Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego Polifonia - Płyty Bartka Chacińskiego

9.07.2013
wtorek

Dawid Podsiadło über alles

9 lipca 2013, wtorek,

Przesłałem do trzech streamingowych gigantów pytanie o zestawienie najchętniej słuchanych POLSKICH piosenek w serwisie w tym roku, kiedy już działa cała streamingowa konkurencja. Otrzymałem odpowiedź od dwóch: Deezera i Spotify (edit: jest też lista od WIMP – szczegóły niżej). Od tego pierwszego (mającego – przypomnę – dłuższą historię działań w Polsce) dostałem zestaw najczęściej słuchanych wykonawców: Brodka, Myslovitz, Ewelina Lisowska, Dawid Podsiadło, Hey, Bednarek, Kult. To sporo mówi o charakterze pierwszego półrocza 2013. Drugi serwis nadesłał dziś listę, którą warto w tym miejscu opublikować w całości ze względu na to, że chyba nieźle oddaje specyfikę sezonu:

1. Dawid Podsiadło „Trójkąty i kwadraty”
2. Dawid Podsiadło „Nieznajomy”
3. Dawid Podsiadło „And I”
4. Dawid Podsiadło „Elephant”
5. Dawid Podsiadło „Vitane”
6. Dawid Podsiadło „No”
7. Dawid Podsiadło „!H.a.p.p.y!”
8. Dawid Podsiadło „I’m Searching”
9. Mela Koteluk „Spadochron”
10. Brodka „Dancing Shoes”
Źródło: Spotify.com, najczęściej słuchane polskie piosenki od czasu wejścia serwisu na polski rynek

EDIT. Jeszcze WIMP, którego zestaw – albumowy – potwierdza w dużej mierze rozkład sił:

1. Dawid Podsiadło – Comfort & Happiness
2. Mela Koteluk – Spadochron
3. Uniqplan – Wilderness
4. Big Cyc – Big Cyc Wiecznie Żywy
5. Rebeka – Hellada
6. Ewelina Lisowska – Aero-plan
7. Natalia Natu Przybysz – Kozmic Blues
8. Myslovitz – 1577
9. Bednarek – Jestem
10. Novika – Heart Times

Dawid Podsiadło to chyba pierwsze tak celne trafienie rodzimego przemysłu muzycznego od czasu wynalezienia nowej generacji talent showów. Sam z uznaniem pisałem o jego debiucie w „Polityce”, bo choć pop, jest w tym coś więcej niż powód do zgrzytania zębami. Płyta sprzedaje się jak na polskie warunki fenomenalne: wydawca chwali się platyną (30 tys. w warunkach krajowego repertuaru). I tylko jedna uwaga: moim zdaniem śpiewanie po angielsku, choć całkiem przyzwoite, Podsiadle nie służy, spycha go za bardzo w okolice Coldplaya i upodabnia za bardzo do brytyjskich wykonawców (poniekąd powyższe zestawienie potwierdza, że publika woli go po polsku). Słychać to było aż za dobrze w scenicznej prezentacji tego materiału na Open’erze. Choć – z drugiej strony – miło było popatrzeć na to, że młoda krajowa publiczność ma jakiś punkt odniesienia w okolicach muzycznego środka, bo – choćbym i na co dzień nie pasjonował się piosenkami pop – wyznaję pogląd, że bez sensownego punktu odniesienia na środku sceny nie da się stworzyć żadnej sceny. Choćby dlatego, że nic wtedy nie definiuje alternatywności, nie ma opozycji.

Skoro już po paru latach przerwy znalazłem się na Open’erze – po raz kolejny udało mi się zobaczyć koncert Blur i był to jeden z najlepszych występów, jakie w ogóle wydarzyły się na głównych scenach polskich festiwali. I pierwszy koncert tej grupy z rozbudowaną sekcją dętą i chórkami, jaki widziałem. Albarn w średniej dyspozycji, ale się rozgrzał i nawet część publiczności, która „staruchów” kontestowała (bo przyjechała na Arctic Monkeys albo Kings Of Leon) wydawała się przekonana.

Jutro w papierowej „Polityce” kilka refleksji dotyczących Open’era jako zjawiska. A z ostatnich przestojów produkcyjnych wytłumaczę się już niebawem.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 23

Dodaj komentarz »
  1. I pamiętajcie, jak będziecie bardzo niegrzeczni to w piekle każą wam słuchać Podsiadły w nieskończoność… w języku lengłidż oczywiście.
    Sprytnie z tym środkiem sceny definiującym opozycję.

  2. RIP
    ALAN MYERS
    Zapomniana kartka z 26 czerwca 2013, zmarl perkusista grupy DEVO
    https://www.youtube.com/watch?v=HvD82i4Ixkk Whip It!, 1980

  3. Polecam
    ______________
    „Amy Winehouse. A Family Portrait” London, Jewish Museum, 3 lipca – 15 wrzesnia

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. A jak wygląda podobna lista w Deezer? Czy jest szansa na publikację?

  6. @ozzy….
    na ogół wszystko co polecałeś podobało mi się, ale Devo mnie nie zachwyca. Kojarzy się z B-52 .. może śp.perkusista świetny był, ale co poza nim może zachwycać w Devo..wytłumacz jak pięciolatkowi…jak masz czas i energię 🙂

  7. @normalnie_potwor

    znam nieco wiecej z zyciorysu niezyjacego Alana Myersa – wspanialy facet i do konca, pomimo swej ciezkiej choroby, zachowal humor i ciekawosc swiata. A Devo… fajna zabawa, rozrywka…zreszta jak wspomniany B52. Czasami nawet slucham artystow z The Rat Pack (Frank Sinatra et co) czy Victora Borge, by z kolei pozniej wziac The Ramones czy Jello Biafre (ktorego spotkalem w Sztokolmie ad 1998, spoken word show).
    Mam nadzieje, ze teraz rozumiesz.

    Pozdrawiam

  8. ” […] miło było popatrzeć na to, że młoda krajowa publiczność ma jakiś punkt odniesienia w okolicach muzycznego środka, bo – choćbym i na co dzień nie pasjonował się piosenkami pop – wyznaję pogląd, że bez sensownego punktu odniesienia na środku sceny nie da się stworzyć żadnej sceny. Choćby dlatego, że nic wtedy nie definiuje alternatywności, nie ma opozycji.” – podsumowuje ostatnich 50 lat w polskiej muzyce po prostu idealnie! Kojarzy mi się to też Zappą, który mówił o tym, że gdy nie zna się standardów, to nawet nie wiadomo jak od nich odchodzić.

  9. @MoonIce –> Mam listę bez hierarchii. Ale mogę dopytać.

    Dostałem też zestawienie – już płytowe, nie piosenkowe – od WIMP-a. Wstawiłem je również do wpisu!

    1. Dawid Podsiadło – Comfort & Happiness
    2. Mela Koteluk – Spadochron
    3. Uniqplan – Wilderness
    4. Big Cyc – Big Cyc Wiecznie Żywy
    5. Rebeka – Hellada
    6. Ewelina Lisowska – Aero-plan
    7. Natalia Natu Przybysz – Kozmic Blues
    8. Myslovitz – 1577
    9. Bednarek – Jestem
    10. Novika – Heart Times

  10. Już kilka razy przerobiłem album Dawida tuż przed premierą, również widziałem jego poczynania w talent show. W pełni się zgadzam, że idzie w stronę Coldplay’a, ale ja też w jego kawałkach słyszę zarówno śpiewanych po polsku, jak i w języku angielskim, manierę Jeffa Buckley’a.

    A co do polskich wydawców i mi.in. Spotify, to wakacyjnych przerw wydawcy nie mają. ETALABEL właśnie wydała kolejne nowości.
    1.Ambot – „A”, muzyka z okolic Autechre, Boards of Canada, Aphex Twin, u-Ziq or Cylob itd. Wydana w specjalnych wersjach, włącznie z kasetą: http://www.etalabel.com/index.php/ambot-a/
    Tutaj spotify: https://play.spotify.com/user/1166863286/playlist/10ay7MOA7YebJHKmIbcGYs

    2. Druga płyta to nowe solowe wydawnictwo Grzegorza Bojanka – „Constraints” – którego podstawą przy tworzeniu był projekt „Disquiet Junto”. Więc info na stronie: http://www.etalabel.com/index.php/bojanek-constraints/

  11. @Bartek Chaciński
    Jeżeli to nie kłopot 🙂 Bardzo dziękuję.

  12. Znanym mi fanom Dawid kojarzy się ze Stingiem. Mnie wydaje się raczej polskim Adele.

  13. Zazdroszczę koncertu Blur!

  14. Czasami slyszymy czego nie ma tekscie
    _________________________
    Spotify przeprowadzil ankiete wsrod swoich sluchaczy na temet utworow wokalnych, ktorych teksty byly zrozumiane opaczniie. Na przyklad wymienia sie utwor Eltona Johna „Tiny Dabcer”, w ktorym strofa „Hold me closer, tiny dancer” w uszach wielu odbiorcow brzmi: „Hold me closer, Tony Danza”.
    Najbardziej „pozalowany” ze wszystkich jest Manfred Mann. Jego „Blinded By The Light”z tekstem „Revved up like a deuce, another runner in the night” w wersji slyszanej odbierany byl jako: „Wrapped up like a douche, when you´re rolllin’ in the night”

  15. ozzy
    13 lipca o godz. 21:17
    …czasami nie rozumiemy kompletnie nic z tekstu, ale tanczymy jak szaleni 😉

  16. u pani Doroty Szwarcman relacja z koncertu Johna Zorna et co
    ___________________________________________________
    http://szwarcman.blog.polityka.pl/2013/07/16/zorn-w-siedmiu-odslonach/#comment-173705

    Polecam.

  17. 23 lipca
    2 rocznica smierci AMY WINEHOUSE
    _________________________

  18. Christa Päffgen czyli NICO (16 pazdziernik 1938-18 lipiec 1998)
    _________________________________________________

    na cmentarzu podberlinskim Grunewald Friedehof posrod zieleni znajduje sie grob piosenkarki Velvet Underground i muzy Andy Warhola
    http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=pv&GRid=4411&PIpi=91689
    czesto udekorowany plonacaymi zniczami, rozami a nierzadko butelka wodki. Minela 25 rocznica jej tragicznej smierci – upadla z roweru. W aktualnym numerze „Uncut” jej producent John Cale opowiada, jak Nico swiadomie odrzucila glamour :”Nie cierpiala mody.Nie lubila byc blondynka i piekna i w jakims tam stopniu nie lubila siebie jako kobiete, poniewaz uwazala, ze uroda dawala jej tylko smutek”. Cmentarz w Grunewald Friedehof nazywany jest takze Selbsmörderfreidhof (cmentarzem samobojcow). Miedzy 1879 a 1927 byl jedynym miejscem w Berlinie na ktorym mogli byc grzebani samobojcy. Sa tu pogrzebani wierni cara, ktorzy odebrali sobie zycie po zwyciestwie bolszewikow topiac sie w rzece Havel.Jest tu tez siostra szpitalna Minna Braun, ktora odebrala sobie zycie morfina i ku zgrozie grabarza ocknela sie, kiedy ja chcial pogrzebac – za dugim razem udalo sie jej.
    Pozniej na cmenatzru juz grzebano nie tylko samobojcow. Jest tu takze jej matka
    Margarete – ten sam kamien co Nico.
    A najlepiej oddaje tragiczna smierc Nico, kiedy na skutek wylewu krwi do mozgu zmarla na wyspie Ibiza, album „The Marble Index”. Ten wieczor srodziemnomorski o wilgotnym powietrzu.
    Na cmentarzu jest zakaz palenia, jakby wbrew wszystkiemu a zwlszcza wielu pogrzebanym tutaj a zwlszcza Nico.
    W ksiazce Jamesa Younga „Songs they never play on the radio” czytamy jak brytyjscy muzycy towarzyszacy Nico probowali wprowadzac artystke w tajniki brytyjskiego humoru. ” My Niemcy nia mamy poczucia humoru” powiedziala (urodzila sie w Köln). „Gdybys miala, to bys uniknela podobienstwa do Charlie Chaplina” odpowiedzial jej muzyk. I opowiedzial jej: „There´s a new birth control pill. You take it and it´s like you never born”.
    „Liebes kleines Mûtterlein, nun darf Ich bei dir sein” (Moja droga mamo, wreszcie moge byc z Toba) tak spiewala Nico w „Mutterlein”. I ten utwor byl wykonywany na jaj pogrzebie i razem spoczywa ze swoja matka.
    http://www.youtube.com/watch?v=BuPIdDfHyaU

  19. @ozzy -> dzięki, że przypomniałeś o tej niezwykłej Artystce – w ogóle fajny wpis.

  20. Wyżej pojawiło się kilka słów o koncercie Blur, a ja podlinkuję kilka słów od siebie jak było na tegorocznej edycji Halfway Festival w Białymstoku:
    http://www.nowamuzyka.pl/2013/07/22/halfway-festival-2013-w-bialymstoku-relacja-zdjecia-i-wideo/

  21. @ozzy: tak, ozzy, świetny wpis! pozdrawiam.

  22. Laktura na wieczor
    ______________

    Seymour Stein, Record Company Man Who Signed the Ramones and Madonna,
    Dana Kessler
    http://www.tabletmag.com/jewish-arts-and-culture/music/138874/seymour-stein-interview?all=1

  23. na dobranoc moja ulubiona scena z 24 Hour Party People:

    http://www.youtube.com/watch?v=H2rNlXUuT5M

    😉

css.php