Uparcie okazuję wsparcie

To tak jak z nauczycielami. Nie sztuka wspierać. Sztuką jest nie wycofać swojego wsparcia, kiedy teoretycznie nie można nim już nim wiele zamanifestować. Albo gdy obiekt wsparcia znalazł się w trudniejszym, albo ostrzej krytykowanym położeniu. Czuję, że w związku z piątkowym zestawem premier parę tego typu dylematów możemy mieć. Bo płyty wydało kilka składów i kilku wykonawców z długą historią i niemałymi grupami wsparcia. Ale chyba nic nie ilustruje lepiej całego problemu niż King Gizzard & The Lizard Wizard. Ich Fishing for Fishies jest albumem już teraz mocno krytykowanym, chociaż ma też grupę twardych obrońców. 

Kilka fragmentów znaliśmy przed premierą, zostały dobrane dość perfidnie, to z początku, to z końca płyty – a te mogą być trudne do zniesienia dla różnych grup publiczności. Bo australijska formacja, pracowita i lubiąca budować swoje brzmienie od nowa na każdą płytę, wymyśliła sobie i konsekwentnie tu realizuje pomysł z piekła rodem. Otóż Fishing… jest albumem boogie.  I gdybyśmy do tego przyłożyli standardy radiowej Trójki, to w części pierwszej ucieka z dotychczasowych okolic, powiedzmy, Programu Alternatywnego, w stronę poranków prowadzonych przez Wojciecha Manna. A w części finałowej idzie w stronę audycji Michała Margańskiego albo Sekcji rytmicznej. A może już w ogóle poza antenę? Nie jest to najłatwiejsze do pogodzenia przejście: od boogie akustycznego, przez bluesowe, siarczyście rockandrollowe, beatlesowskie, nowofalowe, aż po elektroniczne, wokoderowe, syntezatorowe. Zakładam, że przynajmniej autorzy dobrze się bawili, rozwijając przy tym koncept stopniowej cyborgizacji w tekstach, wśród których ten do The Cruel Millennial. Urodzeni w latach 90. – jako milenialsi – członkowie grupy opisują swoją relację z dzisiejszą młodzieżą z generacji Z: Can’t relate face to face with modern day youth. Jak się łatwo domyślić, w Cyboogie będą się już wcielać w roboty.

To, co z taką konsekwencją – choć z pewnym dopychaniem kolanem jednak, bo zdarzają się tu kiksy – udaje się budować na poziomie tekstów i kompozycji, pozostaje na poziomie brzmieniowym jednak dziełem spontanicznej, psychodelicznej ferajny. Wychodzi więc na koniec trochę tak, jak gdyby jacyś Ozric Tentacles wcielili się za jednym zamachem w ZZ Top i Daft Punk. Gdzieś spod eleganckich uniformów zawsze będą wystawać hipisowskie ciuchy, a spod teoretycznie dopieszczonego brzmienia (Acarine) będzie cuchnęło niewietrzoną salą prób w garażu. Recenzje i reakcje będą bardzo wymieszane, ja to rozumiem i przechodzę do słuchania kolejnych płyt (Aldous Harding na razie wydaje się niezła, ale nie wiem, czy wybitna, Amon Tobin najpierw odrzuca, a później zaskakująco wciąga, cdn.).  Nie jest to najlepszy ruch ze strony KG&TLW, ale – jak z nauczycielami – wsparcia w żadnym razie nie wycofuję.

KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD Fishing for Fishies, Flightless 2019, 6/10 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

20.04 Beluga Stone Beluga Trigga and Master Stone’s Spirtitual Surfing LP, U Know Me
22.04 Deadly Firend Safword, Jasień
22.04 VA Kaleidoscope. Compilation of Experimental Music from Ukraine, Flaming Pines
23.04 Brent Gutzeit & Pharmakustik Nonmotor, JMY
23.04 Nammy Wams Yellow Secret Technology, Grime Tapes MC, DL
23.04 Prefuse 73 Fudge Beats, Prefuse 73
25.04 Niemoc Baśnie, Seszele
Agoria Drift, Sapiens
Ahmedou Ahmed Lowla Terrouzi, Sahel Sounds
Aldous Harding Designerm 4AD
Alfa Mist Structuralism, Sekito
Altın Gün Gece, Glitterbeat CD
Amon Tobin Fear in a Handful of Dust,, Nomark
Arashi Jikan, Catalytic Sound
Arovane & Porya Hatami C.H.R.O.N.O.S., Karlrecords
Baker / Coloccia / Mueller See Through, Gizeh
Black Zone Magick Chant Voyage Sacrifice, Shelter Press
Cave Psychic Psummer, Drag City
Charlemagne Palestine & Rrose The Goldennn Meeenn + Sheeenn, Eaux
Deadbeat & Camara Trinity Thirty, Constellation
Desertion Trio (Nick Millevoi) Twilight Time
DJ Nate Take Off Mode, Planet Mu
Eikiti Sound Abeg No Vex, Crammed Discs
Eric Thielemans & Billy Hart Talking About the Weather, Sub Rosa
Evitceles The Substance Of My Fantasies, Opal Tapes
Ezra Collective You Can’t Steal My Joy, Enter the Jungle
FOQL Dumpster diving know-how, CGI LP
Foxygen Seeing Other People, Jagjaguwar
Grauzone Eisbär, WRWTFWW EP reed. 1981
Jere Haakana Varjosto Jere Haakana Varjosto, Eclipse
Jóhann Jóhannsson Retrospective 1, Deutsche Grammophon box arch.
Katsunori Sawa An Enlightenment Manual, Your Consciousness Of Truth, Opal Tapes
Kevin Morby Oh My God, Dead Oceans
King Crimson Live in Newcastle, December 8, 1972, DGM
King Gizzard and the Lizard Wizard Fishing for Fishies, Flightless LP, DL
Kukangendai Palm, Ideological Organ
Lamb The Secret of Letting Go, Cooking Vinyl
Laura Cannell The Sky Untuned, Brawl
Lotto Pix, Instant Classic EP
Manuel Dunkel Discoveries, Eclipse
Marissa Nadler & Stephen Brodsky Droneflower, Sacred Bones
Mark Lotz Trio The Wroclaw Sessions, Audio Cave CD, DL
Matt Martians The Last Party, 3qtr
Michał Turowski Wormwood and Flame, Mozdok/Positive Regression DL, CDR ltd. 100
MU FreeEnergy!, Agora
Nick Murphy Run Fast Sleep Naked Downtown, Future Classic, Opulent
Øjerum on the swollen lips of the horizon, L-ne
Paal Nilssen-Love & Ken Vandermark Screen Off, Catalytic Sound
Popol Vuh The Essential Album Collection Vol.1, BMG box arch. CD
P!nk Hurts 2B Human, RCA
Rajna Swaminathan Of Agency and Abstraction, Biophilia
Reptaliens Valis, Captured Tracks
ScHoolboy Q CrasH Talk, Polydor
Soak Grim Town, Rough Trade
Soft Issues Soft Issues, Opal Tapes
Sora Re:sort, WRWTFWW
Sote Parallel Persia, Diagonal
Spotlights Love & Decay, Ipecac
Stubbleman Mountains and Plains, Crammed Discs
Tashi Wada with Yoshi Wada & Friends Nue Remixes: Laurel Halo, Julia Holter, RVNG Intl EP
The Cranberries In the End, BMG
The Mountain Goats In League with Dragons, Merge
Tujiko Noriko Kuro (OST), PAN
UnicaZürn Sensudestricto, Touch EP
Valerio Camporini F. Multitemporal Designs, L-ne
Vanessa Wagner Inland, InFiné

Powyższe premiery – poza tymi oznaczonymi inną datą – ukazały się 26 kwietnia.