I cóż, że ze Szkocji

Cieszę się jak nie wiem tym krótkim momentem nienormalności, kiedy wydaje się jeszcze – na początku roku – że uda się nadążyć z przesłuchaniem najważniejszych premier. Z drugiej strony – jakość tego, co się o tej porze roku pojawia, nie zawsze rekompensuje ilość. Weźmy Szkotów. Zameldowali się w styczniu z dużą dyscypliną. W wypadku Belle and Sebastian – nawet pewnym uporem. To taki upór postpandemiczny, który każe artystom na nowo zakochać się we własnej twórczości i publikować wszystko, co udało im się nagrać po powrocie do wspólnej pracy w studiu. Takie przynajmniej wrażenie sprawia płyta Late Developers. Za jak zwykle elegancką okładką kryje się na szczęście coś więcej niż okropny singlowy I Don’t Know What You See In Me napisany z Peterem Fergusonem (też Szkotem, ale o pokolenie młodszym) w ramach współpracy dość zaskakującej, bo kwestie autorskie działający od 27 lat B&S załatwiali zwykle w swoim gronie. Cały zestaw prowadzi nas od Juliet Naked (za powieścią Hornbyego) po gorzkie i wesołkowate zarazem tytułowe Late Developers. Jest prawie zawsze retro (ale Belle and Sebastian byli retro, zanim to było modne), ale niestety – prawie cały czas drugorzędnie i momentami ciężkawo. Z wyjątkiem może So In the Moment – utworu mieszającego wątki McCartneya z czasów Wings oraz styl grupy Fleetwood Mac, finezyjnego, rockowego, lekko załamanego folkiem za sprawą partii skrzypiec. I popychającego całość – ewidentnie wydaną za szybko po zeszłorocznym A Bit of Previous – do przodu.           

Późna kariera działającego w Edynburgu Jamesa Yorkstona rozwija się może wolniej niż przyjętej kiedyś z miejsca euforycznie grupy Stuarta Murdocha (starszego ledwie o trzy lata), ale jest to ścieżka, na której nie ma nudy. Po serii niezłych solowych albumów przychodziły kolejne współprace – z Jonem Thorne’em i Suhailem Yusufem Khanem, a teraz ze Szwedami z The Second Hand Orchestra i jeszcze Niną Persson z The Cardigans na najnowszej płycie. Prowadzone równolegle partie wokalne Yorkstona i Persson sprawiają, że w ogóle jakiś sens ma zestawienie tego z B&S w jednym wpisie. Choć jest też na tej płycie lekkość, którą Murdoch i jego drużyna trochę ostatnio zagubili – skądinąd dużo by mogli dać za taką piosenkę jak Hold Out For Love, a wyobrażam to sobie w ich wersji. Jest tu też naturalność w mieszaniu tych wszystkich wpływów, które James Yorkston zbierał przez lata kariery – Keeping up with the grandchildren, yeah brzmi na przykład trochę jak wyjęty z albumów z Thorne’em i Khanem. Nagranie i produkcja eksponują naturalność, nawet lekkie deficyty – jest w tym liryzm nagrań Willa Oldhama, ale też ta szkocka literackość, trochę ostatnio utracona przez Belle and Sebastian, a tutaj – uderzająca. Może nic wybitnego, ale słychać (szczególnie w narracji utworu tytułowego), że Yorkston jest na fali dobrego przyjęcia swojej drugiej powieści. Opowiada tu dużo i z sensem, a towarzystwo ma świetne. I cóż, ze ze Szwecji.      

BELLE AND SEBASTIAN Late Developers, Matador 2023
JAMES YORKSTON, NINA PERSSON & THE SECOND HAND ORCHESTRA The Great White Sea Eagle, Domino 2023

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

7.01 Russ Young Cloak, Audiobulb
7.01 Suavas Lewy musicaLoveLove (piosenki z musicalu), Nasze Nagrania
7.01 Tomek Glazik Something Like Contemporary Noise (Solo)
8.01 Nemoc Schwarzprior, Poli5
10.01 Groupshow (Jelinek, Leichtmann, Pekler) Live At Skymall, Staubgold reed
10.01 Hakki Obadia Master Musician Plays Middle East Classics: Iraqi​-​American Violinist & Composer, 1958​-​72, Canary arch
11.01 Immaterial Possession Immaterial Possession, Fire
11.01 VA Od Wielunia – Sieczka brz​ę​czy, owies brz​ę​czy, In crudo
12.01 Hummingbird L​ä​ngd, Facture
12.01 LXS, Lena Osińska, Steez83 Anima, 2020 Records 
12.01 Seven Rivers of Fire Hail Star of the Sea, Ramble
13.01 Anchor and Burden Kosmonautik Pilgrimage, MoonJune
13.01 Bell Orchestre Recording a Tape the Colour of the Light, Erased Tapes reed
13.01 Belle and Sebastian Late Developers, Matador
13.01 Billy Nomates CACTI, Invada
13.01 Circa Waves Never Going Under
13.01 Clavish Rap Game Awful, Polydor mixtape
13.01 Declaime & Madlib In the Beginning vol. 3, Fat Beats Distribution
13.01 Dom Dom, Karott Kommando
13.01 Gaz Coombes Turn the Car Around, Hot Fruit/Virgin
13.01 Halme Prospekt Prospektagon, Eclipse
13.01 James Yorkston, Nina Persson & The Second Hand Orchestra The Great White Sea Eagle, Domino
13.01 Julia Wolf Good Thing We Stayed, Poorchoice Music
13.01 Liela Moss Internal Working Model, Bella Union
13.01 Lucas Santtana O Para​í​so, No Format!
13.01 Margo Price Strays, Loma Vista
13.01 Memphis LK Too Much Fun, Remote Control
13.01 Obituary Dying of Everything, Relapse
13.01 Oliver Coates Aftersun OST
13.01 Rozi Plain Prize, Memphis Industries
13.01 Tachycardie Autonomie Minérale, Unjenesaisquoi
13.01 The Subways Uncertain Joys, Alcopop!
13.01 The Wise Man’s Fear Atlas Ruinica
13.01 Tiago Sousa Organic Music Tapes vol. 2, Discrepant
13.01 Tujiko Noriko Cr​é​puscule I & II, Editions Mego
13.01 Velvet Negroni Bulli, 4AD