To miasto

Jest dobrym zwyczajem dziennikarskim, że część rozmowy pozostaje off the record. Tak się jednak składa, że część niewykorzystywana w spisanej wersji rozmowy bywa subiektywnie najciekawsza i zostaje w głowie na długo. Czasem nie jest to wcale rzecz nie do publikacji, tylko po prostu rozbiegówka, moment zwykłej naturalnej, kawiarnianej wymiany zdań przed tą zasadniczą. W wypadku mojego wywiadu z Brodką z jesieni 2022 r. rozmowę na związane z jej twórczością tematy poprzedzała część, której nawet nie spisywałem, tylko podczas odsłuchu opatrzyłem w notatkach komentarzem: rozmawiamy o Samie Gendelu i Louisie Cole’u. Była to bowiem luźna pogawędka o kalifornijskiej scenie. Dziś okazałaby się całkiem ważna i bezpośrednio dotykałaby działań artystki, bo na najnowszym, powstańczym albumie Brodki debiutuje w Polsce (od razu z wysokiego C, bo w martyrologicznym kontekście) Gendel. A piszę o tym dlatego, żeby się usprawiedliwić, dlaczego po 20 latach od powstania Muzeum Powstania Warszawskiego, kiedy doroczne projekty muzyczne tej placówki zeszły już do poziomu sezonowej oczywistości i trochę mnie to nuży, zajmuję się jednak na blogu pisaniem o rocznicy warszawskiego zrywu. 

Powodów do napisania o płycie „WAWA” jest więcej. Jest to też płyta, rzekłbym, nienatrętnie autorska. Bardziej już kuratorska, bo Brodka więcej tu wymyśliła niż wyśpiewała. To ostatnie najlepiej wyszło w Sierpniu, który do pewnego stopnia wydaje się nawet kontynuacją przełomowej Sadzy. Co do koncepcji – samo sprowadzenie do Warszawy Gendela (mam nadzieję, że zagra dziś na promocyjnym koncercie) jest sporym osiągnięciem, a obsadzenie go w duecie z Marcinem Maseckim (!) w wykonaniu hejnału warszawskiego Zbigniewa Bagińskiego pokazuje przydatny kreatywny luz zaraz na początku płyty. Nie gorszym, ba!, kapitalnym pomysłem było zaproszenie Księżyca do wykonania Warszawy Bowiego. I ściągnięcie EABS i Błota – wprawdzie nową wersją Snu o Warszawie trudno cokolwiek wnieść, to jednak wykorzystująca dźwięki syren Godzina W brzmi świeżo i rewelacyjnie, a przede wszystkim ma w sobie ducha miasta. Ten pojawia się tu co rusz – także w mozaikowości, różnorodności całego materiału. Tego brakowało mi na innych płytach Muzeum. Poza tym Brodka ucieka od czysto martyrologicznego podejścia w rozmowę o mieście – i dobrze. Jest skończona liczba opowieści o Powstaniu, za to nieograniczona jest liczba indywidualnych opowieści o Warszawie, które między innymi mit powstańczy kształtuje. Każdy ma swoje spotkanie z tym miastem. W tym sensie Brodkę można traktować trochę jako postać z tradycji Osieckiej, kiedy opisuje miasto z perspektywy swojej Saskiej Kępy, a bardziej jeszcze zobaczyć w jej działaniach współczesną wersję drogi coverowanej tu Ireny Santor. I jedną, i drugą przywiodła do Warszawy w młodym wieku kariera muzyczna. I jedna, i druga szybko śpiewały rzeczy symbolicznie kojarzące się z tym miastem – przy zachowaniu wszystkich proporcji, oczywiście, okres odbudowy, w który wpisały się przeboje Santor, był niepowtarzalny. Obie podtrzymywały pewną tradycję Warszawy jako miasta inspirującego dla piosenki. W pewnym stopniu to piosenki potwierdzają jego żywotność.

Choć powiem wam, że zobaczyć w czwartkowe popołudnie, po powrocie z wakacyjnych podróży, siedzącą na osiedlowej ławeczce Irenę Santor, to doświadczenie niezwykłe, nawet gdy nikt nie śpiewa.  

BRODKA (I GOŚCIE) WAWA, Muzeum Powstania Warszawskiego 2024

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

20.07 Nat Birchall Dimensions of the Drums – Roots Reggae Instrumentals
22.07 Jacek Sienkiewicz Directions: Meaning & Truth, Recognition
24.07 Hakushi Hasegawa Mah​ō​gakkō, Brainfeeder
26.07 A Wake In Providence I Write To You, My Darling Decay, Unique Leader
26.07 Alex Izenberg Alex Izenberg & The Exiles, Domino
26.07 Armen Nalbandian & Chris Corsano A Spontaneous Breaking of Symmetry III
26.07 Ayumi Ishito Wondercult Club, 577 Records
26.07 Ben Seretan Allora, Tiny Engines
26.07 Bill Callahan Resuscitate!, Drag City
26.07 Blur Live at Wembley Stadium, Parlophone
26.07 Brodka WAWA, Muzeum Powstania Warszawskiego
26.07 Bruce Springsteen & The E Street Band The Reunion Tour ’99, Columbia
26.07 Crack Cloud Red Mile, Jagjaguwar
26.07 Cults To the Ghosts, Imperial
26.07 Daniel Casimir Balance, Jazz Re:Freshed
26.07 Empire of the Sun Ask That God Capitol
26.07 Ghost Rite Here Rite Now, Loma Vista
26.07 Holy Tongue & Shackleton The Tumbling Psychic Joy of Now, AD93
26.07 Ice Spice Y2K!, Capitol
26.07 Ignacy Puśledzki Proste piosenki
26.07 Isabell Gustafsson-Ny Rosenhagtorn, Warm Winters Ltd.
26.07 Joshua Bassett The Golden Years, Warner
26.07 Julia-Sophie Forgive Too Slow, Ba Da Bing
26.07 KMRU Natur, Touch
26.07 Laura Cannell Mammothlore, Brawl
26.07 Moor Mother The Great Bailout (Deluxe), Anti-
26.07 Nathan Bowles Trio Are Possible, Drag City
26.07 Nudo Alma Blindada, Halcyon Veil
26.07 Oval Angle Figures of Speech, Moon Glyph
26.07 Pat Metheny MoonDial, BMG
26.07 Porter Robinson Smile!, Mom+Pop
26.07 Powerwolf Wake Up the Wicked, Napalm
26.07 Rakim G.O.D.’s Network (Reb7rth), Holy Toledo Productions
26.07 Raphael Rogiński Žaltys, Unsound
26.07 VA Monaural Poetry vol.1 (Gadt, Rzepka, Dymny, Pospieszalski, Kryszk, Mazurkiewicz), Monaural Poetry 10″ clear ltd
26.07 Wand Vertigo, Drag City
26.07 WaqWaqKingdom Mind Onsen, Phantom Limb
26.07 Yang Rejoice!, Cuneiform
26.07 Yann Novak The Voices of Theseus, Room40