Wrzuć monetę

To ten piątek, kiedy serwis Bandcamp rezygnuje z własnej marży, więc liczba premier i zapowiedzi (vide poprzedni wpis) rośnie szybciej niż inflacja. Spróbuję więc chociaż  odnotowywać te, które już się ukazały. W tym zanurzony w świecie automatów do gier i starych ośmiobitowców album Twardowskiego. Producenta milczącego od sześciu lat, jak wylicza sam wydawca, ale wracającego w stylu, który będzie rozpoznawalny i który spokojnie można by opisać jako „U Know Me core”, bo stoi – jak dla mnie – w samym centrum oferty warszawskiej wytwórni, z odnośnikami do praktycznie wszystkich obecnych w jej katalogu stylistyk.      

Twardowski to producent, który beatami, liniami syntezatorowymi i groove’ami, zwykle bez potrzeby uciekania się do tekstu i formy piosenkowej (choć na When We Were Astronauts się pojawiła), opowiada jakieś osobiste historie. Raczej bez oglądania się na aktualne tendencje w muzyce elektronicznej, o czym dobitnie przypomina płyta One Coin Clear – owszem, trochę więcej tu może śladów współczesnego jazzu, który przez tych sześć lat jeszcze mocniej zbliżył się do formuły surfowania po pudłach ze starymi winylami i produkcji hiphopowej. Ale nawet ten – choćby w jednym z moich ulubionych nagrań Fission Mailed – wchodzi dyskretnie, z elegancją minimalistycznie uciętego sampla z sola trąbki i zrywanego crescenda sekcji dętej w tle.

I słuchać tego warto ze skupieniem na materii, z której indywidualnie zszyty został każdy z utworów – a słychać, że powstawały długo, choćby chodziło o dobór i wykorzystanie fajnego sampla, jak w Sequence Breaks, utworze, który spokojnie mógłby się ukazać na singlu także w The Very Polish Cut-Outs. Nie ma tu zresztą chyba mocniejszego formalnego przeskoku niż ten z Sequence… do funkowo-jazzowego, zbudowanego na rozklekotanym rytmie, opartym chyba głównie już na zaprogramowanych samemu partiach – tylko z krótkim cutem wokalnym – Infinity+1 Blade. Ale wszystko, jak to u Twardowskiego, spaja koncept. Podobnie jak jego poprzednie albumy, tak i ten opiera się na retrospekcji i wypełniony jest echami przeszłości – w tym wypadku gamingowej. Beaty towarzyszą tu opowieściom o platformówkach, bossach i postaciach NPC, z którymi nie można nawiązać wystarczająco głębokiej znajomości (Non-romanceable NPC), a gest wrzucania monety to jest to, co łączy ten niby skromny, ale w szczegółach całkiem imponujący zestaw producencki z szałem piątkowego wysypu premier na Bandcampie. 

TWARDOWSKI One Coin Clear LP, U Know Me 2022

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

27.08 Dime Lifters Love Corrupted, TAR / MM / UOH
28.08 Trio SR9 Déjà Vu, No Format!
29.08 Chris Forsyth Evolution Here We Come, No Quarter
29.08 Viul & Benoît Pioulard Physical Video Community, A Strangely Isolated Place
30.08 Jaromir Kamiński P O L O T, Polena
30.08 Luc Ferrari Solitude Transit, Transversales arch
30.08 Magma Kartehl, Seventh
31.08 Michał Pepol KORA ∞, Agora
31.08 Ralph Kaminski Bal u Rafała, Fonobo
31.08 Takuro Okada Betsu No Jikan, Newhere
31.08 Taro Nohara Poly​-​Time Soundscapes / Forest Of The Shrine, WRWTFWW
1.09 Badge Époque Ensemble Clouds of Joy, Telephone Explosion
1.09 Bo Sedkid Goring, Chinabot
1.09 Brasil & the Gallowbrothers Band [security], Oddities of Nature
1.09 Dada Black Sheep, Air Pollution
1.09 Fischerle Zamieć, Patalax
1.09 Mirt Hiraeth, Oddities of Nature DL, LP
1.09 Oiseaux-Tempete What On Earth (Que Diable),  Nahal
1.09 Saint Abdullah & Eomac Patience of a Traitor, Other People
1.09 Twardowski One Coin Clear, U Know Me
2.09 Alvin Curran Drumming Up Trouble, Black Truffle
2.09 Anthony Braxton & James Fei Duet (Other Minds) 2021, Other Minds
2.09 Asynchrone New EP, No Format!
2.09 Bill Orcutt Music for Four Guitars, Palilalia
2.09 Bitchin Bajas Bajascillators, Drag City
2.09 Blind Guardian The God Machine, Nuclear Blast
2.09 Codeine Dessau, Numero Group arch
2.09 Cryalot Icarus, AWAL EP
2.09 Depp Gibbs A Roll of the Dice, Flex Entertainment
2.09 Genetic Transmission White Nights, Zoharum
2.09 George FitzGerald Stellar Drifting, Domino
2.09 Govreen/Sever Quartet Maya, JMI
2.09 Hitomi Moriwaki Subtropic Cosmos
2.09 Iza Tres, EP
2.09 Jake Tittle Blood Offering, Anxiety Blanket
2.09 James Murray Careful Now, Home Normal
2.09 Jérôme Noetinger Sur quelques mondes étranges, Gagarin
2.09 John Aram & The United Underground Orchestra Rhapsody in Red
2.09 King Buffalo Regenerator, Stickman
2.09 Krajenski. B-3 vol. 1, Agogo
2.09 Laura Cannell We Long To Be Haunted EP, Brawl
2.09 Lean Year Sides, Western Vinyl
2.09 Lubos Soukup & Christian Pabst Levitas, Animal Music
2.09 Malwina Masternak Perspektywa, SJ Records
2.09 Megadeth The Sick, the Dying… and the Dead!, Tradecraft
2.09 Michel Petrucciani Solo in Denmark, Storyville
2.09 Miss May I Curse of Existence, SharpTone
2.09 Moth Cock Whipped Stream and Other Earthly Delights, Hausu Mountain
2.09 Pi’erre Bourne Good Movie, Interscope
2.09 Rob Winstone I Dreamt We Found a Way Warm Winters Ltd.
2.09 Saucisse Coctail Musique Savante, Un Je Ne Sais Quoi
2.09 SOHN Trust, 4AD
2.09 Stereolab Pulse of the Early Brain [Switched On Volume 5], Duophonic arch
2.09 The Callous Daoboys Celebrity Therapist, MNRK
2.09 Tomaga Extended Play 1 & 2, Hands In The Dark
2.09 Two Door Cinema Club Keep On Smiling, Glassnote
2.09 Unloved The Pink Album, Heavenly
2.09 VA Outernational – Live from Studio Two Abbey Road, Jazz Re:freshed
2.09 Yungblud Yungblud, Geffen