Dobra i zła wiadomość [premiery tygodnia]

Zrobiłem prasówkę z pożegnań Marka Hollisa. Trochę dzięki Mariuszowi Hermie, który opublikował tradycyjny wiosenny wpis o Talk Talk na swoim blogu. W każdym razie teksty w brytyjskiej prasie mówią o Hollisie zaskakująco niewiele. „Q” przypomina własną rozmowę z artystą z roku 1988, która ewidentnie się nie ułożyła – zostaje z niej to, że lider Talk Talk był trudnym człowiekiem i już wtedy zamierzał się życiowo ustabilizować, już wtedy sygnalizował rozstanie z muzyką. „Uncut” wypytał trochę starych znajomych o zmarłego muzyka. Okazało się, że ci relatywnie bliscy (gitarzysta Dominic Miller) nie do końca rozumieli, skąd właściwie brał te swoje pomysły. Przy okazji można się z tekstu dowiedzieć, że Hollis całkiem blisko przyjaźnił się z Kate Bush – tyle że przyjaźnili się prywatnie, muzycznie nic z tego nie wyszło. Ale moim największym zaskoczeniem ostatnich dni w dziedzinie Talk Talk był nowy Lambchop.

Dziś premierę ma kolejny album Kurt Wagnera i spółki, zatytułowany obiecująco This (Is What I Wanted To Tell You). Dobra wiadomość jest taka, że nowy Lambchop momentami ewidentnie podąża właśnie w stronę Talk Talk. Błądzący bas (Matt Swanson), plumkające akordy fortepianu (Tony Crow), do tego Matthew McCoughan, perkusista Bon Iver, który częściej niż na perkusji gra na różnych urządzeniach elektronicznych. Kurt Wagner, gdyby od czasu do czasu nie przetwarzał głosu przez autotune, mógłby robić nawet robić za namiastkę Hollisa. Kiedy jeszcze pojawia się w pewnym momencie (This Is I Wanted To Tell You) trąbka Jacoba Valenzueli, wrażenie lekko podrasowanego brzmienia z okresu Spirit of Eden jest przemożne. Pod warunkiem, że nie wpadliśmy akurat na okropne, grafomańskie muzycznie Everything for You.

Bo jest i zła wiadomość – taka, że Lambchop ten świat bliski Talk Talk buduje w sposób ciężkawy, nudny i w niewielkim stopniu poprawia to sytuację grupy Wagnera. Hollis wykonywał takie aranżacyjne gesty grania przestrzenią i pauzami z dużą precyzją, przy totalnej koncentracji. Lambchop wykonuje je na oślep, być może na modłę amerykańskiego Południa i jam sessions w opustoszałych barach, ale może po prostu nie wie, co chce powiedzieć. Na pewno ten ruch w stronę Hollisa nie był zamierzony, płyta powstała wcześniej, zresztą recenzenci – jak zauważyłem – szukają dla niej skojarzeń bardziej w okolicach The Blue Nile. A bardzo pobieżny słuchacz może uznać tę eskapadę za dowód fascynacji Bon Iver. Posłuchajcie sami. Mnie wyszło na to, że kolejny już premierowy piątek zaczynam od zniechęcania do nowej płyty, ale też przy okazji wklejam poniżej całą listę rzeczy, z których każdy coś jeszcze wybierze. Co do niektórych albumów (Cykada, Nilüfer Yanya, zaskakująco ciekawy Avey Tare chociażby) już wiem, że jest dobrze, więc będą i lepsze wiadomości.

LAMBCHOP This (Is What I Wanted To Tell You), Merge/City Slang 2019, 5-6/10

PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA

17.03 Dominik Bukowski Quartet Transatlantyk, Soliton
18.03 Aidan Baker & Karen Willems Awel, Midira
18.03 Eleh Home Age II, Important
18.03 Jacek Sienkiewicz BTWN, Recognition
18.03 Otrotorto Letargia em Ré Menor, Lovers & Lollypops EP
18.03 Pita 20190316 Lampo​@​The Graham Foundation, Chicago, IL, Editions Mego
18.03 Swans What Is This?, Young God
18.03 VA Footfalls: A Soundwalk Series, Flaming Pines
19.03 Pita 20190318 Non​-​Event​@​The Yard, Boston, MA, Editions Mego
19.03 Steve Earle & The Dukes Guy, New West
19.03 Wojciech Kucharczyk URAN URAN (space karaoke edits), Mik.Musik!
20.03 Ben Stapp & Joe Morris feat. Stephen Haynes Mind Creature Sound Dasein, Fundacja Słuchaj
20.03 Chocolate Peru’s Master Percussionist (Perspective on Afro​-​Peruvian Music. The Collection), Buh arch.
20.03 Jan LF Strach Trudne Energie, Proste Rozwiązania EP, BAS EP
20.03 Pita 20190319 Knockdown Center, Mespeth, NY, Editions Mego
21.03 Adisa Zvekovic Sleepwalkers
21.03 Bruhahá Babélico & Individual Industry Outro Tempo II: Single Promocional, Music From Memory
21.03 VA Basy Tropikalne #2 (Latin America), Basy Tropikalne
Alicja Majewska Żyć się chce, Sony
American Football American Football, Polyvinyl
Andrew Bird My Finest Work Yet, Loma Vista
Anne Briggs Anne Briggs, Topic reed. 1971
Apparat LP5, Mute
Arek Kłusowski Po tamtej stronie, Fonobo
Avey Tare Cows on Hourglass Pond, Domino
Bill MacKay Fountain Fire, Drag City
Christian Scott aTunde Adjuah Ancestral Recall
Crows Silver Tongues, Balley
Cykada Cykada, Astigmatic
Deaf Center Low Distance, Sonic Pieces
Dutch Courage The Lounge Era, Bezirk Tapes
Ex Hex It’s Real, Merge
Federico Ughi Transoceanico, 577 Records
Fred und Luna Im Tanzrausch, Compost EP
Grzegorz Bojanek Pure, N_Coded EP
Housewives Twilight Splendour, Blank
Ibibio Sound Machine Doko Mien, Merge
Jacek Sienkiewicz IMOW, Recognition LP
Jayda G Significant Changes, Ninja Tune
Jean Erik This Is Jean Erik, Eclipse
Jenny Lewis On the Line, Warner
John Zorn The Hermetic Organ Vol. 6: For Edgar Allan Poe, Tzadik
La Dispute Panorama, Epitaph
Lafawndah Ancestor Boy, K7
Lambchop This (is what I wanted to tell you), Merge
Laurel Halo DJ Kicks, K7
Lucy Rose No Words Left, Communion
Mały Szu Perły z piekieł, Don’t Sit On My Vinyl! 7″ EP ltd
Mary Lattimore & Mac McCaughan New Rain Duets, Three Lobed
Nagrobki Teatr Polski, Don’t Sit On My Vinyl! 8″ EP ltd
Nilüfer Yanya Miss Universe, ATO
Orville Peck Pony, Sub Pop
Próchno Próchno, Gusstaff/Don’t Sit On My Vinyl CD, LP
Shlohmo The End, FoF
Sleeper The Modern Age, Dine Alone
Sonar Torino Remixed, U Know Me
Steven Wilson Home Invasion: In Concert at the Royal Albert Hall, Caroline
Strand Of Oaks Eraserland, Dead Oceans
Terry Allen and the Panhandle Mystery Band Pedal Steal + Four Corners, Paradise of Bachelors
The Future Eve feat. Robert Wyatt KiTsuNe/Brian the Fox
The Range Providence, Donkey EP
These New Puritans Inside The Rose, Infectious
Tobias Meinhart Berlin People, Sunnyside
W.E.N.A. Montana Max, My Music
Will Burns and Hannah Peel Chalk Hill Blue, Rivertones
William Hooker Cycle of Restoration, FPE
Zeal & Ardor Live in London, Napalm

Powyższe płyty ukazały się 22 marca – chyba że zaznaczyłem inaczej.