Karki w breakach
Grupa The Necks, jedna z moich ulubionych, nie potrafi wydawać singli. W ostatecznym rozrachunku utwór Imprinting, który wybrała do promocji nowego albumu Travel, jest najsłabszym punktem płyty. Choć w ogóle wycinanie singli w wypadku Australijczyków zdarzyć się może rzadko: ten 77-minutowy zestaw składa się akurat z aż czterech nagrań, a 20-minutowy utwór to u The Necks krótka forma, było w czym wybierać. I choć Imprinting najsłabsze, to jakość całego zestawu bardzo wysoka: nie dość, że jak zwykle nagrania The Necks są ćwiczeniami ze skupienia, pozwalają przeprogramować myślenie o muzyce, na nowo zachwycić się tym, że można słuchać w innym tempie, to jeszcze pozostawiają w tej wersji pewien niedosyt i zręcznie opowiadają historię zespołu.
Od Signal, który jest improwizacją opartą na kontrabasowym motywie Lloyda Swantona, wyjątkowo groove’owym, mocno synkopowanym, zazębiającym się po kilku minutach z linią perkusji niemalże w riddim reggae, idziemy w stopniowo w stronę bardziej impresyjnych form. W tych zmieniają się w pierwszej kolejności elementy brzmienia, akcent przesuwa się w stronę Tony’ego Bucka, Chris Abrahams gra powoli transformowane motywy w skalach modalnych. Tak docieramy do najbardziej efektownego Bloodstream, które medytacyjność łączy ze zrywającą się do niemal swingowego grania partią fortepianu, a później przechodzi w perkusyjne tremola i świetnie buduje nieustanny suspens.
Elementem sygnalizującym ewolucję zespołu – bardzo powolną, bo trwającą od jakichś 35 lat, są partie organowe Chrisa Abrahamsa, który ostatnio coraz częściej sięga po ten instrument. A całość pozostaje zręcznym balansowaniem na krawędzi minimalu – kiedy nut przybywa w zbyt wysokim tempie, robi się za ładnie i za słodko – ale przez tyle lat bardzo w sumie okazjonalnych spotkań (muzycy opowiadają o tym w nowym „The Wire”, które po zmianie makiety czyta się z dużym trudem) trio nauczyło się utrzymać tę równowagę w sposób genialny.
Dla tych, których znudziła już ta formuła grania – w co nie do końca wierzę – mam na koniec przynajmniej jedną informację z gatunku zaskakujących. Otóż jeśli owo Signal, szczególnie gdzieś w pierwszej części, zapętlicie sobie na gramofonie, macie gotowego breaka, na którym można oprzeć beat hiphopowy w dość tradycyjnym stylu. Możecie na tym podkładzie nawinąć – dla rozluźnienia nastroju – zwrotkę o tym, że po Australijczykach trudno się było czegoś takiego spodziewać.
THE NECKS Travel, Northern Spy 2023
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
18.02 Skrillex Don’t Get Too Close, Atlantic
18.02 Steve Roden Winter Couplet, Room40
19.02 Grand River All Above, Editions Mego
19.02 Voices of the Cosmos Deep Fields, Zoharum
20.02 Beqa Ungiadze PSALM011: სადგური [Station], Phantom Limb
21.02 Trupa Trupa ttt, Glitterbeat
22.02 DJ Blik Topia, U Know Me EP
23.02 Indalaska Musique des Sables, Zoharum
23.02 RSS B0Y 1 H0L0, Sat00rna
23.02 The Strokes The Singles: Volume 1, Rough Trade
24.02 3Phaz Ends Meet, Discrepant
24.02 Afro Kolektyw Ostatnie słowo, Thin Man
24.02 Alexander Tucker & Keith Collins Fifth Continent, Subtext
24.02 Algiers Shook, Matador
24.02 Amen Seat Amen Seat, Deathbomb Arc
24.02 Anemic Cinema Iconoclasts, Ramble
24.02 Beata Kozidrak 4B, Sony
24.02 BIG|BRAVE Nature Morte, Thrill Jockey
24.02 Bria Country Covers vol. 2, Sub Pop
24.02 Circus/Citadel Antti Lötjönen, We Jazz
24.02 CM von Hausswolff & Chandra Shukla Travelogue [Bali], Touch
24.02 Don Toliver Love Sick, Atlantic
24.02 Drew Gardner The Return, Astral Spirits
24.02 Earth Trax Closer Now, Lapsus
24.02 Eugene Chadbourne What’s Been Baking, Ramble
24.02 Faten Kanaan Afterpoem, Fire
24.02 Godsmack Lighting Up the Sky, BMG
24.02 Gorillaz Cracker Island, Warner
24.02 gum.mp3 Riddim Seeker, Ghostly EP
24.02 Hajda Banda / Гайда Банда Hajda!
24.02 Hako Yamasaki Tsunawatari, WRWTFWW
24.02 Hako Yamasaki Tobimasu, WRWTFWW reed
24.02 Heinali Kiyv Eternal, Injazero
24.02 Iris DeMent Workin’ on a World, Flariella
24.02 Ironomi Himorogi, Kitchen Label
24.02 J. Vague Silver, Mansions & Millions
24.02 Kaitlyn Aurelia Smith Let’s Turn It Into Sound Remixes, Ghostly EP
24.02 Kassel Jaeger Shifted in Dreams, Shelter Press
24.02 Katrina Krimsky „1980”, Unseen Worlds arch
24.02 KSU „44”, Mystic
24.02 Lisa Marie Simmons, Marco Cremaschini Notespeak 12, Ropeadope
24.02 Logic College Park, Three Oh One
24.02 Mat Muntz Phantom Islands, Orenda
24.02 Mattias Petersson Triangular Progressions, Hallow Ground
24.02 Meemo Comma Loverboy, Planet Mu
24.02 Neutral Milk Hotel The Collected Works of Neutral Milk Hotel, Merge arch
24.02 NNAMDÏ Please Have a Seat Deluxe, Secretly Canadian
24.02 Oranżada Karma tango, Audio Cave CD, DL
24.02 Owen Pallett The Two EPs, Secret City
24.02 Philip Selway Strange Dance, Bella Union
24.02 Poil Ueda Poil Ueda, Dur & Doux
24.02 ReTo Styxxxx
24.02 Ronnie & Clyde Nettlebed Skyline, Gearbox
24.02 Rzekomo Spiritual Wastefulness, EP
24.02 Saint Abdullah & Jason Nazary Evicted in the Morning, Disciples
24.02 Sam Gendel Cookup, Nonesuch
24.02 Shame Food For Worms
24.02 Snow Ghosts The Fell, Houndstooth
24.02 Steve Swell, Joe McPhee, Chris Corsano Sometimes the Air Is, Mahakala
24.02 Tha God Fahim Iron Bull, Nature Sounds
24.02 The Black Dog Music for Airport Lounges
24.02 The Necks Travel, Norther Spy
24.02 Tigeroak Living and Living, April
24.02 Tunico Tunico, Far Out
24.02 Ty Segall & Emmett Kelly Live at Workship, Drag City
24.02 U.S. Girls Bless the Mess, 4AD
24.02 Yeat AftërLyfe, TwizzyRich
Komentarze
W tym tygodniu zwróciłbym uwagę na powrót (po 11 latach!) Oranżady z nowym, intrygującym materiałem (niech żyje psychodelia!), oraz na trzeci album post-punkowego Shame („Food For Worms”). Londyńczycy wciąż trzymają poziom!