Opla w kraju Opla

Mikrooberki to nie są dzieci Mikrobiego. Choć członkowie grupy Opla mogą jeszcze pamiętać węgierską dziecięcą animację ery PRL. To jest to, co ze swoich oberków – na poprzednich płytach intensywnych, mocno akcentujących brzmienia gitarowe na przesterze, zrobił duet Piotra Bukowskiego i Huberta Zemlera na GTI. Nieprzypadkowo album ukazuje się nakładem Pointless Geometry. Skala dynamiczna obertasów uległa mocnemu ograniczeniu, one same – wyciszeniu, a substancja rytmiczna oberków – zagęszczeniu. A całość ma bardziej brzmienie elektronicznej sondy (jednak Mikrobi!) odwiedzającej te źródła od muzyki źródeł i nadającej transmisję w kodzie binarnym. Przy czym – nawet po tym  sprasowaniu i wyciszeniu – jest to muzyka jeszcze bogatsza brzmieniowo niż poprzednie nagrania duetu, wypełniona całą feerią brzmień instrumentów perkusyjnych i strunowych. Są w tym więc pewne paradoksy, owszem, ale efekt fascynujący i wpisuje się w strumień tych powstających w ostatnich latach mocno kombinowanych (praca na rytmach trójdzielnych to nie kaszka z mlekiem) reakcji na muzykę tradycyjną. 

Efekt końcowy jest dość abstrakcyjny – i często wydaje się tu, że im bardziej abstrakcyjnie, tym ciekawiej – ale nie powstał w jakiejś zupełnej próżni. Jeśli więc chodzi o jakieś punkty odniesienia, to Opla spogląda w stronę kraju Opla. Ta konwencja wywołuje w paru momentach luźne skojarzenia z nagraniami duetu Flanger i solowymi płytami Burnta Friedmana (co szczególnie mnie cieszy – przy czym Friedman idzie w inną stronę, bo interesuje go inny obszar kulturowy i czysty trans), a na poziomie czysto producenckim – z całą tamtejszą sceną „mikroelektroniki”. Stąd te moje mikrooberki. Tyle że polski duet jest przy tym bardziej organiczny brzmieniowo, rozwija te producenckie techniki elektronicznych twórców na poziomie wykonawczym, trochę jak gdyby twórcy wylądowali na polskiej wsi i musieli korzystać z tego, co mają pod ręką. Więcej w tym kurzu, mniej sterylności, bardzo dużo polirytmicznej wyobraźni. Bardzo jestem ciekaw przyjęcia tej kasety już nie w Polsce, tylko na Zachodzie, niekoniecznie tylko tym najbliższym.  

A ponieważ pół mieszkania mam dziś zawalone powiadomieniami z Bandcampa (jest pierwszy w roku Bandcamp Friday), zostaję przy tym krótkim opisie. Proponuję zerknąć na poniższą listę – Young Fathers i La Tène (ci ostatni zresztą to też gra z tradycją, tyle że francuską) proponuję obstawiać jako jedne z pierwszych albumów do odsłuchania. Warto.   

OPLA GTI, Pointless Geometry 2023

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

28.01 Don Cherry & Jean Schwarz Roundtrip (1977), Transversales arch
28.01 파란노을 [Parannoul] After the Magic, Topshelf
29.01 Tomasz Bednarczyk Secret Ambient Friends Gig #4, Somewhere Nowhere
30.01 Evita Manji Spandrel?, PAN
30.01 Hollie Kenniff All Have Places That We Miss, Western Vinyl
30.01 Jacek Chmiel+Thomas Rohrer Remembered Present, Scatter
31.01 Gorgonn Six Paths, SVBKVLT
31.01 Grant Chapman Indentations, Metron
31.01 Matthewdavid On Mushrooms, Leaving
1.02 Opla GTI, Pointless Geometry MC/DL
1.02 Robactwo Miękkie miasta, Chwast Records DL, CD ltd
1.02 Tekla Goldman Taśma
1.02 The Veil .​.​.​And Out Of The Void Came Love, Ba Da Bing
1.02 VA Waiting for Your Return: A Shidaiqu Anthology 1927​-​1952, Pt. I, Death Is Not The End
2.02 Biliana Voutchkova & Sarah Davachi Slow Poem For Stiebler, Another Timbre
2.02 Moussa Tchingou Tamiditine EP, Sahel Sounds
2.02 Oneda, Mr Scruff, Gabe Gurnsey Warriors Daughter / Rollin’, Heavenly
2.02 Satin Doll A Model Within, Superpang
2.02 Young Fathers Heavy Heavy, Ninja Tune
3.02 Acid Arab ٣ (Trois), Crammed Discs
3.02 All Out Celestial Rot
3.02 Atom™ Nacht, Raster EP
3.02 Bardo Pond No Hashish, No Change Money, No Saki Saki, Three Lobed reed
3.02 Brandon Ross Of Sight and Sound, Sunnyside
3.02 Dreamstate Untethered EP
3.02 Ellie Goulding Higher Than Heaven, Interscope
3.02 Hamish Hawk Angel Numbers, Post Electric
3.02 Huntly Sentimental Still, Remote Control
3.02 Isabelle Bodenseh Flowing Mind, GLM
3.02 John Frusciante : I I ., Avenue 66
3.02 John Frusciante . I :, Avenue 66
3.02 Kacper Krupa First Snow
3.02 Korn Requiem Deluxe, Loma Vista
3.02 L’Eclair Cruise Control, Les Disques Bongo Joe
3.02 La Tène Ecorcha​/​Taill​é​e, Les Disques Bongo Joe
3.02 Lea Bertucci Metal Aether Murmurations Resonant Field Phase Eclipse Bundle, Cibachrome Editions
3.02 Lee Paradise Steady EP, Telephone Explosion
3.02 Loscil & Lawrence English Colours of Air, Kranky
3.02 Merzbow Noise Matrix
3.02 Pavel Milyakov Project Mirrors, AD 93
3.02 Raye My 21st Century Blues, Human Re Sources
3.02 Richard Beaudoin Digital Memory and the Archive, New Focus
3.02 Rien Faire Peuple, Dur & Doux
3.02 Robert Forster The Candle and the Flame, Tapete
3.02 Ryley Walker & Jeff Tobias It’ll Sound Different Once We Get Some Bodies in the Room
3.02 Sanguisugabogg Homicidal Ecstasy, Century Media
3.02 Seljuk Rustum Cardboard Castles, Hive Mind
3.02 Shania Twain Queen of Me
3.02 Sunny War Anarchist Gospel, New West
3.02 Szlauch Smród, Syf Records
3.02 The Go! Team Get Up Sequences Part Two, Memphis Industries
3.02 The Men New York City, Fuzz Club
3.02 The Waeve The Waeve, Transgressive
3.02 TNS Submersive Behaviour, Joyful Noise
3.02 Tony Conrad / Arnold Dreyblatt / Jim O’Rourke Tonic 19​-​01​-​2001, Black Truffle arch
3.02 Toumba Petals EP, Hessle Audio
3.02 Valtteri Laurell Nonet Tigers Are Better Looking, We Jazz
3.02 Vladislav Delay Whistleblower, Keplar
3.02 Will Epstein Wendy, Fat Possum
3.02 Zave Trow envo​û​teuse haleine, Room40