9:00 Charles Bradley. Życie po 60-tce

Możecie to nazwać eksperymentem, ale czas wyśrubować rekord na Polifonii. Dziś 10 płyt w ciągu jednego dnia, przy zachowaniu godzinnych odstępów i pełnej różnorodności oferty. Trochę nowości z kwietnia, parę zupełnie nowych albumów czekających na słowo recenzji. Bez większej filozofii i dłuższych wstępów. Można przyjąć założenie, że miałem to wszystko przygotowane od miesięcy. Na początek ktoś, kto powinien nieźle pogodzić gusta różnych osób, które tu zaglądają: Charles Bradley. Człowiek, który został kucharzem. A po wielu latach kucharz, który stał się wokalistą. Jeden z tych artystów, którzy – obok Rodrigueza – świetnie wpisali się w powszechną retromanię, gdy idealna nowa twarz ma za sobą wiele lat doświadczeń.

To już trzecia płyta wokalisty z Florydy, który sensacyjnie debiutował po 60-tce, przypadając przy okazji do gustu publiczności alternatywnego Off Festivalu. Fakt, że zastępował – i dotąd zastępuje – nieżyjącego Jamesa Browna, swojego idola z młodości (którego zdążył oglądać na początku lat 60. na deskach Apollo Theater), jest już nieco mnie uderzający. Poziom, z jakim Bradley odtwarza postać Browna, przestał być zaskoczeniem. Co zatem zostaje, poza stałymi trikami?

Przede wszystkim znakomite rzemiosło: Bradley ma naturalną kontrolę nad wokalem. Wydaje się, że w każdym momencie dysponuje jeszcze potężnym zapasem. Nie mniej ważny jest zespół, który mu przygrywa – idealna, rozluźniona sekcja rytmiczna i dęciaki grające jak w soulowych orkiestrach pół wieku temu. Tak się złożyło, że całe środowisko skupione wokół publikującej jego nagrania Daptone Records to jedna wielka grupa rekonstrukcyjna (co jest faktem znanym też od dawna – od czasu sławnej współpracy The Dap-Kings z Amy Winehouse na Back to Black, poza tym #ChcemySharon). A tu mamy zanurzonych w brzmieniach afro The Budos Band, funkowy Menahan Street Band z Vincentem Axelrodem (i momentami dublującym Budos Band składem) oraz The Gospel Queens z mocnym chórkiem pod wodzą Naomi Shelton, która z kolei przed karierą w Daptone pracowała jako sprzątaczka. Czy coś z tego muzycznie wynika nowego? Absolutnie nic. Tyle że pewnie każdy z występujących tu muzyków mógłby prowadzić warsztaty z czarnego grania, co słychać od pierwszego wejścia dęciaków w Good to Be Back Home (wcześniej jest – jak przystało na afroamerykański album – intro-modlitwa). Choć i tak najłatwiejszym do zapamiętania numerem pozostanie dla mnie piątka – znakomity cover Changes Black Sabbath. I ostrzegam, że będziecie go potem nucić do końca dnia – chyba że przeczytacie kolejny odcinek dzisiejszego cyklu. Już o 10.00.

CHARLES BRADLEY Changes, Dunham/Daptone 2016, 6/10