Drugi największy temat piosenek
Lepszą listę płac niż Richard Russell mają chyba tylko na tamtym świecie. Wśród żyjących angielski producent i wydawca pozostaje zdecydowanym liderem. Być może to kwestia zaufania (którym obdarzają szefa XL Recordings w tym biznesie niemal wszyscy, od Radiohead po Adele), a może kwestia zdolności po prostu. Grunt, że połączenie Samphy i Florence w jednym utworze jest już jakimś powodem, żeby po tę płytę sięgnąć. A Porcupine Tattoo z Billem Callahanem to utwór wyjątkowy, także jako inne spojrzenie na samego, bardzo przecież charakterystycznego wokalistę. My tu jednak przy piątku możemy oceniać już całość, a nie znakomite single, a komplet nagrań układa się w opowieść o śmierci, odchodzeniu – jedną z bardzo wielu, jakie dostawaliśmy od różnych artystów od 2020 r. I konstatacja, że wszyscy wokół mówią o śmierci, była w tym ponurym okresie tyleż nieuchronna, co oczywista (temat albumu o śmierci to też nie jest wynalazek szczególny – z moich doświadczeń wynika, że to drugi najpopularniejszy temat songów w ogóle). Jedni opublikowali swoje stanowisko na ten temat wcześniej, inni później – na historię Russella, ułożoną w wielogłos, jak to w wypadku projektu Everything Is Recorded bywa, musieliśmy poczekać do teraz.
Wszystko się zgadza, jeśli chodzi o nastrój płyty. Jet refleksyjny, ale nie przytłaczająco smutny (zgodnie z zamiarem autora), bardzo mi się podoba, ale to tak jak z ładnym kolorem – im większa powierzchnia, tym większe wątpliwości, czy aby na pewno chcemy w tym kolorze spędzać godziny, dni, tygodnie. W całości robi się to męczące. Może jeszcze nie śmiertelnie, ale chciałoby się tę płytę odsłuchiwać co rusz do połowy, zresztą Firelight brzmi trochę jak przedwczesna końcówka. Na poziomie You Were Smiling z Sam Morton rzecz łapie już pewną zadyszkę. Norm, utwór Callahana napisany o zmarłym kanadyjskim komiku Normie MacDonaldzie i przełamany fragmentami skeczu (Macdonald prowadził karierę długo po diagnozie – od wielu lat cierpiał na nowotwór), nie wydaje się lepszy po podłożeniu pod surowy wokal lounge’owego beatu. Rozczarowuje też soulowe The Meadows z Kamasim Washingtonem. Zresztą lepiej się na tej płycie sprawdza Alabaster DePlume, refleksyjny, ale też lekki.
Nie są to wielkie zarzuty, ale zwykle celny Russell gubi się tu trochę, szczególnie w drugiej części. Dobrze więc mieć jakąś alternatywę na wypadek, gdyby się wam ten album znudził. Proponuję nową płytę Ichiko Aoby, udany album Panda Beara oraz fajny nowy polski zespół rockowy – rzadka sytuacja – czyli Loveworms, no i jeszcze garść kolejnych nowości z listy poniżej. Nie samą śmiercią żyje człowiek.
EVERYTHING IS RECORDED Richard Russell Is Temporary, XL Recordings 2025
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
23.02 Roman Bromboszcz Play at Once, Antenna Non Grata
25.02 Cheekface Middle Spoon
25.02 Nervous Verbs Pony Coughing, Don Giovanni
25.02 Philippe Petit Emperor Tomato Ketchup, Sublime Retreat
26.02 Kolektyw Pełnia Dwie strony, Szara Reneta
26.02 Rafał Kołacki Powwow, Szara Reneta
28.02 Allexa Nava No Language, Jazz Re:Freshed
28.02 Andreas Schaerer Anthem For No Man’s Land, ACT
28.02 Andy Bell Pinball Wanderer, Sonic Cathedral
28.02 Architects The Sky, The Earth & All Between, Epitaph
28.02 Banks Off With Her Head, Her Name Is Banks Inc.
28.02 bdrmm Microtonic, Rock Action
28.02 Billy Hart Quartet Just, ECM
28.02 Daniel Bachman Moving Through Light
28.02 Darkside Nothing, Matador
28.02 David Grubbs Whistle from Above, Drag City
28.02 Dawid Tyszkowski Mam szczęście, Fonobo
28.02 Deep Sea Diver Billboard Heart, Sub Pop
28.02 Edith Frost In Space, Drag City
28.02 Everything Is Recorded Richard Russell Is Temporary, XL Recordings
28.02 Głupi Komputer Jazz Not Found, Antena Krzyku
28.02 Grup Ses & Gökalp K Grup Ses & Gökalp K, Discrepant
28.02 Gunn – Truscinski Duo Flam, Three Lobed
28.02 Ichiko Aoba Luminescent Creatures, Psychic Hotline
28.02 J.WLSN The Rush, Room40
28.02 Jairus Sharif Basis of Unity, Telephone Explosion
28.02 Loveworms Loveworms, Antena Krzyku
28.02 Lucrecia Dalt Cosa rara, RVNG Intl 7″
28.02 Marcin Masecki, Eldar Tsalikov, Jan Pieniążek Monk, BMC Records
28.02 Marie Davidson City of Clowns, Deewee
28.02 Mateusz Franczak Iskry
28.02 Mdou Moctar Tears of Injustice, Matador
28.02 Michi Dirty Talk, Stones Throw
28.02 Niechęć Reckless Things, Audio Cave
28.02 Panda Bear Sinister Grift, Domino
28.02 Roger Clark Miller Curiosity for Solo Electric Guitar Ensemble, Cuneiform
28.02 RSC Cienie 1987, GAD arch
28.02 serpentwithfeet Grip Sequel, Secretly Canadian
28.02 Shygirl Club Shy Room 2, Because EP
28.02 Spyros Polychronopoulos Void, Room40
28.02 Steve Lehman Trio & Mark Turner The Music of Anthony Braxton, Pi Recordings
28.02 The Breath Fresh New Bone, Real World
28.02 The Chills Spring Board: The Early Unrecorded Songs, Fire
28.02 The Residents Doctor Dark, Cryptic
28.02 VA Composed with Sound pt.1, Accidental
28.02 Yazz Ahmed A Paradies in the Hold, Night Time Stories
28.02 Yes Deer Everything That Shines, Everything That Hurts, Superpang
28.02 Yo La Tengo Old Joy (Official Soundtrack), Mississippi
Komentarze
Marcin Masecki, Eldar Tsalikov, Jan Pieniążek – Monk, BMC Records
Chciałbym uprzejmie poinformować o jeszcze jednej premierze:
28.02 Mateusz Franczak „Iskry”