The Last Kuti Arkestra
Strumień premier nieco zelżał, co miłe, bo można będzie zebrać na chwilę myśli i co nieco nadrobić. Pod warunkiem oczywiście, że już słuchaliście Now!, czyli albumu Marka Pospieszalskiego i jego oktetu z Zoh Ambą. Pisałem o nim na łamach POLITYKI i jest to wydarzenie wykraczające poza nasz krajowy światek muzyczny. Przede wszystkim dlatego, że posługującą się potężnym tonem Amerykankę tu udało się wpisać w ramy zdyscyplinowanego kolektywu. Ale też dlatego, że zespołowi udało się niemal przenieść do lat 60., brzmią bowiem niczym tworząca dziś grupa na ówczesnych podzespołach – estetycznych i eksperymentalnych. Można tu sobie wyobrazić np. EABS-ów przeniesionych w przeszłość – z manipulacjami magnetofonu szpulowego rodem ze studia eksperymentalnego zamiast skreczy rodem z płyt hiphopowych. Tak czy owak – mocna, pełna prostego piękna płyta, w której awangardowego czynnika nie należy się obawiać. Ale ponieważ o tym już pisałem, to dodam coś na szare popołudnia i ciemne wieczory. Wyobraźmy sobie podróż w przeszłość, żeby skorygować zupełnie inny brak: to mianowicie, że grupa The Last Poets nigdy nie współpracowała z bandem Feli Kutiego. Dzisiaj to brakujące ogniwo zostało uzupełnione.
Z pre-rapowej, pionierskiej amerykańskiej formacji The Last Poets zostało dwóch członków: Abiodun Oyewole i Umar Bin Hassan. Z nigeryjskiego zespołu afrobeatowego lidera do niedawna mieliśmy wśród żywych Tony’ego Allena i jeszcze przed pandemią zaczął się umawiać z Poetami na sesję. Trudno sobie wyobrazić lepszy pomysł, żeby zaprząc do tego comba formację prowadzoną przez syna Kutiego, Seuna, czyli Egypt 80. Ale przedsięwzięcie się odsunęło w czasie i ostatecznie powstawało w procesie ping-ponga między dwoma studiami, w Nowym Jorku i Londynie. Kiedy gotowe były podkłady rytmiczne i wybrane teksty (w dużej mierze wracające do klasyki repertuaru The Last Poets, ale ten dorobek nie jest tak znany jak powinien być), nadszedł kolejny etap: zatrudnienie gitarzysty Akinoli Adio Oyeboli basisty Kunle Justice z formacji Egypt 80, a na końcu jeszcze kilku gwiazd brytyjskich, wśród których znalazł się saksofonista Courtney Pine. Jak na taki proces rzecz brzmi dość żywiołowo, a spinająca wszystko perkusja nieodżałowanego Allena nadaje tradycyjny sznyt i dyscyplinę. Teksty – choćby Niggers Are Scared of Revolution – brzmią mocno i zajadle, jak gdyby były reakcją na ostatnie wybory w USA, a nie archiwalną wypowiedzią liryczną z roku 1970. Całość nabiera natomiast momentami – z tymi rozbudowanymi aranżacjami – charakteru bliskiego utworom Sun Ra Arkestra, jak gdyby twórcy chcieli zmaterializować byt nieistniejący, a wyszło im coś bliskiego temu, co naprawdę istniało i rzeczywiście zbierało różne wątki związane z Afryką i Ameryką. Ale co ja tam będę dalej przekonywał, skoro już pewnie nikt nie czyta, za to wszyscy słuchają.
THE LAST POETS AND TONY ALLEN FEAT. EGYPT 80 Africanism, Africa Seven 2024
PREMIERY PŁYTOWE TYGODNIA
24.11 Ben Lukas Boysen Alta Ripa, Erased Tapes
27.11 96 Back Tender, Exit, Svbkvlt
28.11 David August VĪS Reinterpretations, 99Chants
28.11 Michaela Antalová & Adrian Myhr Sing Nightingale, Mappa
29.11 Ak’chamel Rawskulled, Akuphone
29.11 Alva Noto Xerrox vol. 5, Noton
29.11 Bara & Isa (ii), Warm Winters Ltd.
29.11 Cool Kids Of Death Origami EP, Mystic
29.11 Dirk Bruinsma Low Reliefs, Cuneiform
29.11 Ericdoa Why Suffer for Us?, Listen To The Kids EP
29.11 Evan Parker The Heraclitean Two-step, Etc., False Walls
29.11 Faraway Ghost & Sunken Cages Ashk Haye Moghavemat, Akuphone
29.11 Francis Morning Subtle Bodies, Lo Recordings
29.11 Giovanni Lami / Hannibal Chew II / Bardo Todol Stories del Tiburón Llorón del Amazonas, Discrepant
29.11 Inkswel & Andre Espeut Synchronicities, Compost
29.11 Juanita Stein The Weightless Hour
29.11 Julia Rover Co z tobą?, The Very Polish Cut Outs
29.11 Justyna Steczkowska Witch Tarohoro
29.11 Kamalesh Maitra Raag Kirwani on Tabla Tarang, Black Truffle
29.11 Katharina Ernst & Schne Kranetude, Trost
29.11 Leo Bhanji Shell EP, Dirty Hit
29.11 Marek Pospieszalski Octet featuring Zoh Amba Now!, Instant Classic
29.11 Nordsnø Ensemble ett omaka par sts sts
29.11 Norman McLaren Rythmetic: The Compositions of Norman McLaren, Phantom Limb
29.11 Organi Babylonia, Alien Transistor
29.11 Painkiller Samsara, Tzadik
29.11 Poluzjanci 4P, Agora
29.11 SBB Renia, GAD arch
29.11 Shinichiro Yokota Pitstop Box, WRWTFWW reed
29.11 Sonic Boom & Sinner DC Maps, Mental Groove
29.11 Tenderlonious Underworld, 22a EP
29.11 The Last Poets & Tony Allen Africanism, Africa Seven
29.11 Thelonious Monk Live in Paris (1966), Transversales arch
29.11 Tomasz Mreńca & Baasch Route, Kayax EP
29.11 Ulver Liminal Animals
29.11 VA In the Heart of Sumedang: Field Recordings from West Java, Hive Mind
29.11 VA Męskie Granie 2024, Mystic
Komentarze
Z chęcią posłuchałbym nowej płyty Marka Pospieszalskiego. Jednak, ani na tidal, ani no qobuz nie ma jej. Tylko singiel.
@Interpol –> Być może z jakimś kontrolowanym opóźnieniem pojawią się w streamingu, coraz więcej małych wytwórni tak robi. Jest za to w całości (i oficjalnie) do przesłuchania tutaj: https://youtu.be/yEYrv9ZPZhE?si=f3aFVHQwJZXNne0N