Doświadczenie roku
Piotra Kurka najłatwiej można było ostatnio usłyszeć w teatrze – w Warszawie Grzegorz Jarzyna wystawia właśnie kolejny tekst Doroty Masłowskiej, Innych ludzi, do których – obok hiphopowej załogi – muzykę skomponowali Krzysztof Kaliski i właśnie Kurek. Solowe płyty ten ostatni wydaje rzadko, wiele pomysłów zostawia w szufladach. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że często publikuje poza Polską, korzystając z zaproszeń wytwórni, które nie mają u nas regularnej dystrybucji. Tak było ze znakomitą Edeną. Czasem mało kto w Polsce zauważy moment premiery. Ale nakład winylowej edycji nowego albumu Polygome sprzedał się na półtora miesiąca przed premierą, tu i znajomość terminów nie pomoże. Kto się zagapił, może tej jednej z polskich płyt roku – co bez ryzyka można zadeklarować już dziś – posłuchać w wersji cyfrowej.
Pierwszy fragment płyty, który poznaliśmy, to tytułowe Polygome z subtelnym nawiązaniem do Erica Satiego, które od razu sygnalizuje kierunek – słuchać będziemy muzyki nie bardzo skomplikowanej, całkiem melodyjnej – jak Edena – dość oszczędnej w środkach, ale przede wszystkim czarującej płynnością. Francuska Hands In The Dark, o której pisuję ostatnio dość często, specjalizuje się w nawiązaniach do muzyki ze studiów eksperymentalnych, zwykle pozostających blisko pewnych schematów minimalizmu – Kurek nawet na tle ich niezłego katalogu wyróżnia się oryginalnością podejścia. Jak sam mówił w Nokturnie – bardziej układa, programuje, generuje te utwory niż gra z ręki, trochę wbrew swoim pierwszym doświadczeniom muzycznym jako wykształconego pianisty. Do elektroniki przeszedł przez granie w składach o rockowym charakterze, i to na perkusji. Dziś używa mieszanki środków analogowych i cyfrowych, z przewagą tych drugich, ale brzmienie ma jedyne w swoim rodzaju, organiczne. A ta płynność idealnie komponuje się z dalszym ciągiem działań Kurka, który jeszcze w Lublinie, przed przeprowadzką do Warszawy, ilustrował spektakle taneczne. Polygome w całości ma klasę takiej muzyki do wyimaginowanego, pewnie fantastycznego – w jakiś oryginalny, swoisty sposób – spektaklu tańca współczesnego. A zarazem charakter ewolucyjnego rozwoju struktur, co daje wrażenie obserwacji jakiegoś środowiska mikroorganizmów. Rytmika jest tu silnie zaznaczona i momentami pełna nerwu, ale budowana w oparciu o powtarzające się frazy, a nie partie perkusji.
11 kwietnia rzadka okazja, by Kurka zobaczyć na scenie w solowym repertuarze – zagra w siedzibie FINA w Warszawie na Wałbrzyskiej. Nie należy się jednak spodziewać materiału z płyty w wersji 1:1, bo autor Polygome nie lubi się powtarzać i jego sceniczne występy stanowią właściwie zupełnie odrębny nurt tej wielościeżkowej (bo przecież jeszcze mocniej zrytmizowane Heroiny, projekt Piętnastka, duety z różnymi wykonawcami) twórczości. Ale impresyjna, chowająca melodie za lekkim woalem, wykorzystująca nieco archaicznie brzmiący sampling (legendarny Emulator – ten konkretny egzemplarz należał ponoć wcześniej do Seweryna Krajewskiego) płyta jest jednak doświadczeniem z gatunku tych, które trzeba w tym roku zaliczyć.
A poniżej lista płyt, z których też pewnie jeszcze kilka odhaczyć warto.
PIOTR KUREK Polygome, Hands In The Dark 2019, 8-9/10
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
24.03 Arziv Orchestra Complete Recordings of a 1940s Philadelphia Kef Band, Canary
25.03 Dren Time & Form, Zoharum
25.03 Ewa Justka You Are Repeating Yourself Indeed EP, Inner Surface
25.03 Przepych Regresarabas, Degelite, La Loutre Par Les Cornes
25.03 Vidna Obmana Sountrack For The Aquarium, Zoharum
26.03 Dome Dome 1, Editions Mego reed. 1980
26.03 Jakob Ullmann Fremde Zeit Addendum #5 – Solo V Für Klavier, Edition RZ
26.03 Legendary Pink Dots Live at the Fillmore 1998, LPD
26.03 Pita 20190325 Duke, Durham, NC, Editions Mego
28.03 VA Kooky Nuts Pop Vol.3, Istotne Nagrania MC, DL
Adam Bałdych Quartet Sacrum profanum, ACT
Adam Jarzmik Quintet feat Mike Moreno On The Way Home, Audio Cave CD, DL (LP wkrótce)
Agata Karczewska I’m Not Good At Having Fun, OFFBeat (dystr. Asfalt) DL, CD
Alex Rex Otterburn, Tin Angel
Anssi Salminen Anssi Salminen, Eclipse
Billie Eilish When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, Interscope
Catz ‚n Dogz Friendship, Petz/NoPaper
Chris Cohen Chris Cohen, Captured Tracks
Danny Elfman Dumbo OST, Disney
Edwyn Collins Badbea, AED
Elder Ones From Untruth, Northern Spy
Eric Copeland Trogg Modal Vol. 2, DFA
Fennesz Agora, Touch
Floating Points Late Night Tales, Late Night Tales
Garcia Peoples Natural Facts, Label
Henryk Mikołaj Górecki, wyk. Beth Gibbons, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Krzysztofa Pendereckiego Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs), Domino CD/DVD
Jamie Lawson The Years In Between, Warner
Janus Rasmussen Vin, Ki Records
Joshua Redman Quartet Come What May, Nonesuch
Karyyn The Quanta Series, Mute
Kogumaza Fugues, Low Point
Lion Shepherd III, Universal
Logan Strosahl Spec Ops Sure, Sunnyside
Mandhira De Saram / Benoît Delbecq Spinneret, Confront CD
Marvin Gaye You’re the Man, Motown arch. 1972
Matthew Herbert Big Band The State Between Us, Accidental
Mdou Moctar Ilana: The Creator, Sahelsounds
Mekons Deserted, Glitterbeat
Piotr Kurek Polygome, Hands In The Dark
Salvador Sobral Paris, Lisboa, Warner
Siavash Amini Subsiding, Room40
Siavash Amini What Wind Wispered To The Trees, Room40
Son Volt Union, Transmit Sound/Thirty Tigers
Ty Segall Deforming Lobes, Drag City
Unkle The Road: Part II/Lost Highway, Songs For The Def
VA Nigeria 70: No Wahala: Highlife, Afro-Funk & Juju 1973-1987, Strut
White Denim Side Effects, City Slang
Wild Classical Music Ensemble Tout va bien se passer (Het komt allemaal ruel gold), Born Bad
Powyższe płyty ukazały się 29 marca – z wyjątkiem tych oznaczonych inną datą.