Wolne zapominanie

Przy wrażeniach wzrokowych zdarzają się powidoki. W wypadku smakowych czy zapachowych – jakaś nuta, mniej lub bardziej miła, która zostaje dłużej niż się wydawało, po której długości ocenia się potrawę czy wino. Przy wrażeniach dźwiękowych zdarza się echo, ale w pewnych sytuacjach także coś, co słychać dopiero gdy muzyka dawno się skończy – jakieś uczucie pustki, brzmienie ciszy w przestrzeni, którą ta muzyka przed chwilą wypełniała. W muzyce Martyny Basty chodzi – o ile się zdążyłem zorientować – w dużej mierze o czas i przestrzeń. A o jej klasie decyduje ten odruch, który się pojawi, gdy już wybrzmi Slowly Forgetting, Barely Remembering – że mianowicie szybko potrzebuję powrotu tej muzyki. Nie po to, żeby cokolwiek zagłuszyć czy usłyszeć po raz kolejny ulubioną melodię, tylko tak po prostu. Trochę jak w tytule utworu, którego przestrzenną aranżacje wypełniają głównie partie smyczków i głos gościnnie występującej Claire Rousay – It Could Be As It Was Forever. Całość to ważny dla krakowskiej kompozytorki zestaw, nie zdziwię się, jeśli okaże się przełomem w jej działaniach na polu światowym. Ja w każdym razie wolę zacząć piątek od Basty niż od ułożonego wieki temu, nieschodzącego poniżej poziomu, ale jednak trochę nudziarskiego zestawu The National.  

Zanim zabrzmi dźwięk, też już coś słychać. Choć to bardziej wyobrażenie tego, co się wydarzy. A różne elementy pozwalają jakoś sklasyfikować muzykę należącej do kolektywu Progrefonik artystki, zanim jeszcze ją usłyszymy. Udział Rousay przybliża nas do nurtu, który stapia muzykę graną na instrumentach z dźwiękową prozą i poezją życia, otoczenia, a poprzez swoją delikatność także do muzycznego ASMR rodem z katalogu Shelter Press. Z kolei nazwa wytwórni Warm Winters, publikującej także nagrania Aleksandry Słyż, też jakoś sygnalizuje pokrewieństwo. Ważniejsze jest to pierwsze niż to drugie. Owszem, Słyż i Basta, a pewnie jeszcze Teoniki Rożynek, są reprezentantkami generacji, która bardzo mocno zmienia polską scenę. I fakt, że ich kariery rozwijają się równolegle nawet przy dużych różnicach estetycznych działa na korzyść całej tej grupy. Ale różnice są duże.

Liczę trochę na tę środowiskową synergię, bo jest co prezentować. O Aleksandrze Słyż pisywałem już wielokrotnie, o autorce Slowly Forgetting… nieco mniej. Tymczasem Basta ma na tym nowym albumie do powiedzenia bardzo dużo i, rzadko epatując natężeniem dźwięku (może przez kilka chwil w nakładających się echach i pogłosach Speechless Lately), wykorzystuje różne barwy i instrumenty. Pojawia się cytra, którą słychać było, o ile pamiętam, na jej koncercie podczas Unsoundu. Są instrumenty perkusyjne, wspomniane już skrzypce, pojawia się wreszcie w kilku momentach gitara – długo podstawowy instrument Basty, w pewnym momencie porzucony na rzecz elektroniki. Dużo też na nowym albumie głosu, wykorzystywanego bardziej tradycyjnie w dwuczęściowym Podszepniku, w Lullaby delikatnie preparowanego i wtapianego zręcznie w strukturę utworu niczym kolejna barwa syntezatora, a wreszcie – budującego bardzo emocjonalny i bardzo fizyczny obraz dźwiękowy w Back and Forth. Chce się do tej dojrzałej, precyzyjnej i dopracowanej, ale niezbyt długiej płyty wracać. Bo jak w tytule – trudno spamiętać to wszystko, ale ulatuje z głowy bardzo wolno.   

MARTYNA BASTA Slowly Forgetting, Barely Remembering, Warm Winters Ltd. 2023 

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

22.04 Arooj Aftab Live in London, Decca RSD
22.04 Brian Eno Forever Viceless, RSD
22.04 João Donato e Donatinho Sintetizamor, Far Out
22.04 Miles Davis Turnaround: Rare Miles from the Complete On the Corner Sessions, Columbia arch, RSD
22.04 Nico Live at the Library Theatre ’80, RSD
22.04 Rosa Vertov Reflected In, EP
23.04 Neil Hagerty/Ryan Jewell/Ryley Walker Fried in Denver, Husky Pants
23.04 Piotr Damasiewicz, Liba Villavecchia, Grzegorz Lesiak, Alex Reviriego, Vasco Trilla Skawa, L.A.S.
24.04 Josiah Steinbrick For Anyone That Knows You, Unseen Worlds
24.04 Seven Rivers of Fire Way of the Pilgrim, Ramble
25.04 Elisabeth Klinck Picture a Frame, Hallow Ground
25.04 Ipaghost Personable Computer!, Istotne Nagr. MC
26.04 mmph Harvest, Svbkvlt
26.04 Patryk Cannon Our Garden, Dracula Records
26.04 Zimní pneu Kam jdeš s t​í​m bigb​í​tem, Poli5
27.04 Packed Rich Warp Fields, Ilian Tapes
27.04 The Dwarfs of East Agouza (featuring Maurice Louca, Alan Bishop, Sam Shalabi) High Tide in the Lowlands, Sub Rosa
27.04 Torpur The Cult, Plusz Tapes
28.04 A Plane To Catch Moko Jumbie, April
28.04 Aly Eissa Gouda Bar, Akuphone
28.04 Amon Tobin Nomark Selects, V​.​1, Nomark
28.04 Automatisme Groove 14, Outlines MC, DL
28.04 Ayumi Ishito Ayumi Ishito & The Spacemen, Vol. 2, 577 Records
28.04 Babsy Konate Tounga, Sahel Sounds
28.04 Baby Rose Through and Through, Secretly Canadian
28.04 Bartosz Dziadosz Peace, Dronarivm
28.04 Beach House Become EP, Sub Pop
28.04 Bebe Rexha Bebe, Warner
28.04 Bell Orchestre As Seen Through Windows, Erased Tapes
28.04 Berk Offset Intraface, Accidental
28.04 Bernice Cruisin’, Telephone Explosion
28.04 Bill Orcutt Jump On It
28.04 Cassie Wieland & Vicky Chow Hymn, Cantaloupe
28.04 Country Westerns Forgive the City, Fat Possum
28.04 David Lord Forest Standards vol. 3, Astral Spirits
28.04 David Preston Purple / Black Vol. One, Whirlwind
28.04 Domenico Lancellotti Sramba, Mais Um
28.04 ensemble 0 Jojoni, Crammed Discs
28.04 Felix Laband The Soft White Hand Remix EP Part 1, Compost
28.04 Forbidden Color Lingua del Sì, Antenna Non Grata CD, DL
28.04 Giuseppe Ielasi Down on Darkened Meetings, Black Truffle
28.04 Gregory Uhlmann Again and Again, Northern Spy
28.04 Grzegorz Bojanek Loops for People
28.04 hÄK / Danzeisen hÄK / Danzeisen, Karlrecords
28.04 Holy Tongue Deliverance And Spiritual, Warfare
28.04 Indigo De Souza All of This Will End, Saddle Creek
28.04 Jack Harlow Jackman, Atlantic
28.04 James Ivy Everything Perfect, Fader Label EP
28.04 Jan Jelinek Seascape – Polyptych, Faitiche
28.04 Jessie Ware That! Feels Good!, EMI
28.04 JFDR Museum, Houndstooth
28.04 Kammerflimmer Kollektief Schemen, Karlrecords
28.04 kœnig 1 Above Minus Underground, PTP
28.04 Lau Nau 5 x 4, Beacon Sound
28.04 Les Abranis Amazigh Freedom Rock 1973​-​1983, Les Disques Bongo Joe arch
28.04 Lonnie Liston Smith, Adrian Younge, Ali Shaheed Muhammad Lonnie Liston Smith JID017, Jazz Is Dead
28.04 Martyna Basta Slowly Forgetting, Barely Remembering, Warm Winters Ltd.
28.04 Matthewdavis Mycelium Music, Leaving
28.04 Mulo Francel The Melody Sax, GLM
28.04 Nabihah Iqbal Dreamer, Ninja Tune
28.04 Neggy Gemmy CBD Reiki Moonbeam, 100% Electronica
28.04 Otwinowski / Sikorski / Witkowski Spalona ziemia, Gusstaff/Don’t Sit On My Vinyl CD / LP 12″ clear limited + dl
28.04 OvE Geography and Geometry, Fonoradar
28.04 Painted Faces Normal Street, ESP-Disk
28.04 Pluto Junkies Contact
28.04 Praed Kaf Afrit, Akuphone
28.04 Rajna Swaminathan Apertures, Ropeadope
28.04 Romance Fade Into You, Ecstatic
28.04 Schacke Synchronized Breathing, Posh Isolation
28.04 Scratchclart & Menzi Beyond Gqom & Grime, Hakuna Kulala
28.04 Skinny Pelembe Hardly the Same Snake, Partisan
28.04 Soft Machine The Dutch Lesson, Cuneiform arch
28.04 Spotlights Alchemy for the Dead, Ipecac
28.04 Summrs Ghost, 10k Projects
28.04 Susanne Sundfør blo​́​mi, Bella Union
28.04 Swiernalis Stoicki niepokój
28.04 TERR Consciousness As A State Of Matter, Phantasy
28.04 The Damned Darkadelic
28.04 The National First Two Pages of Frankenstein, 4AD
28.04 The Orb Prism, Cooking Vinyl
28.04 Tobias Meinhart Berlin People Dark Horse, Sunnyside
28.04 VA A moi la liberte – Early Electronic Raï – ALGERIE – 1983​/​1990, Born Bad
28.04 Vaster Than Empires Three Days, New Focus
28.04 Vito Bambino Pracownia, Def Jam