Podnoszenie do kwartetu

To trochę sytuacja jak wtedy, gdy pakujecie suchary na podróż, a na miejscu restauracje lepsze i tańsze niż w miejscu, skąd wyjeżdżacie. Mam na myśli połowę grudnia, sytuację wydawniczą i to, jak się czuję, wracając po paru dniach nieobecności (dziękuję za zapytania – to był wyjątkowo ciężki tydzień przy przedświątecznej robocie) na blog. Bo przecież mam przygotowane zapasy, i to dobrej jakości. To dwie prezentowane wczoraj w radiu płyty na smyczki artystek, które zwykle działają solo. Sarah Davachi swój Long Gradus – modułową kompozycję eksperymentalną, „obserwację harmoniczną”, jak ją nazywa – napisała na zamówienie Quatuor Bozzini. I przełożyła na język kwartetu smyczkowego to, co dotąd już w jej muzyce słyszeliśmy: głębokie słuchanie, długą formę wykorzystującą strój naturalny, gesty z kręgu psychoakustyki, ale elegancko podane. Tyle tylko, że ten długi utwór, na winylu opublikowany tylko w wersji kwartetu Bozzini, można wykonać na dowolnych czterech instrumentach i wersja cyfrowa materiału to udowadnia – mamy nagranie na organy i puzony, mamy kwartet instrumentów dętych drewnianych, a wreszcie chór i elektronikę. Najlepiej moim zdaniem działa wersja najbliższa muzyce, którą pracująca w Stanach Kanadyjka tworzy na co dzień, czyli ta z organami (gra tu zresztą sama kompozytorka).  

Druga płyta, czyli Of Shadow and Substance Lei Bertucci, to nieco większe zaskoczenie. Tę artystkę znamy głównie z form łączących brzmienia saksofonu i elektroniki. Nowy album to również efekt zamówień. Dla włoskiego Quartetto Maurice powstał utwór Vapours – fantastyczna, pełna dynamiki długa forma wychodząca daleko poza muzykę dronową. Emocjonalna, a nawet odnosząca się w tytule do paranaukowego zjawiska opisywanego dawniej jako „wapory” – a kojarzonego z atakami histerii (kobiecej, dodajmy), a zarazem z drugim znaczeniem tego słowa – oparów, cząsteczek pojawiających się przy zmianie stanu skupienia z ciekłego w gazowy. Utwór tytułowy (tytuł od odcinka Strefy mroku) powstał z kolei na zamówienie fundacji ARS Nova Workshop i wykorzystuje kontrabas, wiolonczelę, harfę, perkusję oraz brzmienia elektroniczne. Brzmieniowo jest bardziej złożony, ale też mocniej na brzmieniu skoncentrowany i bardziej transowy. Bertucci pisze, że nie traktuje tych utworów jako należących do niej, ale myślę, że to po prostu jakiś moment progowy w jej działaniach i nadchodzą rzeczy równie zaskakujące, ale pisane z jeszcze większym rozmachem. Niekoniecznie dla siebie, także dla innych.  

Przygotowałem więc te dwa albumy – pierwszy sprzed półtora miesiąca, drugi sprzed dwóch tygodni – sądząc, że dziś w premierach zapanuje już przedświąteczna posucha. I nic z tych rzeczy. Można by spokojnie ułożyć z dzisiejszych nowości jakieś kolejne zestawienie, też raczej pozostając w kręgu muzyki eksperymentalnej. I fantastyczny utwór Harmonia z najnowszej kasety Artura Rumińskiego Pocztówki, wydanej przez Szarą Renetę (tego samego dnia jeszcze potężny album sygnowany przez Marmur, duet tego artysty z Maciem Morettim), można spokojnie zestawić z utworami Davachi. Choć na co dzień gitarzysta m.in. opisywanej tu niedawno (i nominowanej do Paszportu „Polityki”, przypominam) grupy Furia, grywa nieco inną muzykę. Solowe działania, w ramach których nie musi się wpisywać w gęste brzmienie zespołu, zostawiają mu nieco większej otwartej przestrzeni dźwiękowej do zagospodarowania. W pozostałych fragmentach tego materiału mamy nagrania terenowe i ładne pejzaże elektroakustyczne (Zima). Spędziłem z tym wydawnictwem pół wieczora i dzisiejszy ranek. I podejrzewam, że i dla czytelniczek/czytelników Polifonii, jeśli brakowało im tu ostatnio jakichś podpowiedzi i jeśli jeszcze tego materiału nie znają, może być bardzo interesujący.

A jeśli nie, to może coś z poniższego zestawienia premier? Albo może wstępna roczna dziesiątka płyt ze świata przygotowana dla Polityka.pl?   

ARTUR RUMIŃSKI Pocztówki, Szara Reneta 2023 
LEA BERTUCCI Of Shadow and Substance, Cibachrome Editions 2023 
SARAH DAVACHI Long Gradus, Late Music 2023

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

9.12 ELECTR0BATH Antenna, Antenna Non Grata MC, DL
9.12 Schrottersburg Kosmogonia, Zoharum
10.12 THX1312 Re-Escalation Training, Deathbomb Arc
12.12 Dau Gilly’s Wood, Phantom Limb
12.12 Igorilla Byty subtelne, Elektra
12.12 Valentina Magaletti, Steve Beresford, Pierpaolo Martino Naize
14.12 VA Music for Siam, Erased Tapes
15.12 Ambrose Akinmusire Owl Song, Origami Harvest
15.12 Angélica Salvi, Ece Canlı, João Pais Filipe e Pedro Augusto Angélica Salvi, Ece Canlı, João Pais Filipe e Pedro Augusto, Lovers & Lollypops
15.12 Artur Rumiński Pocztówki, Szara Reneta
15.12 aus & Danny Norbury Better Late Than Never, Facture
15.12 Bas We Only Talk About Real Shit When We’re Fucked Up, Dreamville
15.12 Christopher Bissonnette In a Second Floor Window, 12k
15.12 Elisabeth Harnik & Steve Swell Welcome to the Tropsphere, Fundacja Słuchaj
15.12 Evelyn Glennie & Szilard Mezei POLAR Quartet Capt’s Look, Fundacja Słuchaj
15.12 Finlay Clark Sicko, AD93
15.12 Hannibal Chew IV Loros Locos (Sinfon​í​as Destrozadas en Tenerife), Discrepant
15.12 J Fisher Civic Tape, Deathbomb Arc
15.12 Jacek Mielcarek Kwartet BASMyT Coraz, Audio Cave CD/DL
15.12 Jake Hill So Much for Closure, EP
15.12 Joe Fonda feat. Anthony Braxton Brenda Bufalino, Herb Robertson, Vickie Dodd, Grisha Alexiev From the Source, Fundacja Słuchaj
15.12 Joshua Hyde and Ben Carey Fault Lines, Superpang
15.12 Justyna Steczkowska Steczkowska Demarczyk, Royal Concert/JS Music
15.12 Manongo Mujica Ritual sonoro para ruinas circulares, Buh
15.12 Marmur Doom Service, Szara Reneta
15.12 Marthe Lea Band Herlighetens Vei, Motvind
15.12 øjeRum Your Soft Absence, Room40
15.12 Olion Hagla, Antenna Non Grata MC, DL
15.12 Russ Johnson / Tim Daisy / Max Johnson Live at the Hungry Brain, Fundacja Słuchaj
15.12 Ryosuka Miyata Sanatorium, Lontano Series
15.12 Tatsuro Murakami in/naka, Lontano Series