***** top!

Po liczbie telefonów i internetowych zapytań dotyczących Top of the Top w Sopocie mógłbym wnioskować, że oto ominęło mnie coś bardzo ważnego, na czym opiera się współczesny dyskurs o polskiej muzyce. Otóż nie bardzo, oglądałem jednego dnia – tyle, ile udało mi się wytrzymać – i z rzeczy współczesnych znalazłem tam co najwyżej nowe tendencje w charakteryzacji i doborze strojów. Zresztą prawdę mówiąc, ostatni raz na sopockiej scenie festiwalowej zobaczyłem coś świeżego brzmieniowo i muzycznie w roku 1984. Zespół Kombi grał wtedy Słodkiego, miłego życia, nowa syntezatorowa konwencja wjechała na dobre do polskiej telewizji, Piotrowski grał na bębnach Simmonsa, Tkaczyk na bezgłówkowym basie Steinbergera, a Łosowski na jakimś Rolandzie i Moogu. Można się śmiać z konwencji, ale była to wtedy jakaś opowieść o zmianie. Późniejsze występy Kombi były już powtórkami, a w czasach po 1989 – już bardziej powtórkamii powtórek. Przepraszam więc, jeśli ktoś w tym roku rzeczywiście wykonał jakiś rewolucyjny gest (parę niezłych występów było, o tym wiem), ale zakładałem z góry, że lepiej posłuchać nowej płyty Hotel *****, którą wydaje dziś Julek Ploski. Obstawiałem to, co pewniejsze. I się nie zawiodłem.  

To skądinąd ciekawe, że w dyskografiach dinozaurów polskiej elektroniki znajdziemy tyle hoteli (najwyraźniej kojarzących się w PRL-u z przyszłością). Kombi miało Victoria Hotel (Hotel twoich snów), Korzyński i jego Arp Life – analogicznie Hotel Victoria, a Jacek Skubikowski – Jedyny hotel w mieście, wprawdzie mało elektroniczny, ale pochodzący z płyty, na której syntezatory już były w użyciu. W przeciwieństwie do tamtych wizji Hotel ***** jest przełomem i najlepszą jak dotąd pozycją w dyskografii swojego autora, na co składa się kilka elementów. Przede wszystkim: ciekawy koncept muzyki rodem z trailerów filmowych, czyli bardzo gęstej emocjonalnie, wręcz – jak mówi Ploski w rozmowie (jest też podkast na Polityka.pl, w wywiadzie również o tym, skąd pięć gwiazdek w tytule) – przesadzonej. Jak dla mnie – monumentalnej, może dość ciężkiej, ale za to kapitalnie wyczuwającej i ogrywającej dobre schematy muzyki filmowej. Jest to muzyka, której z ciekawością się słucha, która niesie w sobie jakiś aspekt tej nowoczesności – a przynajmniej zaskoczenia – i w której nawet muzykolog znajdzie coś dla siebie. 

Do tego jest to materiał, w którym swój elektroniczny świat brzmieniowy polski producent pcha w stronę orkiestry. Wykorzystuje fakt, że barwy instrumentów dętych i smyczkowych – choćby i elektronicznie symulowanych – są czymś budującym atmosferę. I już na tym etapie byłby – moim zdaniem – pokazać tę muzykę w wersji na żywe instrumenty z nie gorszym rezultatem niż Autechre czy Aphex Twin swoją. To w dużej mierze kwestia jej melodyjności. Przestała też być tak ironiczna, co jest skutkiem ubocznym tej narracyjności, z jaką tu mamy do czynienia. Owszem, zderzenia między filmowymi inspiracjami a kompletnie wypadającym poza nawias ilustracyjności gabberem (Folk Tour 2025, choć tu ten gabber pełni taką rolę jak w horrorach tzw. jump scare) czy po prostu intensywną rytmiką techno, są tu uderzające, ale z drugiej strony – misterne, bardzo dynamiczne partie Serduszka (mojego ulubionego fragmentu albumu, z klimatem gdzieś pomiędzy Björk a Glassem) czy brzmieniowa ekscentryczność Another Sushi Funeral (wpisującego się z kolei w nurt muzyki pseudo-dawnej, blisko już Wojciecha Rusina) nie mają w sobie nic z żartu czy nawet dystansu. Zresztą i samo techno wydaje się tu czymś, w czym nie chodzi o taniec czy przynajmniej trans, tylko o granie suspensem, jakieś niekończące się kumulowanie emocji (New York, Poland). W najmocniejszych, najbardziej ekspresyjnych fragmentach Hotel kojarzy się zresztą z zabawą na parkiecie nagle zamieniającą się w horror.

A gdyby ktoś tego horroru potrzebował więcej, to z szybkich odkryć tygodnia polecam Anti-God Hand. Jest na poniższej liście, na której pewnie – jak zwykle – dużo więcej ciekawych rzeczy. 

JULEK PLOSKI Hotel *****, Orange Milk 2023

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

20.08 Dusk Glass Pastures, Don Giovanni
21.08 Håvard Wiik / Tim Daisy Slight Return, Relay
22.08 Matthew Shipp The Intrinsic Nature Of Shipp, Mahakala
24.08 Anja Lauvdal Farewell to Faraway Friends Vol 1 & 2, Smalltown Supersound
24.08 Girls Chat Room Sleep Mask, Byrd Out
24.08 Merche Blasco/Lucie Vítková Blasco / V​í​tková / Anette, XI
24.08 Pmxper Pmxper, Smalltown Supersound
24.08 xDZVONx Bravo Goth, Dyspensa
25.08 75 Dollar Bill Power Failures, Karlrecords
25.08 Alice Cooper Road
25.08 Anti-God Hand Blight Year, American Dream
25.08 Ashnikko Weed Killer, Parlophone
25.08 Asking Alexandria Where Do We Go From Here?, Better Noise
25.08 Awadagin Pratt Stillpoint, New Amsterdam
25.08 Barker Unfixed, Smalltown Supersound
25.08 Be Your Own Pet Mummy, Third Man
25.08 Bebel Gilberto Joao
25.08 Becca Mancari Left Hand, Captured Tracks
25.08 Buck Meek Haunted Mountain, 4AD
25.08 Burna Boy I Told Them, RCA
25.08 Cameron Graham Becoming a Beach Angel, Phantom Limb
25.08 Celestial Sanctuary Insatiable Thirst for Torment, Church Road
25.08 Chantal Michelle 66 Rue L, Warm Winters Ltd.
25.08 Chip Wickham Love & Life, Gondwana
25.08 Danger Mouse & Jemini The Gifted One Born Again
25.08 DJ Manny Control EP, Planet Mu
25.08 Earl Sweatshirt & The Alchemist Voir Dire, ALC
25.08 Emma Rawicz Chroma, ACT
25.08 Euglossine Bug Planet Is the Current Timeline, Hausu Mountain
25.08 Fay Victor Blackity Black Black Is Beautiful, Northern Spy
25.08 Flocks Flocks, Zehra
25.08 Galen Tipton Scarepackage
25.08 Grandaddy Sumday: Excess Baggage, Dangerbird komp
25.08 Hannah Georgas I’d Be Lying If I Said I Didn’t Care, Real Kind
25.08 Heretic Drugging for M, Cuneiform
25.08 Hiss Golden Messenger Jump for Joy, Merge
25.08 Holding Absence The Noble Art of Selft Destruction, Sharptone
25.08 Iceage Live at VEGA
25.08 Jaimie Branch Fly or Die Fly or Die Fly or Die (​(​world war​)​), International Anthem
25.08 Johan Lenox Johan’s Childhood Chamber Nostalgia Album, Brassland
25.08 Julek Ploski Hotel *****, Orange Milk
25.08 Khalab Layers, Hyperjazz
25.08 Ki Oni A Leisurely Swim To Everlasting Life, AKP
25.08 Kioto Aoki Paper, Not Plastic, FPE
25.08 Monasteries Ominous, Seek & Strike
25.08 Moon Coven Sun King, Ripple
25.08 Ori Barel Alkaline River, Unseen Worlds
25.08 Our Broken Garden Blind, Bella Union
25.08 Prison Upstate, Drag City
25.08 Robert Aiki Aubrey Lowe/Lichens Telemarketers OST, Invada
25.08 SBB Live Cuts: Ryslinge 1979 GAD
25.08 Sea Lemon Stop at Nothing, Luminelle
25.08 Spanish Love Songs No Joy, Pure Noise
25.08 Spellling Spellling & The Mystery School, Sacred Bones
25.08 Stephen Vitiello Soundtracks for Andrew Deutsch, Room40
25.08 Tenderlonious You Know I, Care 22a
25.08 The Armed Perfect Saviours, Sargent House
25.08 The Bug Machine III, Pressure
25.08 The Hatch Expansion Texas Edition, Astral Spirit
25.08 The Smile Live EPs, XL
25.08 The World Alive Hard Reset, Thriller
25.08 Titi Bakorta Molende, Nyege Nyege Tapes
25.08 Toro y Moi Sandhills EP, Dead Oceans
25.08 Victoria Monét Jaguar II, RCA
25.08 Zach Bryan Zach Bryan, Belting Bronco
25.08 Zofia Esden Accidental Sampling