Najnowszy krzyk RSS, czyli zmowa milczenia

rssboys

KTO W 0GÓLE POWIEDZIAŁ, ŻE ERESESÓW MUSI BYĆ TYLKO DWÓCH A NIE MOŻE BYĆ SIEDMIU? – piszą tajemniczy muzycy RSS B0YS. Wysłałem kilka pytań do tej zacnej krajowej formacji testującej różne scenariusze i metody związane z enigmą i anonimowością, a w zamian dostałem całkiem bogaty zestaw spostrzeżeń na temat życia pod maską. A w zasadzie pod burką, albo też wydzierganymi na szydełku chustkami, (jak na zdjęciu powyżej, z archiwów Mik.Musik). Poniżej pełny zapis korespondencji, z oryginalną pisownią krzyczącego wersalikami tonu Eresesów i zerami wciąż pojawiającymi się jeszcze tu i ówdzie. Więcej mylących tropów dotyczących RSS na najlepszym tumblrze w kraju. Jest bowiem ten zespół kreacją szerszą niż sama muzyka i jak mało kto opowiada o subtelnej artystycznej grze z tożsamością w czasach sieci.

Po co grupie RSS Boys anonimowość? Do czego im służy i czy rzeczywiście w czymś pomaga?
BEZ WĄTPIENIA WIELOWĄTK0WA SYTUACJA. NAJPR0ŚCIEJ POWIEDZIEĆ, ŻE P0MAGA NAM SIĘ UKRYĆ, A W UKRYCIU M0ŻNA W SPOK0JU ROBIĆ RZECZY TAKIE, KTÓRYCH NIE DA SIĘ LUB NIE WOLN0 JAWNIE, M0ŻNA TESTOWAĆ SPOS0BY DZIAŁANIA DO KTÓRYCH SIĘ NIBY NIE PASUJE, MOŻNA KAŻDEGO RODZAJU GUILTY PLEASURE 0BRÓCIĆ W ŻYCIE NA SERI0, ŁATW0 SIĘ TEŻ REALIZUJE MARZENIA. BARD SONGRAJTER MOŻE ZACZĄĆ GRAĆ TECHN0 I ŻADEN FAN SIĘ NA NIEGO NIE OBRAZI, ALBO GWIAZDA POPU M0ŻE BEZ PROBLEMU POGRAĆ W CIEMNYCH KLUBACH, CHOĆ NIE OD RAZU MUSI MIEĆ BUDŻET NA DAFTPUNKOWE ZŁOTE KASKI. POWIEDZMY, ŻE W TYM WSZYSTKIM AN0NIM0W0ŚĆ POMAGA.
ALE NAS PCHNĘŁY DO TAKIEJ DECYZJI INNE SPRAWY, CHYBA BARDZIEJ ZŁOŻONE, CZYLI KWESTIA EGO, CZY MUZYKA MOŻE DOJŚĆ/WRÓCIĆ D0 SYTUACJI, KIEDY TO NIE JEST WAŻNE NAZWISKO, WCZEŚNIEJSZE SUKCESY, DOK0NANIA CZY TEŻ ICH ZUPEŁNY BRAK, WIEK, TWARZ, KRZYWY NOS, TAKA A NIE INNA CHARYZMA, FRYZURA A NAWET PŁEĆ, PREFERENCJE, WZROST I KOLOR OCZU. CHCIELIŚMY SAMYCH SIEBIE 0DRZEĆ Z TEGO CO ZEWNĘTRZNE, CZĘSTO POWIERZCHOWNE, CO 0STATNIMI CZASY BIERZE GÓRĘ NAD MUZYKĄ TAK W OGÓLE, CO CZYNI CAŁY TEN HAJP D00K0ŁA. ALE Z DRUGIEJ STR0NY CHCIELIŚMY SPRÓBOWAĆ BUD0WANIA IMAGE OD ZERA, PRZECIEŻ DWA LATA LUB NAWET DŁUŻEJ ZESPÓŁ DZIAŁAŁ Z POW0DZENIEM BEZ KONCERTÓW, MOŻE NAWET TO BYŁ O WIELE BARDZIEJ EFEKTYWNY, DUŻO MOCNIEJ DZIAŁAJĄCY NA WYOBRAŹNIĘ CZAS – KAŻDY SŁUCHACZ MUSIAŁ SOBIE NAS WY0BRAZIĆ P0 SWOJEMU TYLKO WEDŁUG TYCH INFORMACJI WIZUALNYCH, KTÓRE WYPUSZCZALIŚMY, A NA POCZĄTKU NAWET NIE BYŁO AFRYKAŃSKICH (EGZOTYCZNYCH?) MASEK, ŻADNYCH, KOMPLETNIE ŻADNYCH TWARZY, TYLKO JAKIEŚ MNIEJ LUB BADZIEJ ABSTRAKCYJNE, POST-NATURALNE FOTOGRAFIE LUB CAŁA SERIA CZARNYCH I CIEMNOSZARYCH KWADRATÓW ORAZ ZDAWKOWE TEKSTY UŻYWAJĄCE NIEPEŁNEG0 ALFABETU I TYLKO DUŻYCH LITER ZMIESZANYCH Z 0. 00.
NASZĄ PIERWSZĄ PŁYTĘ ZATYTUŁ0WALIŚMY „W DNT BLV N HYP“, CZYLI MY NIE WIERZYMY W HAJP, CHCIELIŚMY SIĘ TEMU ZJAWISKU PRZECIWSTAWIĆ. ALE, TRZEBA POWIEDZIEĆ, TUTAJ NIESTETY PONIEŚLIŚMY P0RAŻKĘ, BO ZACZĄŁ SIĘ JAKIŚ RODZAJ HAJPU W0KÓŁ NAS TWORZYĆ, CZEG0 NAPRAWDĘ NA POCZĄTKU NIE M0GLIŚMY BRAĆ POD UWAGĘ, TO BYŁ JEDEN WIELKI EKSPERYMENT MUZYCZNY I SOCJALNY. NAJBARDZIEJ B0LAŁY MOMENTY, GDY LUDZIE MÓWILI I PISALI, ŻE NALEŻYMY DO NAJBARDZIEJ WYHAJPOWANYCH POLSKICH ZESP0ŁÓW OSTATNIEGO CZASU, CZYLI ŻE MUZYKA SIĘ NIE LICZY, PATRZĄ PO TYM CO WIDAĆ. ALE NA SZCZĘŚCIE GŁ0SÓW „ZA“ BYŁO WIĘCEJ, NAWET W PEWNYM M0MENCIE PUBLICZNIE ZADALIŚMY PYTANIE, CZY MAMY ZDJĄĆ MASKI I ODPOWIEDŹ BYŁA JEDNA – NIE, JESZCZE NAM NIE W0LNO.
WĄTPLIWOŚCI MAMY BYĆ M0ŻE NAWET PO KAŻDYM KONCERCIE, ALE DOPÓKI SAMI CZUJEMY, ŻE CHOWAJĄC SIĘ ZA ZASŁONĄ SKUPIAMY SIĘ BARDZIEJ NA MUZYCE, SŁUCHANIU, TWORZENIU NIŻ NA ROBIENIU GŁUPICH MIN DO PUBLICZNOŚCI, CHCEMY TO KONTYNUOWAĆ. ZRESZTĄ JUŻ CHYBA SOBIE TRUDNO WYOBRAZIĆ RSS B0YS WYSTĘPUJĄCYCH W ZWYCZAJNYCH CIUCHACH.

Czy grupa spotkała się z próbami odarcia jej z anonimowości, podejrzenia itp. – słowem: czy publiczność w ogóle podejmuje próby zgłębienia tajemnicy, czy tę tajemnicę szanuje.
TAK, NIERAZ, NAWET CZĘSTO. W SOCIAL MEDIACH BYŁY DYSKUSJE O TYM I ROŻN0RODNE TYPOWANIA I RANKINGI, NIEKTÓRE NIEBEZPIECZNIE BLISKIE PRAWDY, ALE NA 0GÓŁ CHYBIONE, BO ZAGADKA JEST NIECO BARDZIEJ SK0MPLIKOWANA. KTO W 0GÓLE POWIEDZIAŁ, ŻE ERESESÓW MUSI BYĆ TYLKO DWÓCH A NIE MOŻE BYĆ SIEDMIU? MASKA POMAGA NA JESZCZE GŁĘBSZE MANIPULACJE PERCEPCJĄ NIŻ SIĘ WYDAJE, MAŁO TEGO – ZAŁ0ŻENIE JEJ, TO CZĘSTO NAPRAWDĘ WEJŚCIE W R0LĘ KOGOŚ INNEGO I DUŻEGO TRENINGU TRZEBA BYŁ0 ABY TAK NAPRAWDĘ NIE DAĆ SIĘ (SAMEMU) ZWARI0WAĆ TĄ GRĄ.
ALE PUBLICZNOŚĆ TAJEMNICĘ SZANUJE, CZASEM MOŻNA 0DNIEŚĆ WRAŻENIE, ŻE NAWET LUDZIE, KTÓRZY JUŻ SIĘ BARDZO D0KŁADNIE DOMYŚLAJĄ LUB NAWET WIEDZĄ (BARDZ0 TRUDN0 JEST SIĘ D0KŁADNIE UKRYĆ NP. PRZED 0RGANIZATORAMI KONCERTÓW, WYDAWCAMI LUB PANIAMI KSIĘGOWYMI LUB RECEPCJONISTAMI W HOTELACH) NAJCZĘŚCIEJ CHCĄ TO TRZYMAĆ DLA SIEBIE, AŻ DO POZI0MU, ŻE TO SIĘ WYDAJE JAKĄŚ ZMOWĄ MILCZENIA, TAK JAKBY PUBLICE TAKI ZESPÓŁ BYŁ P0TRZEBNY LUB WŁAŚNIE POJAWIA SIĘ PO PROSTU SZACUNEK DLA CZYJEGOŚ WYBORU, C0 BYŁOBY NIEZWYKLE MIŁE. SĄ TEŻ ZABAWNE SYTUACJE, ŻE NP ZNAJOMI MÓWIĄ, ŻE KTOŚ ICH ZACZEPIŁ, BO UWAŻAŁ, ŻE „TY TO NA PEWNO JESTEŚ Z ERESESÓW“. LECZ PONOWNIE TRZEBA DODAĆ – DOBRA MASKA NAPRAWDĘ POTRAFI ZMIENIĆ WSZYSTKO, LUDZIE WIDZĄ TO, CO CHCESZ ŻEBY WIDZIELI.

Jaki był największy kłopot związany z artystyczną anonimowością, z którym grupa się dotąd spotkała?
W KULTURZE KLUBOWEJ (A Z TAKĄ MAMY NAJCZĘŚCIEJ D0 CZYNIENIA, NAWET JEŚLI SAMI NASZEJ MUZYKI NIE UWAŻAMY DO KOŃCA ZA TECHN0 CZY COŚ W TYM RODZAJU) NIE MA TRADYCJI GARDEROBY I PRZEBIERANIE SIĘ W DOŚĆ JEDNAK FRIK0WE KILKUCZĘŚCIOWE STR0JE ZA BAREM, W SCHOWKU NA MIOTŁY LUB ZA WIELKIM KLIMATYZAT0REM W PIWNICY NA TRZYDZIESTU CENTYMETRACH KWADRATOWYCH CZĘSTO PRZYSPARZA REALNEGO KŁOP0TU. MARZYMY O WYNAJĘCIU TAKIEGO DIZAJNERA OD KOSTIUMÓW, KTÓRY SKONSTRUUJE NAM COŚ CO MAJĄ SUPERBOHATEROWIE – ROZRYWASZ KOSZULĘ NIE NISZCZĄC GUZIKÓW I W MGNIENIU OKA JUŻ JESTEŚ SPIDERSUPERMANEM Z PRZEPIĘKNYM ZNAKIEM NA PIERSI NA HIPERNOWOCZESNYM MATERIALE, NA DODATEK LATASZ NIER0ZP0ZNANY PRZEZ NIK0G0. ZAGRAĆ KONCERT UN0SZĄC SIĘ ZUPEŁNIE INC0GNIT0 W PRZESTRZENI – T0 BYŁ0BY NAPRAWDĘ C0Ś.

Można jeszcze wejść w posiadanie kasety RSS B0YS „N00W” z limitowanej edycji Sangoplasmo Records.
Za jedyne 10 zł można też sobie ściągnąć cyfrową edycję marcowego zestawu remiksów RSS B0YS „00 FLY”.
30 sierpnia RSS B0YS (i Wilhelma Brasa) można zobaczyć i posłuchać na żywo w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w ramach cyklu „Co słychać”. A propos – wcześniej Wilhelm Bras będzie gościem katowickiego festiwalu Tauron Nowa Muzyka.