagę na debiut zespołu Camera z Berlina.Przypuszczalnie nigdy nie zdobędzie większej popularności ,więc byłoby szkoda gdyby ta muzyka przeszła bez echa. W jak najlepszej krautrockowej tradycji a la Harmonia czy Neu!. https://www.youtube.com/watch?v=k1mTxg97e9
W tym tygodniu nr 1 – wedlug krytykow muzycznych dziennika szwedzkiego
„Dagens Nyheter” 27.02.2021
YU SU
„Yellow River Blues” ( bié Records) (NY)
https://www.youtube.com/watch?v=2pohcFNW0FM
The Chinese-born, Vancouver-based electronic musician’s debut album fuses disparate moods, styles, and experiences into a varied set of songs that touch on ambient dub, synth pop, and left-field house.
(Pitchfork, Nathan Smith)
A promising taste of the Chinese-Canadian producer’s new album, with a guest spot from Xiamen’s Knopha
Ozzy – ciekawa rzecz.Poslucham na weekend
Tutaj link do płyty zespołu Camera,, Prosthuman”https://youtu.be/k1mTxg97e9g