Dyskretny urok odprężenia
Napięcie, w jakim żyjemy, ma prawdopodobnie nie mniejszy wpływ na nasze zdrowie niż sam koronawirus. Tylko jak tu spuścić powietrze, żeby od razu nie wyszedł z tego przerażająco rozluźniony amerykański spring break, który wraz z powracającą z wyjazdu na Florydę młodzieżą rozniesie zapewne za chwilę wirusa po środkowych stanach? Można na tradycyjną modłę, opatentowaną w klubowych chillout-roomach ćwierć wieku temu. Tak to robi duet Skalpel, któremu znowu się udało nagrać bardzo potrzebną płytę, choć gra muzykę nieco inną niż w okresie debiutu.
Z pewnym dystansem podchodziłem do nowego Skalpela, mając świadomość, że panowie Marcin Cichy i Igor Pudło zrobili już na polskiej scenie bardzo dużo – w duecie i solo – a w takich sytuacjach trudno oczekiwać wielkich ambicji i albumu, który jakkolwiek zmienia jeszcze stan lokalnej sceny. Highlight pozytywnie mnie zaskoczył, bo uprzedza wszelkie wątpliwości – nie jest płytą rewolucyjną, jest raczej albumem zdystansowanym i dojrzałym. Z kolażowo wyklejonej, ale jednak dość klaustrofobicznej przestrzeni dwóch pierwszych albumów wychodzi – jeszcze mocniej niż Transit – na szeroką przestrzeń. Coś jakby członkowie Skalpela otworzyli w swoim studiu nagraniowym szeroko okna. Choć – jak znam życie – bardziej już uprawiali przy okazji tego albumu wielomiesięczną pracę zdalną.
Stylistycznie, jak już wzmiankowałem, Skalpel wraca do okresu z okolic własnego debiutu. Czytam Highlight jako hołd dla całej estetyki sceny połowy lat 90. – z nu jazzem, breakbeatami, louge’ową elegancją – choć po drodze duet przejął też co nieco z estetyki The Cinematic Orchestra, Bonobo i Jazzanovy w późniejszym wcieleniu, a wreszcie odrobił lekcje z nowej fali polskiego chilloutu, z Pejzażem i serią The Very Polish Cut Outs na czele. Powstał w ten sposób album bardziej satysfakcjonujący niż Transit, nawet jeśli mniej ekscytujący niż pierwsze nagrania. Za to brzmieniowo Highlight wydaje mi się najmocniejszą propozycją w historii Skalpela. Ma w sobie dyskretny spokój i odprężające działanie – przydatne dziś, jutro pewnie już niezbędne.
SKALPEL Highlight, NoPaper/!K7 2020, 7/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
15.03 Charlemagne Palestine & John Körmeling Ffroggssichorddd, Staalplaat
15.03 Donald Glover Donald Glover Presents (była online i znikła)
15.03 Emil Miszk & The Sonic Syndicate Artificial Stupidity, Alpaka
15.03 Piotr Lemańczyk Trio In Simplicity, Soliton
16.03 Emiter AO music for small electronic objects, beat, tape and voice
16.03 Jeich Ould Badou Music from Saharan WhatsApp 03, Sahel Sounds
16.03 Sarah Louise Earth and Its Contents
17.03 Kyle Motl, Patrick Shiroishi, & T. J. Borden In This Failing Light, Confront
17.03 MV4 Gilles Peterson Presents: MV4, Brownswood
17.03 Olga Mella Everyone is Looking at the Sun: Her Complete Recorded Works in Chronological Order, 1926-28, Canary
17.03 Torpur Cut, Chopped & Sliced, Enjoy Life
17.03 Watt Recorded In Miami 1989-1991, Bill Orcutt
18.03 Keith Fullerton Whitman GRM (Redactions)
18.03 Mirt Resonance, Saamleng
18.03 Oscillatorial Binnage Agitations: Post-Electronic Sounds, Sub Rosa
19.03 Joachim Nordwall Music for Inner Peace and Outer Disturbance, iDEAL
19.03 Piotr Dąbrowski Wyszło z boru
19.03 Tom Chant & Vasco Trilla Scintillator
19.03 VA Pre – Palsecam 1994-1999, Pionierska
19.03 Visible Cloaks Two Installations, RVNG Intl
3rensa Another World, Room40
Adrian Younge And Ali Shaheed Muhammad Jazz Is Dead 001, Jazz Is Dead
Arbouretum Let It All In, Thrill Jockey
Aruán Ortiz With Andrew Cyrille And Mauricio Herrera Inside Rhythmic Falls, Intakt
Baxter Dury The Night Chancers
Beatriz Ferreyra Echos+, Room40
Blacks’ Myths Blacks’ Myths 1, Atlantic Rhythms
Bobby Conn Recovery, Tapete
Chris Forsyth with Garcia Peoples Peoples Motel Band
Christian Löffler Lys, Ki
Container Scramblers, Alter
Dawid Grzelak Rok od wydarzeń w Londynie EP
Electric Indigo Ferrum, Editions Mego
Erik Griswold All’s Grist That Comes To The Mill, Room40
Eye Flys Tub of Lard, Thrill Jockey
Felipe Salles The New Immigrant Experience, Tapestry
Golem Mecanique Nona, Decima et Morta, Ideologic Organ
Helen Money Atomic, Thrill Jockey
Hunger Pangs (Marek Kądziela / Tomasz Dąbrowski / Kasper Tom Christiansen) Hunger Pangs II, Audio Cave CD, DL
Ian William Craig Red Sun Through Smoke, 130701
Irreversible Entanglements Who Sent You?, International Anthem
James Righton The Performer, Deewee
Janek Pęczak Jestem, Serce Muzy
Jon Hassell Vernal Equinox, Ndeya reed.
L/F/D/M Ambitions of Guilt, Night Gaunt EP
Lapsley Through Water, XL Recordings
Luca T. Mai Heavenly Guide
Matthew Tavares & Leland Whitty Visions ,Mr Bongo
Max De Wardener Music for Detuned Pianos, Village Green
Michael Gordon Anonymous Man, Cantaloupe
Moaning Uneasy Laughter, Sub Pop
Morrissey I Am Not a Dog on a Chain, Etienne
Ohad Talmor Newsreel Sextet Long Forms, Intakt
ONIPA We No Be Machine, Strut
Pokusa Live Sesh
Prolaps Pure Mud Volume 7, Hausu Mountain
Pye Corner Audio Five Years in the Dark
Rafael Anton Irisarri The North Bend (10th Anniversary Edition), Room40
Ranil Ranil y su Conjunto Tropical (Limited Dance Edition), Analog Africa
Ricardo Richaid Travesseiro Feliz, Far Out
Roger Eno & Brian Eno Mixing Colours, Deutsche Grammophone
Rosalie IDeal, Universal
Rustin Man Clockdust, Domino
Shamir Cataclysm
Skalpel Highlight, K7/NoPaper
Star Searchers Avatar Blue, Discrepant
The Animen Same Sun/Different Light
The Antwoord House of Zef, Zef
The Dirty Knobs Wreckless Abandon, BMG
The Weeknd After Hours, Republic
Thor Harris Doom Dub, Joyful Noise
Tompaul Wallawer, Flimmerplatten EP
Tony Allen & Hugh Masekela Rejoice, World Circuit
春ねむり [Haru Nemuri] Lovethism EP
Oznaczone konkretną datą płyty ukazały się tego dnia, który podałem. Nieoznaczone, czyli cała reszta – 20 marca.